Jagten på det personlige brand


Som jobsøgende skal du kunne præsentere dig selv på positiv vis. Ifølge ekspert i jobsøgning og personlig branding, Ricki Nielsen, er et skarpt personligt brand afgørende for succes. Et personligt brand giver dig ikke kun afklaring, men er også med til at vise dine omgivelser, hvem du er og hvad du kan. Ricki Nielsen guider dig her til at finde dit personlige brand, så du naturligt bliver et oplagt match til de stillinger, du ønsker dig.

Af Christel Damsbo-Madsen, TBTB

Ricki Nielsen, ekspert i jobsøgning og personlig branding

Måske kender du selv til forretninger, du ikke vil købe varer af, fordi du ikke kan lide deres måde at behandle medarbejderne på eller fordi direktøren er arrogant. Med andre ord er det virksomhedens personlighed, du fravælger den på – også selv om den måske har et godt produkt.

På samme måde er faglig dygtighed ikke nok, hvis du vil have nyt job, avancere i dit nuværende eller have nye opgaver. Også i arbejdsmæssig sammenhæng foretrækker vi nemlig personer, vi godt kan lide, fordi de vækker tillid, og derfor er din personlighed afgørende for dit personlige brand.

"Groft sagt kan du ikke have et godt personligt brand, hvis du er usympatisk, selv om du er hamrende dygtig. Et fagligt brand alene har ingen værdi, hvis du ikke er et tillidsfuldt menneske, som andre vil arbejde sammen med. Et stærkt personligt brand skal derfor være et match af positive personlige egenskaber og et godt produkt eller éns kernekompetence", forklarer Ricki Nielsen.

Vejen til dit personlige brand
For at finde dit personlige brand skal du først og fremmest finde dén ting, du er god til eller gerne vil være den bedste til – og det skal være både specifikt og konkret. Din målsætning kan være, at du ikke bare vil have et job, men at du vil have lige præcis dét job, der giver dig ansvar for en bestemt type projekter eller opgaver, udvikler dine evner som leder i en bestemt branche eller noget helt tredje.

"Ved at skære ind til benet gør du det konkret for dig selv og for andre, hvad dit faglige hovedfokus er. Det nytter ikke noget, at du kan en masse forskelligt, for du kan ikke bruge tid nok på alle områderne til at blive rigtig dygtig til dem alle. Hvis du for alvor vil performe, skal du bruge din tid på én ting", pointerer Ricki Nielsen. For mange kompetencer gør ikke din profil bedre, tværtimod.

"Uanset jobsituation gælder det, at du skal have én kernekompetence. Hvis du blander for mange kompetencer sammen, kan andre ikke huske det hele eller også husker de dig slet ikke, fordi du har efterladt et mudret billede af, hvad du kan. Arbejdsgivere vil have det bedste match til stillingen – fremhæv derfor den éne ting, du er bedst til og vil huskes for", opfordrer Ricki Nielsen.

For at give dit personlige brand pondus, kan du få andre til at fortælle deres personlige og faglige netværk om din kernekompetence og dine resultater. Ricki Nielsen foreslår, at du for eksempel spørger personer i dit netværk, hvad du gør godt og hvad der er særligt ved dig. Du kan eventuelt få dem til at skrive det på LinkedIn eller i andre professionelle netværk, hvor det er synligt for andre.

"Det kan være svært at se indad, så du kan få værdifuld information ved at spørge andre. Og som i alle andre sammenhænge er henvisninger mere effektive end reklamer, så det giver tyngde og værdi, når andre henviser til dig", forklarer Ricki Nielsen.

Næste skridt i jagten på dit personlige brand er at tage fat i nogen, du ikke kender, som er dér professionelt, hvor du gerne selv vil være. Spørg dem, hvad de har gjort for at nå dertil og hvad der gør dem dygtige til deres arbejde. Ved at tage fat i personer, der er dér, hvor du ønsker at se dig selv på sigt, har du noget at se op til, arbejde hen i mod og blive inspireret af, og det presser dig til at blive bedre.

"Alle bliver smigrede af at få at vide, at nogen ser op til dem og synes, at de er dygtige til deres arbejde – også selv om de godt ved det. Og ingen vil sige nej til at fortælle om, hvad der gør dem særligt dygtige eller hvordan de har nået deres mål", pointerer Ricki.

Endnu et værdifuldt redskab i jagten på at styrke sit personlige brand er at være ‘mormorinteresseret,’ som Ricki kalder det: Altså at du – lige som en interesseret mormor – lytter aktivt og stiller velovervejede og tålmodige spørgsmål. På den måde får du dels nyttig viden, men effekten er også, at andre vil kunne lide dig, fordi du er nærværende og at de samtidigt vil høre om dig – og så kan du fortælle dem om din kernekompetence.

Når du får muligheden, er det vigtigt, at du bruger storytelling og på den måde knytter konkrete historier til din beskrivelse af dine kompetencer. På den måde taler du til modtagerens følelser og til den del af hjernen, der gør at du bliver husket. Og jo lettere du bliver husket, jo større sandsynlighed er der for, at det er dig, der får forfremmelsen, jobbet eller den spændende opgave, du drømmer om.

Publiceret 2012-05-21


Seneste artikler

5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
Mere jobglæde er ikke umuligt at opnå, ifølge en artikel fra TIME Magazine af Nataly Kogan. Hun har samlet 5 videnskabelige tips til at få mere arbejdsglæde. Se dem her.


Indrykket 15. oktober på Forside
sen aften med kollega
3 store virksomheder med høj score på kultur og muligheder
Kulturen, relationerne, måden at være på arbejde på – og mulighederne for at udvikle sig selv med opgaverne – er i særlig høj kurs, når medarbejdere mærker jobglæden. Og ønsket om at blive på en bestemt arbejdsplads, frem for at søge videre.
Indrykket 8. oktober på Forside
4 virksomheder på tværs af landet, hvor medarbejderne mærker tillid
En sund jobglæde på en arbejdsplads handler naturligvis om flere faktorer. Men en helt essentiel del af den gode jobglæde er tillid. Uden tilliden fra ledelsen til medarbejderne, mellem kollegerne og fra medarbejderne til ledelsen er fundamentet for trivsel allerede krakeleret.
Indrykket 1. oktober på Forside
forsideU37
Rutineopgaver og travlhed dræner din arbejdsglæde
Ensformigt arbejde kan være surt. Og har du ovenikøbet travlt, bør du måske overveje at søge nyt job.
Indrykket 24. september på Forside
frustreret mand
Derfor bliver du i et job, du hader
Vi mennesker er vanedyr … og pligtopfyldende og loyale og frygter uvished og, og, og. Undskyldninger og (bort)forklaringer for ikke at gå til venstre, når vi i lang tid har gået til højre, kender vi alle. Men fald ikke i fælden, når det gælder din trivsel på arbejdsmarkedet. Sig op, hvis tiden er inde.
Indrykket 17. september på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.