Er kommunal budgetlægning og budgetopfølgning juleaften for dig? Giver det dig lys i øjnene at udvikle kommunens brug af data og automatisere? Brænder du for at lede en afdeling fyldt med skarpe medarbejdere? Så vil vi gerne have dig som ny kollega

Den centrale stab ”Økonomi, Indkøb og Løn” består af en Økonomiafdeling, en Indkøbsafdeling og en Løn- og Regnskabsafdeling.

Som leder af Økonomi får du ansvaret for en afdeling med 15 engagerede medarbejdere, der lægger vægt på et stærkt samarbejde, et godt arbejdsmiljø og en uformel tone. Det skal være sjovt at gå på arbejde.

Økonomi har ansvaret for kommunens samlede budgetlægning og den løbende økonomiopfølgning og er i sammenhæng hermed ansvarlig for udrulningen af kommunens datastrategi.

Holbæk Kommune er kendetegnet ved en økonomi i positiv udvikling, og kommunens økonomistyring er velkonsolideret med veldefinerede opgaver og ansvar mellem den centrale økonomistab og de decentrale økonomifunktioner. Men vi vil gøre det gode endnu bedre. Derfor er vi i gang med at udvikle det strategiske fokus i økonomiopfølgningen: så vi ikke blot fokuserer på budgetoverholdelse, men også på effekt og kvalitet i den service, vi leverer til borgerne.

Den udvikling hænger tæt sammen med en ambitiøs tilgang til brugen af data i hele organisationen som dialogværktøj og grundlag for beslutningstagning. En høj datakvalitet skal gøre det muligt at automatisere og gøre brug af kunstig intelligens.

Den årlige budgetlægning indebærer etableringen af et økonomisk råderum til politisk prioritering. Dette arbejde er forankret i Økonomi og er en udviklings- og forandringsproces, der løbende pågår i den samlede kommunale organisation.

Om jobbet

Du vil indgå i en velfungerende ledergruppe bestående af økonomichefen og to lederkollegaer. Ledergruppen er og skal være et tillidsfuldt rum, hvor vi kan sparre, udfordre, grine og dele de svære ledelsesmæssige spørgsmål med hinanden. Vi forventer, at du træder naturligt og bidragende ind i det rum. Du vil derudover indgå i kommunens tværgående lederforum.

Du træder ind i en afdeling, hvor medarbejderne besidder en høj faglighed og meget erfaring. Medarbejderne forventer tydelighed fra lederens side om opgavernes prioritering og fordeling. Du skal forvente at bruge tid på personaleledelse i det daglige, så medarbejderne oplever nærhed i ledelsen.

Rammerne for afdelingens arbejde er stabile, men forventningen er, at du træder ind med et naturligt udviklingsfokus og en nysgerrighed på at spørge ind til ”plejer” – med det sigte at vi som stab understøtter kerneområderne bedst muligt og leverer på direktionens strategiske forventninger. Det indebærer, at du skal kunne se mulighederne i nye teknologier, automatisering og brug af kunstig intelligens.

Du kommer til at have tæt kontakt til alle lederniveauer i organisationen og vil sammen med økonomichefen have en tæt dialog med direktionen og chefgruppen. Du vil have en superviserende og sparrende rolle, hvor du både samarbejder tæt med og tør udfordre dine lederkollegaer. Det kræver ledelsesmæssig robusthed og stærke relationelle kompetencer. Så du på en og samme tid er en velkommen, respekteret og tydelig samarbejdspartner, der ikke blæser tingene større op end nødvendigt, men omvendt også står fast på de rigtige tidspunkter.

Dine primære arbejdsopgaver vil omfatte:

  • Personaleledelse
  • Budgetlægning og budgetopfølgning
  • Udrulning af datastrategien
  • Tilvejebringelse af økonomisk råderum til politisk prioritering
  • Sparring med direktion, chefer og ledere.

Om dig

  • Du har en økonomifaglig baggrund og solid erfaring med kommunal økonomistyring
  • Du er en erfaren personaleleder og kan vise positive resultater af din ledelse i form af fx lav personaleomsætning og høj medarbejdertilfredshed
  • Du er en naturlig og tydelig leder, der samtidig giver plads til medarbejderne
  • Du har erfaring med ERP-systemer – gerne KMD-OPUS
  • Du har erfaring med udvikling og brug af data til monitorering og beslutningsunderstøttelse
  • Du arbejder struktureret og har sans for, at kvalitet ligger i detaljen
  • Du er nysgerrig og vil udvikle opgaveløsningen med brug af nye teknologier
  • Du er samarbejdsorienteret og bidrager til et godt arbejdsmiljø.

Vi tilbyder

  • En arbejdsuge på 37 timer med flekstid og mulighed for hjemmearbejdsdage
  • Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst
  • Et grundigt introprogram og løbende kompetenceudvikling, så du bliver klædt godt på til opgaverne
  • En arbejdsplads i et storrumskontor med fokus på trivsel og sundhed - både fysisk og mentalt.

Interesseret?

Du er velkommen til at kontakte Anders Brøndum, chef for Økonomi, Indkøb og Løn, på tlf. 72 36 13 64 eller andeb@holb.dk, hvis du har spørgsmål til stillingen.

Ansøgningsfrist

Send din ansøgning senest den 6. november 2025. Vi afholder 1. samtalerunde den 10.-11. november og 2. samtalerunde den 14. november.
Alle kvalificerede ansøgere opfordres til at søge stillingen uanset køn, alder, handicap, etnicitet, politiske og religiøse overbevisninger eller seksuel orientering.

Vi er 4.800 passionerede kollegaer, der hver dag servicerer Holbæk Kommunes ca. 74.000 borgere.

Vi samarbejder og bruger vores fagligheder til at skabe vigtige løsninger og yde god service for borgerne i kommunen. Vi vægter arbejdsmiljøet højt og ønsker at udvikle vores medarbejdere fagligt og personligt. Der er derfor gode muligheder for at få nye udfordringer i jobbet.

Læs mere om, hvordan det er at arbejde i Holbæk Kommune.

Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex