Pauser mellem lederjobs er stærkt undervurderet


Pauser mellem lederjobs er stærkt undervurderet

Tina Moe havde et års pause mellem sit lederjob som General Manager i NNE Pharmaplan, til hun sagde ja til et direktørjob i rådgivningsvirksomheden Alectia. Det blev et år med masser af inspiration og lærdom, og det har været et af de bedste år i hendes liv. Hun mener, at pauser mellem lederjobs er stærkt undervurderet.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

”Jeg havde faktisk ikke lyst til at kaste mig ud i et nyt job – jeg havde brug for tanketid; tid til seriøs leg. Jeg ville have tid til at mærke, hvad jeg gerne ville, og hvor jeg bedst kunne bruge mig selv,” siger Tina Moe, der efter sit job som General Manager i medicinalrådgivervirksomheden NNE Pharmaplan holdt en pause på 11 måneder, før hun i januar i år satte sig i direktørstolen for procesdivisionen i rådgivningsvirksomheden Alectia.

Tina Moe, direktør for procesdivisionen i Alectia

De 11 måneder blev langt fra brugt til jordomrejser eller til at ligge på sofaen til langt ud på formiddagen – Tina Moe lagde en plan for, hvad hun ville opnå, mens hun ledte efter nyt job, og så arbejdede hun fra 9 til 17 alle hverdage.

”Jeg sugede masser af inspiration og lærdom til mig – som man ofte ikke når, når man har et lederjob. Jeg har dyrket nogle områder, jeg havde stor appetit på. Jeg gik blandt andet på Harvard Business School og supplerede med konferencer og selvstudier inden for områderne ledelse af innovation, sociale virksomheder, CSR – Corporate Social Responsibility - og sociale medier. Der var også tid til at give noget tilbage til samfundet, og det blev til to jobs som frivillig med Innovationshøjskolens nye web-magasin, og Fødevarebanken – og det gav tilmed god knowhow på ledelsessiden,” siger Tina Moe, der mener, at ledelse af frivillige er en interessant inspirationskilde til godt lederskab – for hvordan får man folk til at arbejde med lys i øjnene, uden at de får en krone for det?

”En stor del af tiden gik selvfølgelig med at netværke og holde øje med spændende jobmuligheder. Min tilgang til det var, at det nok skulle lykkes på et tidspunkt, og at det blot gjaldt om at finde det nøglehul, hvor min kompetence og knowhow-nøgle passede. Selve det at bruge meget tid på at netværke har været meget værdiskabende og udviklende i sig selv. Året har været en super vigtig pause, hvor jeg har fået uvurderlig inspiration til mit lederskab og mit liv,” siger Tina Moe.

Hun synes, at det er tankevækkende, at så mange frygter at miste deres job:
”Vi bør se det som en gave og gribe chancen for at udvikle os, når det sker. Det betyder, at man 100 procent skal afskrive sig forestillingerne om, hvad andre tænker om den situation, man er i, og i stedet for kaste sig ud i at få noget fantastisk ud af chancen. De fleste af os finder job igen, men man skal indstille sig på, især som leder, at det kan tage noget tid.”

Mange i Tina Moes omgangskreds havde svært ved at forstå, at hun kunne tage det så roligt, fordi hun nu stod uden job, men har siden været stærkt inspireret af denne tilgang.

Karrieren blev formet tidligt
Det er først bagefter, hun har lagt mærke til, hvor meget en rejse til USA har betydet for hendes liv. Da 46-årige Tina Moe i 9. klasse var på en tur med sin familie i USA for at besøge sin onkel, var hun en dag med på arbejde i Silicon Valley. Ingeniøronklen fortalte med stor begejstring om den kæmpestore diskette, han havde mellem hænderne – hvor man kunne lægge et helt bibliotek ind.

”Han tegnede en vision for, hvor meget man kan gøre ved at regne sig frem, og der blev jeg solgt. Jeg indså, at jeg også ville have en uddannelse, hvor jeg kunne ændre noget. Det har formet min karriere,” siger hun.

Tina Moe har altid stræbt efter et højere mål – at få hjulpet verden et bedre sted hen – og hun har altid gået efter stillinger, hvor det har været muligt at gå efter den slags.

”Jeg går efter vækst, udvikling og innovation – og ikke vækst, der nødvendigvis bare giver flere dollars. Jeg trives godt med ideudvikling, for grundlæggende er jeg nok et meget kunstnerisk menneske,” siger Tina Moe, der mener, det ligger i hendes dna og har udmøntet sig i, at hun i fritiden har malet, syet, lavet smykker osv.

Det har derfor også haft stor betydning, at hendes nye job er et med visioner for fremtiden. ”Alectias vision: Masterminding Sustainable Progress er en utrolig stærk vision, som vi bygger vores profil op omkring. Jeg synes, det ville være fantastisk, hvis det om tre år står klart på alles nethinde, at skal man have designet noget, der har en livscyklus på mere end tre år og en tilbagebetalingstid på mindre end et år, så er det Alectia, man skal ringe til.”

Alectia er en af Danmarks førende rådgivningsvirksomheder, og Tina Moe er en del af topledelsen og direktør for procesdivisionen, der leverer rådgivningsløsninger til virksomheder inden for byggeri-, mejeri-, slagteri-/fødevare- og pharmabranchen. Alectia rådgiver desuden om byggeri og anlæg, hospitaler, arbejdsmiljø – og vand, energi og miljø.

Publiceret 2012-05-28


Seneste artikler

Hvem ka’? Kollegaer kan!<
Hvem ka’? Kollegaer kan!
På spørgsmålet ”Hvad kendetegner en god arbejdsplads?” kommer gode kollegaer ind på en klar førsteplads.
Indrykket 5. december på Forside
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen
Siden Middelfart Sparekasse i 2009 sidst stod øverst på sejrsskamlen i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har pengeinstituttet været på en rejse. Finanskrisen har rusket grundigt i samfundet, en ny direktør har taget over, og 200 nye medarbejdere er kommet til. Med visionen ”Bedst til kunder” er fokus i øvrigt rettet mere udad. Men glæden ved arbejdspladsen er intakt og toppet med stolthed over stor faglighed og professionalisme.
Indrykket 24. november på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.