Vi mangler to dygtige og engagerede AC-teknikere, der kan varetage opgaver inden for styrket affaldstilsyn. Har du lyst til at blive en del af et team, der arbejder tæt sammen på tværs af faggrupper og håndterer sager med stor samfundsmæssig betydning? Så er det dig, vi søger til vores nye team i Miljøstyrelsen.

Vi mangler dig, der vil være med til at sikre ansvarlig håndtering af affald samt ordentlige tilsyn og rettidig sagsbehandling.

Miljøstyrelsens team Styrket Affaldstilsyn har til opgave at styrke tilsynet med virksomheders håndtering og sortering af affald. Det gør vi ved at håndtere administrative affaldstilsyn med affaldsproducerende virksomheder, sagsbehandling af affaldsforbrændingsanlæggenes indberetninger via modtagekontrollen samt føre fysiske affaldstilsyn med affaldsindsamlere og –behandlingsanlæg. Derudover er vi i dialog med kommuner og virksomheder.

Din hverdag vil være en blanding af administrativ sagsbehandling som eksempelvis administrative affaldstilsyn, udpegning af fysiske affaldstilsyn fra modtagekontrollen samt ikke mindst fysiske affaldstilsyn med affaldsindsamlere og -behandlere og den efterfølgende sagsbehandling. Alt dette vil understøtte den politiske aftale om at sikre, at reglerne efterleves, samt at endnu mere affald genanvendes. I din sagsbehandling vil du opleve, at nogle sager glider let over bordet og afsluttes, mens andre kræver mere grundighed og inddragelse af kolleger. Det er en fordel, hvis du har erfaring med offentlig forvaltning.

Til disse opgaver har vi brug for dig, der:

  • Gerne har erfaring med affaldsområdet, herunder især kendskab til affaldsfraktioner og fysiske tilsyn.
  • God til at vurdere på talbaserede oplysninger og sagsbehandle efter dem.
  • Ønsker at drive den gode dialog med virksomheder og kommuner.
  • Har erfaring med håndhævelse af reglerne på miljøområdet.
  • Evt. har erfaring med at anvende digitale journalsystemer samt systemer som f.eks. Miljøweb eller GeoEnviron.
  • Kan lide selvstændig opgaveløsning, men også indgå i teamarbejde på tværs af mange forskellige fagligheder.
Vores forventninger til dig:

  • Har en relevant videregående naturvidenskabelig uddannelse f.eks. ingeniør, eller biolog.
  • Er glad for at gå i dialog med virksomheder.
  • En dygtig formidler både i skrift og tale, som kan oversætte fagligt kompliceret stof, så det kan formidles til såvel virksomheder som ministeren.
  • Er en holdspiller, der sætter pris på at samarbejde og lykkedes på tværs af mange forskellige fagligheder.
  • Har blik for, hvordan vi bedst inddrager og engagerer relevante aktører og sikrer tæt samarbejde i sagsgangene.
  • Er grundig og systematisk, så opgaverne kvalitetsmæssigt er i top.
  • Derudover forventer vi, at du er digitalt velfunderet og vant til at navigere i og inddrage digitale værktøjer i din hverdag.
Det er en stor fordel, hvis du har teknisk og faglig indsigt i affaldshåndtering, herunder affaldsfraktioner og forskellige behandlingsteknologier for affald. Du trives i et miljø, hvor hverdagen veksler mellem koncentreret sagsbehandling og helikopterperspektiv i miljømæssige spørgsmål samt praktisk problemløsning, når der opstår konkrete udfordringer i forbindelse med styrket affaldstilsyn.

Opgaver i enheden og organisering
Enheden Affald og Data har godt 80 medarbejdere, fordelt under tre kontorchefer. Enheden er organiseret i flere teams med hver sin funktionsleder.

Affald og Data arbejder med at understøtte virksomheder, det offentlige og borgeres omstilling til en mere cirkulær økonomi, der kan bidrage til at mindske klimaaftrykket fra den danske affaldsproduktion og affaldshåndtering. Vores faglige teams er stærke indenfor både det affaldstekniske og de juridiske områder.

Det er en fælles ambition at skabe grobund for en sjov og spændende hverdag med en rig idékultur og en arbejdsplads med højt til loftet. Vi kerer os lige så meget for hinanden, som vi gør for miljøet.

Miljøstyrelsens team Styrket Affaldstilsyn arbejder ud fra politiske aftaler og en lovgivning, der trådte i kraft pr. 1. januar 2025. Vi har til opgave at styrke tilsynet med virksomheders håndtering og sortering af affald. Det gør vi ved at gennemføre administrative affaldstilsyn med affaldsproducerende virksomheder, arbejde med affaldsforbrændingsanlæggenes indberetninger via modtagekontrollen samt føre fysiske affaldstilsyn med affaldsindsamlere og –behandlingsanlæg. Dertil kommer, at vi gerne går i dialog med både kommuner, affaldsforbrændingsanlæg samt private virksomheder, så vi sikrer, at der er god viden om reglerne om styrket affaldstilsyn.

Vi tilbyder dig en spændende stilling med mening: En stilling for dig, der brænder for at arbejde med sikker forvaltning, ikke kun i Statens, men også miljøets tjeneste. Vi har fokus på at gøre en forskel i vores lille hjørne af embedsværket – selvfølgelig altid i overensstemmelse med de politiske ønsker og aftaler på området. Du kommer til at indgå i et team med ca. 14 dedikerede medarbejdere – herunder flere andre teknikere.

Vi er en pendlervenlig arbejdsplads med flextid og mulighed for hjemmearbejde. Og så gør vi en del ud af at indtænke Work-/lifebalance samt sætter pris på at drikke en kop kaffe sammen, en frokostgåtur forbi havnen eller hvad, der end giver den enkelte medarbejder energi til at kunne arbejde med smil på læben.

Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten).

Startdato er den 1. august 2025 eller efter aftale.

Ansættelsesområdet er Miljø- og Ligestillingsministeriet med tilhørende institutioner.

Tjenestestedet vil være på Tolderlundsvej 3, 5000 Odense C. Vi forventer dog at flytte til byggeriet WoodHub i Lerchesgade, Odense C, henover sommeren 2025.

Stillingen er på fuld tid.

Yderligere informationer
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte funktionsleder Karin Vibeke Storkholm på tlf. 20 56 29 87, og ønsker du hellere lidt baggrundsviden inden dit opkald, kan du læse det her.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest den
1. juni 2025. Vi forventer at afholde samtaler i Odense den 13. juni 2025.

Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex