Bureauchefers bud på kommunikatørers vigtigste kompetencer


Bureauchefers bud på kommunikatørers vigtigste kompetencer

Få tre bureauansvarliges vurdering af, hvilke kompetencer de bedste kommunikatører besidder nu og i fremtiden.

Ulla Oppermann Blankholm

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


De sætter alle sammen deres betydelige aftryk inden for kommunikationsverdenen, og de gør det med succes: De tre bureauansvarlige – Mads Byder fra Help PR, Mads Gustafsen fra Think og Søren Kaster fra LEAD Agency. Men hvad efterspørger de hos nuværende og fremtidige kommunikatører?

”Kommunikation er blevet en mangefaciliteret opgave i dag – og rummer langt mere end det skrevne ord. Det er mindst lige så vigtigt at vide, hvordan du svarer en utilfreds kunde på Facebook, og hvordan du skriver til Twitter og andre sociale medier. De dygtigste kommunikatører forstår mediebilledet, og hvordan en shitstorm kan opstå ud af ingenting,” sagde Mads Gustafsen ifølge Journalistforbundets hjemmeside, da KOM17-konferencen blev afholdt.

Læs også: Dropper direktørpost for at hellige sig sin faglighed

Her slog Mads Byder fast, at erfaring ikke er afgørende for at være en dygtig kommunikatør. Han understregede samtidig, at timefakturering er ved at dø ud, fordi kunderne vil se resultater og ikke faktureres for kreative mellemregninger – og at robotter godt kan overtage nogle arbejdstimer, men ikke lave produkter på egen hånd.

”Det er ikke væsentligt, om du er 48 eller 28, bare du leverer i en fart. Det væsentlige er, om du vil gå gennem ild og vand for dine kunder og kan levere noget reel værdi for dem,” sagde Mads Byder, der er blevet kendt i branchen for at levere ”no cure, no pay” til sine kunder.

I 2015 udnævnte Bureaubiz Help PR til det bureau i Danmark, der er bedst til at tjene penge – og i den forbindelse fortalte Mads Byder til Bureaubiz:

”Når det gælder vores presseprodukter, så ligger der en aftale om nogle mål, og når vi ikke dem, så skal der ikke betales. Men selvfølgelig kan man ikke operere med no cure, no pay på alle produkter. Der, hvor vi for alvor adskiller os, er, at vi ikke arbejder med og interesserer os for timefakturering. Vi aftaler en pris, og så er det op til os at være dygtige og effektive i vores leverance,” siger han.

Du skal være god til at samle mennesker

Søren Kaster, der er administrerende direktør i LEAD Agency, fremhævede, at evnen til at samle mennesker og skabe fælles verdener er det, der gør dig til en dygtig kommunikatør.

”Hele det centrale er, at det handler om mennesker, hele mennesker. Fagligt skal du levere kvalitet i arbejdet på alle fronter og turde udfordre dine kunder,” sagde han på kommunikationskonferencen.

Han fremhævede lige som de to andre bureauchefer, at erfaring alene ikke kan bringe dig til tops. Ifølge Dansk Journalistforbund kan erfaringen lige frem være en udfordring, hvis du for eksempel søger job – og her har karriererådgiver, Mads Løkke Rasmussen, tidligere på Jobindex.dk rådet til, at man erkender det og finder frem til, hvor ens forcer som ældre kommunikatør ligger:

”Gå uden om de rent eksekverende stillinger, som er rettet mod nyuddannede, og gå efter stillinger, der er en kombination af både at være eksekverende og strategiske. I mange mindre organisationer kan man ikke sidde som 100 procent eksekverende eller 100 procent strategisk udførende medarbejder. Der skal man selv vurdere, om man skal bruge sin tid på websitet, på et nyhedsbrev eller en konference, for det er der ikke nogen, som fortæller dig. En stilling som den er der mange nyuddannede, der vil takke nej til – og de er som regel heller ikke klar til den,” siger han i artiklen og tilføjer:

”De eneste, der ikke har opdaget, at de her stillinger er oplagte for ældre kommunikatører er dem selv. Jeg har fået medlemmer til at lade være med at søge bittesmå stillinger, hvor de alligevel vil få tæv og i stedet søge stillinger som kommunikationschefer, som de så har fået.”

Læs også: Her er du attraktiv som ældre kommunikatør

Publiceret 2017-08-02


Seneste artikler

forsideU37
Rutineopgaver og travlhed dræner din arbejdsglæde
Ensformigt arbejde kan være surt. Og har du ovenikøbet travlt, bør du måske overveje at søge nyt job.
Indrykket 1. oktober på Salg og kommunikation
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
7 ting, du kan forhandle dig til i stedet for mere løn
Hvis du ved lønforhandlingen ikke får dit forventede beløb forhandlet hjem, kan du forhandle om andre ting. Her lister vi de mest gængse ting, ledere bliver mødt med.
Indrykket 1. september på Salg og kommunikation
Historien om Simon
”Jeg er bare glad for i dag, at jeg lagde mit CV lige dér”
Når du lægger dit CV hos Jobindex, bliver det set af ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter, som også forholder sig til detaljer i dit CV – hvis din profil rammer inden for behovet. Simon (e-Commerce Manager) er blevet kontaktet direkte af Jobindex på grund af CV’et, hvilket endte med jobskifte. Læs hans historie her.
Indrykket 1. august på Salg og kommunikation
ny kommunikationschef hos Diakonissestiftelsen
For meget rutine – nej tak
Karen Grønkjær Kjeldsen er ny kommunikationschef hos Diakonissestiftelsen. For meget rutine i det gamle job fik hende til at se sig om efter et andet.
Indrykket 1. juli på Salg og kommunikation
Kreativ eller konservativ: Hvordan virker din stil til jobsamtalen?
Kreativ eller konservativ: Hvordan virker din stil til jobsamtalen?
At gå til jobsamtale er en kunst, men du bliver vurderet på en masse faktorer, som ikke har med dine svar eller kompetencer at gøre. Udover kropssprog består en stor del af udfaldet til din jobsamtale af, hvordan du ser ud.
Indrykket 1. juni på Salg og kommunikation
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.