Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo


Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge

Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.

Jacob Ø. Wittorff
ComputerWorld


Henrik Stenmann er direktør for den danske it-virksomhed IIH Nordic.

1.februar sidste år valgte han at tage et drastisk opgør med it-branchens stresskultur.

Her indførte virksomheden en fire-dages arbejdsuge. Helt konkret betyder det, at alle medarbejdere nu har fri hver fredag, men får samme løn, som de hidtil har fået.

“Det har haft den effekt, at stressniveauet aldrig har været lavere, og selv om vi har kortere arbejdstid, producerer vi mere, end vi gjorde før,” siger han til Computerworld.

Kåret som bedste it-arbejdsplads

Den fire-dages arbejdsuge har også haft den effekt, at IIH Nordic tirsdag aften blev hyldet på scenen til arbejdsmiljøkonkurrencen Great Place to Works.

Her vandt IIH Nordic prisen for bedste it-arbejdsplads med færre end 50 ansatte.

Kåringen sker på baggrund af arbejdsmiljø-vurderinger, som virksomhedens medarbejdere har udfyldt anonymt.

Og Henrik Stenmann vurderer, at en stor del af forklaringen på IIH Nordic succes i konkurrencen er, at medarbejderne er blevet markant gladere og mere tilfredse efter, at den fire-dages arbejdsuge er blevet indført.

“Min oplevelse er, at jeg har nogle gladere medarbejdere, og vores sygefravær er lavere end nogensinde før. For mit eget vedkommende kan jeg oplyse, at jeg har tabt 13 kilo siden, at vi indførte den kortere arbejdsuge. Pludselig har jeg fået tid og overskud til at løbe-træne,” siger han.

LÆS OGSÅ: Great Place to Work® 2017 - ”Og vinderne er… ”

Opgør med kontor-dogmer

Den korte arbejdsuge er dog ikke det eneste tiltag, som IIH Nordic har foretaget.

Virksomheden har også lavet nogle ganske store forandringer i forhold til arbejdsrutinerne.

“Vi har ganske enkelt besluttet os for at gøre op med hele den måde, som man arbejder på i et kontormiljø,” siger han.

“I dag er det et kæmpe problem i mange virksomheder, at folk bliver forstyrret, når de sidder i et storrumskontor, og når du først bliver forstyrret, går det mellem 10 og 20 minutter, før du er tilbage i loopet. Mange ved, at det er et problem, der er bare ikke ret mange, der gør noget ved. Men det har vi valgt at gøre.”

Medarbejdere må forstyrres

Det er blandt andet sket ved at indføre den såkaldte Pomodoro-teknik.

Det er en arbejdsteknik, som indebærer, at medarbejderne hver især arbejder i intervaller på 25 minutter ad gangen, hvor de ikke må forstyrres.

“Når du går i Pomodoro-mode, sætter du et par høretelefoner på hovedet, hører koncentrations-musik, lukker ned for din mail, lukker ned for din telefoner og tænder for en særlig lampe på dit bord, der viser, at du ikke må forstyrres,” fortæller Henrik Stenmann.

Hver gang medarbejderen har gennemført et Pomodoro-interval på 25 minutter, skal vedkommende holde en pause på mellem tre og fem minutter.

Herefter kan medarbejderne gå i gang med endnu et 25 minutters interval.

Henrik Stenmann forklarer, at det er vigtigt, at medarbejderen rent faktisk holder pause hvert 25. minut. Også selvom personen er inde i et godt arbejdsflow.

Når man har gennemført i alt fire Pomodoro-intervaller skal man holde en længere pause på mellem 15 og 30 minutter.

Og ifølge Henrik Stenmann er det hos IIH Nordic forventningen, at du skal gennemføre i alt 12 Pomodoro-intervaller hver uge.

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks bedste it-arbejdsplads: Aarhusiansk it-virksomhed vinder Great Place to Work for store it-virksomheder

Publiceret 2017-11-27


Seneste artikler

it-komet ComputerWorld
Her er den danske it-branches største komet: Har 10-doblet bundlinien på blot fire år
Årets it-komet: Efter flere forsøg med supersælgere i spidse sko og leaset Mercedes valgte It-afdelingen at fokusere på de eksisterende kunder. Fire år senere er bundlinjen tidoblet. Derfor er It-afdelingen Årets it-komet.
Indrykket 18. december på Informationsteknologi
Kontrol-fikserede chefer ødelægger innovationen
It-udviklere jubler over opbakning fra eksperter: Kontrol-fikserede chefer ødelægger innovationen
AWS re:Invent 2017, Las Vegas: Det kan ikke nytte noget at tale om digital innovation og it-udvikling i verdensklasse, hvis man samtidig holder fast i gamle dogmer og vil være en kontrollerende chef. Det viser ny forskning – og det vækker begejstring hos softwareudviklerne.
Indrykket 11. december på Informationsteknologi
Kæmpe it-satsning i Landbrugsstyrelsen

Kæmpe it-satsning i Landbrugsstyrelsen: Nye it-projekter for 90 millioner - skal bruge mange nye medarbejdere
Der skal bruges 90 millioner kroner ekstra på nye it-projekter i Landbrugsstyrelsen. Samtidig kommer der 40 ekstra årsværk i Landbrugsstyrelsens it-afdeling, der i forvejen er en af de største statslige it-afdelinger.

Indrykket 4. december på Informationsteknologi
Danmarks bedste it-arbejdsplads Elbek & Vejrup
Her er Danmarks bedste it-arbejdsplads: Aarhusiansk it-virksomhed vinder Great Place to Work for store it-virksomheder
It- og rådgivningsvirksomhed Elbek & Vejrup er Danmark bedste it-arbejdsplads og vinder Great Place to Work. "Folk vil gerne arbejde et sted, hvor der styr på forretningen, og kunderne vil også helst samarbejde med en virksomhed, hvor det går godt," lyder det fra direktør Niels Elbek.
Indrykket 20. november på Informationsteknologi
ibm cloud garage international it
IBM åbner helt ny afdeling i Danmark – bliver 'hub' for hele Norden

IBM Cloud Garage er navnet på en ny afdeling, som den internationale it-gigant har valgt at placere i Danmark. Afdelingen skal hjælpe kunder i alle de nordiske lande.

Indrykket 13. november på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.