Skanderborg Provsti
Skanderborg og mulighed for hjemmearbejde

Økonomiansvarlig til Skanderborg Provsti (Provstisekretær)

37 timer ugentligt - Tiltrædelse 1.1.2026 eller snarest muligt herefter.

Elsker du at arbejde med tal og komplekse opgaver inden for offentlig forvaltning?

Er du dygtig til at formidle og vejlede inden for økonomi og regnskab?

Bliv en del af provstiets hold i skønne fysiske rammer i hjertet af Skanderborg!

Vi tilbyder:

  • Fleksible arbejdstider, hvor vi har øje for, at der skal være tid til både arbejde, familie og fritidsinteresser.
  • Mulighed for hjemmearbejde 1-2 dage ugentligt. Mandag er fast fælles mødedag.
  • En arbejdsplads, hvor god ledelse er en selvfølge.
  • Fagligt kompetente kolleger inden for HR, bygningskonstruktion/vedligehold og Skole-Kirkesamarbejde.
  • Grundig oplæring bl.a. via Folkekirkens faste kursus- og mentorordning for provstisekretærer samt et større netværk af kolleger i andre provstier.
  • En dagligdag præget af godt humør, hvor fælles sociale arrangementer prioriteres.

Opgaverne består bl.a. af:

  • Forberedelse af provstiudvalgets behandling af menighedsrådenes budgetter og regnskaber, udarbejdelse af materiale til budgetsamråd og ansvar for provstiudvalgskassen.
  • Sekretærfunktion for provst og provstiudvalg, bl.a. ansvar for dagsorden, referat og afgørelser.
  • Sagsbehandling og forberedelse af præsentationer og analyser.
  • Rådgivning af provstiudvalget ud fra vores budgetstøttesystem (Provstiskyen) – du bliver vores superbruger.
  • Ansvar for bilagshåndtering, fakturering og bogføring samt løn for 4-5 medarbejdere.

Din profil

  • Du har solid tal- og regnskabsforståelse og erfaring med økonomistyring og er en haj til Excel.
  • Du formulerer dig på et letforståeligt og præcist dansk og har erfaring med at tage referat.
  • Du trives med ansvar og når i mål med dine opgaver til tiden.
  • Du er imødekommende, samarbejdsorienteret og struktureret.
  • Du er hjælpsom og tålmodig, når du f.eks. vejleder præster og provstiudvalg om afgørelser, regler og retningslinjer.
  • Du kan lide at have ansvar for og engagere dig i en bred vifte af varierede opgaver, ofte på samme tid.
  • Du har et åbent sind i forhold til folkekirken og dens værdigrundlag.

Løn og ansættelsesvilkår

Stillingen kan være relevant for kandidater med forskellig baggrund. Du kan f.eks. være administrationsbachelor, cand.oecon., være uddannet på kontor eller have revisorbaggrund.

Løn og ansættelse i henhold til gældende overenskomst mellem HK/stat og Finansministeriet med indplacering i løngruppe 3, sats III svarende til aktuelt 423.436 kr. årligt. Hertil kan forhandles tillæg efter kvalifikationer. Der ydes 16% i pensionsbidrag.

Du ansættes ved Skanderborg Provsti, Krøyer Kielbergsvej 3, 4. tv. 8660 Skanderborg.

Du har provsten som nærmeste leder.

Møder uden for almindelig arbejdstid må påregnes (enkelte eftermiddage og aftener hver måned).

Der er 3 måneders prøvetid og der indhentes straffeattest og referencer forud for ansættelse.

Ansøgning og samtaler

Har du spørgsmål til stillingen er du, velkommen til at henvende dig til provst Laura Gylden-Damgaard tlf. 29 33 94 30 eller HR-konsulent Tina Nielsen, på tlf. 29 44 70 55.

Send os din ansøgning vedlagt CV indeholdende relevante referencer og eksamensbeviser. Du kan ansøge via knappen "Ansøg".

Ansøgningen skal være os i hænde senest den 12.11.25 kl. 10.00

Vi afholder samtaler 17.11.25 fra kl. 9.00 (1. runde) og 26.11.25 (2. runde) på provstikontoret i Skanderborg, Krøyer Kielbergsvej 3, 4.tv. 8660 Skanderborg.


Om os

Skanderborg Provstiudvalg har tilsynet med kirkernes økonomi og menighedsrådenes virke i hele kommunen. Vores formål er at skabe optimale betingelser for kirkens liv og vækst i de lokale sogne, Provstiudvalget består af provsten, en præst og et antal valgte medlemmer fra menighedsrådene.

Skanderborg Provsti omfatter 26 sogne med tilhørende kirker, 19 menighedsråd og 28 kirkegårde. Der er ansat 26 præster og ca. 135 medarbejdere. Det samlede budget udgør ca. 100 millioner kr. årligt

Provstikontoret er en administrativ enhed på 7 medarbejdere, der understøtter og servicerer menighedsråd, præster og provstiudvalg i deres arbejde.

ProvstiSkyen er et økonomisk analyse- og dialogværktøj, der anvendes til at skabe større gennemsigtighed i grundlaget for fordelingen af ligningsmidlerne til de enkelte sogne. Systemet er nu en fast del af arbejdet med budgetlægning i provstiet.

Jobbet søges via QuickApply på Jobindex.