Aabenraa Kommune
Kruså

Afdelingsleder til Fjordskolen

Kan du nysgerrigt invitere til dialog, og har du tillid til at dine medarbejdere gør deres bedste? Kan du være både omstillingsparat, selvkørende og handlekraftig, så du derigennem kan organisere og skabe fremdrift? Kan du skabe samhørighed på tværs af afdelinger og faggrupper i en stor organisation? Så er det lige dig, vi søger.

Da vores afdelingsleder for Indskoling og SFO på Fjordskolen er blevet vores skoleleder, søger vi en ny med ansættelse pr. 1. oktober 2025.

Du brænder for det specialpædagogiske arbejde med børn med særlige behov og har lyst til at være en del af en stærk specialpædagogisk kultur på Fjordskolen.

Du vil blive en del af et velfungerende lederteam. Du vil skulle understøtte vores arbejde med at skabe en skole, hvor alle børn lærer, trives og udvikler sig på grundlag af folkeskoleloven og vejledning om folkeskolens specialundervisning, samt anden specialpædagogisk bistand.

Om jobbet
Som afdelingsleder af Indskolingen og SFO spiller du en central rolle i at skabe samhørighed og samarbejde på tværs af afdelinger og sikre, at elevernes første år på Fjordskolen sker i et trygt og udviklende miljø.

Stillingen som afdelingsleder af Indskoling og SFO omfatter fire områder:

  • Faglig og pædagogisk ledelse af 12 klasser i indskolingen på tværs af skolen.
  • Personaleledelse af 15 medarbejdere, i indskoling/SFO på afdeling A.
  • Faglig og pædagogisk ledelse af skolens SFO.
  • At sikre indskrivning af skolestartere og den gode overgang fra børnehave til Fjordskolen og SFO.

Som afdelingsleder af Indskoling og SFO vil du blive en nær samarbejdspartner for de øvrige fire afdelingsledere, og derigennem vil du være med til at understøtte samarbejdet på tværs af ledelsesteamet.

Fjordskolen – Et specialpædagogisk fyrtårn
Fjordskolen er Aabenraa Kommunes specialskole, hvor vi hver dag arbejder målrettet for at gøre en forskel for børn og unge med særlige behov. Skolen er for elever fra 0.–10. årgang, og vi tilbyder også skolefritidsordning for alle klassetrin. Vores elever har behov for vidtgående specialundervisning og modtager derfor undervisning tilrettelagt med udgangspunkt i deres individuelle forudsætninger.

Fjordskolens elever har ofte omfattende udfordringer, herunder autisme spektrum forstyrrelser (ASF), multiple funktionsnedsættelser, intellektuelle funktionsnedsættelser, fysiske handicaps og socio-emotionelle vanskeligheder.

Fjordskolen er kendetegnet ved et stærkt tværfagligt samarbejde mellem lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, social- og sundhedsmedarbejdere og andre fagprofessionelle. Vi prioriterer skole-hjem-samarbejdet højt og arbejder i tæt kontakt med elevernes familier og netværk.

Fjordskolen arbejder målrettet med at være et specialpædagogisk fyrtårn, hvor høj faglighed, samarbejde og vidensdeling er nøgleord. Som medarbejder bliver du en del af et miljø, hvor faglig sparring og udvikling er i fokus. Vi har tilknyttede vejledere og ressourcepersoner, som understøtter det daglige arbejde.

Vi arbejder i et miljø, hvor vi dagligt møder elever med komplekse behov, og det stiller høje følelsesmæssige krav til os som medarbejdere. Derfor vægter vi supervision og kollegial sparring højt – både som støtte i hverdagen og som en del af vores professionelle udvikling.

Fjordskolen har fire afdelinger:

Afdeling A: hvor der undervises elever med diagnoser inden for autisme spektrum forstyrrelser (ASF), og elever som har behov for forudsigelig og visuel pædagogik.

Afdeling B: hvor der undervises elever med multiple funktionsnedsættelser i forhold til kognition, sprog og socialt samspil. Flere af eleverne har også store motoriske og sensoriske vanskeligheder.

Afdeling D: hvor der undervises elever med intellektuelle og fysiske funktionsnedsættelser, syndromer og lignende udfordringer.

Afdeling E: hvor der undervises elever, der ofte befinder sig i komplekse livssituationer og har socio-emotionelle, samt psykiatriske udfordringer.

Til hver af skolens afdelinger er der tilknyttet en skolefritidsordning for elever fra 0. til 10. klasse med i alt 80 børn.

Pejlemærker for god skoleledelse i Aabenraa Kommune
”Pejlemærker for god skoleledelse i Aabenraa Kommune" tager udgangspunkt i, at god skoleledelse har afgørende betydning for elevernes trivsel. God skoleledelse defineres bl.a. som følgende udsagn:

  • Skoleledelsen løser opgaverne på et højt professionelt niveau.
  • Skoleledelsen varetager de administrative opgaver effektivt, professionelt og med gennemsigtighed og åbenhed.
  • Skoleledelsen påtager sig det pædagogiske lederskab.
  • Skoleledelsen synliggør skolen i forhold til samarbejdspartnere og lokalsamfund.
  • Skoleledelsen inddrages i udviklingen af hele skoleområdet og kan agere i en politisk styret organisation.

Om dig
Vi forventer, at du har følgende uddannelsesmæssige baggrund, faglige kvalifikationer og erfaringer:

  • En bred erfaring med børn med særlige behov.
  • Har en pædagog- eller læreruddannelse eller en anden relevant uddannelse.
  • Gerne 2-3 års ledelseserfaring.
  • Måske allerede en diplomuddannelse i ledelse eller planer om at starte uddannelsen snarest.
  • Erfaring med udvidet skole-hjem-samarbejde.
  • Interesse for og lyst til at arbejde med medarbejdere, der dagligt oplever høje følelsesmæssige krav.

Til dine personlige kompetencer forventer vi, at du er

  • relationsskabende: du er åben, oprigtig, ærlig og inviterende i relationer. Du har en naturlig interesse for andre mennesker og ønsker at forstå andre synspunkter.
  • kommunikerende: synlig og går gerne i dialog med andre. Du kan kommunikere på alle niveauer og er ikke konfliktsky i dialogen.
  • omstillingsparat, fleksibel og trives med ændringer i planer og muligheder. Du kan være i, at tingene ikke går som planlagt, og trives med at agere i opgaver, som går i hver sin retning.
  • handlekrafti: har fokus på og kan trække af på opgaverne for at skabe resultater. Du er risikovillig, modig og kan arbejde uafhængigt af andre.
  • selvkørende: og kan sætte rammer og retning. Du kan arbejde selvstændig og har autoriteten til at træffe beslutninger og evner at modstå pres fra andre.
  • organiserende: planlægger og tilrettelægger for at sikre fremdrift. Du skaber rammer, rutiner og orden, er velovervejet, optimerer og effektiviserer arbejdsprocesser.

Vi tilbyder dig

  • Ledelsesmæssige og faglige udfordringer på en skole med stærke værdier, der målrettet arbejder mod sin vision om at være et specialpædagogisk fyrtårn.
  • Et stærkt ledelsesteam, der samarbejder om at skabe de bedste rammer for faglighed, samarbejde og udvikling for vores elever og medarbejdere.
  • Et professionelt og engageret personale med flere faggrupper.

Ansøgningsfrist og proces
Send din ansøgning, CV og relevante bilag via linket senest tirsdag den 5. august 2025.
Første samtalerunde vil blive gennemført mandag den 11. august 2025.
Udarbejdelse af personprofil (tirsdag den 12. august) og deltagelse i profilsamtale onsdag den 13. august mellem kl. 8.00 – 15.00, ca. 1,5 timer
Imellem de to samtaler skal der laves en besvarelse på en case, ligesom der vil blive indhentet referencer.
Anden samtalerunde afholdes den 15. august 2025.

Yderligere informationer
Ansættelse sker efter en forhåndsaftale på skolelederområdet.
Vi gør opmærksom på, at der forud for ansættelsen vil blive indhentet børne- og straffeattest, og at ansættelse er betinget af, at disse er tilfredsstillende.
Stillingen ønskes besat pr. 1. oktober 2025.

Interesserede ansøgere forventes at kontakte skoleleder Tina Mätzke på tlf. 2056 2114 eller via mail tmknu@aabenraa.dk med eventuelle spørgsmål om stillingen, samt for at lave en nærmere aftale omkring et indledende, uforpligtende besøg på skolen. Kontakten kan på grund af ferieafvikling ske fra uge 30.

Se i øvrigt Fjordskolens hjemmeside.

I Aabenraa Kommune har vi løbende brug for nye kolleger, der kan bidrage til kommunens fortsatte udvikling.

Kommunens mission er, at vi sammen skaber Det Gode Liv.

Er du tilflytter, vil vi gerne, at du falder hurtigt og godt til. Derfor har vi en række tilbud til dig - og dem der eventuelt flytter med.