Rødding Fri Fag- og Efterskole
Rødding
Bøgetorp recruiting on behalf of Rødding Fri Fag- og Efterskole

Viceforstander med ansvar for daglig ledelse og drift til Rødding Fri Fag-og Efterskole (RFFE)

Om skolen

”Rødding Fri Fag- og Efterskole” ligger i Rødding i Sydjylland, med 20-40 minutters kørsel til Vejen, Ribe, Kolding og Esbjerg.

Skolen er en kombineret specialefterskole og specialfagskole målrettet elever med særlige læringsforudsætninger. Skolen udmærker sig ved at være en lille skole med tryghed og nærvær, en skole med traditioner, kultur og holdning - en skole med praksisnær undervisning.

Rødding Fri Fag- og Efterskole tager udgangspunkt i værdierne: Respekt, Fællesskab og Trivsel. Skolen bygger dermed på tryghed i genkendelige rammer og strukturer, hvor det at være en del af et fællesskab danner grundlag for gode udviklingsmuligheder, fagligt som personligt.

Rødding Fri Fag- og Efterskole er en rummelig skole, hvor der er fokus på den enkelte elev, og hvor udgangspunktet for udvikling og læring er den enkelte elevs faglige og personlige forudsætninger. Skolens virke tager udgangspunkt i skolens fælles fundament med fokus på kvalitet frem for kvantitet.

RFFE tilbyder muligheden for at gå specialefterskole på 8.- 9. - 10. klassetrin og et eller flere års uddannelse på skolens fagskoledel.

Skolen har i dag 75 elever i alderen 14-20 år, hvoraf 37 er tilmeldt skolens efterskoledel og 38 skolens fagskoledel. En stor del af fagskoleeleverne tager hele eller dele af deres særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU). Der er i alt 31 medarbejdere tilknyttet skolen herunder ledelsen, lærere, pædagoger, administration og TAP’ere.

Skolen har været inde i en rivende udvikling, og er i sit virke ambitiøs på elevernes vegne. Denne udvikling fordrer derfor en tilpasset ledelsesstruktur, som betyder en omfordeling af den nuværende opgavefordeling. Der arbejdes derfor konkret med en ændret opgavefordeling mellem Forstander og Viceforstander. Endvidere skal Teamlederne for de 3 selvstyrende teams modtage selvstændige, udvalgte ledelsesopgaver fra Viceforstander.

Skolen søger således en dygtig Viceforstander med interesse for og erfaring med personaleledelse, daglig drift, administration og økonomi – gerne en person fra den frie skoleverden, som brænder for opgaven og som kan samarbejde både op og ned i organisationen. Derudover er det vigtigt at have interesse for og føling med RFFE’s elevmålgruppe.

Opgaven, stillingen og personen

Arbejdsområder og arbejdsopgaver:

Viceforstanderens overordnede opgave vil være at stå for den daglige ledelse af Teamlederne og personalet, at have ansvar for en stabil drift, samt at sikre den fortsatte positive udvikling af RFFE.

De primære opgaver vil bestå i:

  • Personaleledelse af skolens ansatte.
  • At sikre den daglige drift af begge skoleformer med fokus på undervisning og dannelse.
  • At være stedfortræder for skolens forstander efter behov
  • At bidrage til videreudvikling af RFFE med behørig respekt for stedets historie, værdier og traditioner
  • Kvalitetssikring af undervisningen på skolen
  • Sikring af tilgang af elever i samarbejde med forstander

Have indsigt i og medansvar for skolens økonomi og administration, herunder:

  • Indsigt i budgettering og opfølgning (omkostninger, likviditet m.v.)
  • Kvalitetsaftaler i forhold til skolens ”kunder” = kommuner
  • Sikre udarbejdelse af kontrakter i forhold til skolens elever

At være en synlig og tilgængelig Viceforstander for elever, medarbejdere, bestyrelse og forældre, herunder:

  • Rekruttering af personale
  • Ansvar for afholdelse af relevante møder med ovennævnte interessenter
  • Varetagelse af ledelsen af skolens 3 selvstyrende teams i samarbejde med Teamlederne

Kvalifikationer:

Viceforstanderen forventes at være personligt og fagligt velfunderet.

Faglige kvalifikationer:

  • Erfaring med personaleledelse
  • Erfaring med og interesse for ledelse – også gerne fra den frie skoleverden
  • Faglig indsigt i undervisning og pædagogik og lyst til at uddanne og danne unge mennesker.
  • Lyst til at udvikle egne pædagogiske, undervisnings-, didaktiske- og ledelsesmæssige kompetencer
  • Interesse for administration og økonomisk forståelse på driftsniveau

Personlige egenskaber:

  • Visionær og strategisk tænkende - ser mulighederne
  • Ro og stamina
  • Synlig, tydelig og udadvendt
  • En empatisk anerkendende leder som kan sætte retning efter behov
  • Leder med fleksibel tilgang og humor
  • Kreativ og proaktiv
  • Dygtig kommunikator med en god situationsfornemmelse
  • En god networker med fokus på centrale interessenter og partnere
  • Fuld forståelse for skolens særlige elevmålgruppe

Dine ledelsesværdier er kendetegnet ved:

  • Respekt, fællesskab og trivsel
  • Normer frem for regler
  • Anerkendende og empatisk tilgang til ledelse og mennesker
  • Tydelig, konsekvent og synlig ledelse
  • Udviklingsorienteret og inspirerende ledelse
  • Sammen skaber vi resultater

RFFE tilbyder:

En udfordrende og spændende lederstilling med stor indflydelse på skolens fremtid og udvikling i et tæt samarbejde med ledergruppen, personalet og bestyrelsen. Ledergruppen består af Forstander, Viceforstander og 3 Teamledere.

Skolen tilbyder desuden:

  • En veldrevet skole i god udvikling med et godt fællesskab
  • Gode moderne faciliteter og en god økonomi
  • Et godt image – en god historie og gode værdier
  • En visionær, engageret og velfungerende bestyrelse
  • Gode muligheder for videreudvikling og styrkelse af RFFE
  • En dygtig, engageret, erfaren og loyal personalegruppe
  • En arbejdsplads hvor uddannelse og supervision er en integreret del af arbejdet
  • At blive en del af et fællesskab med tæt samarbejde om driften og udviklingen af skolen
  • En arbejdsplads med et socialt fællesskab og et personale, som gerne bruger tid på samvær med hinanden

Se yderligere, på RFFE’s hjemmeside: www.rødding.dk

Ansættelsen sker i henhold til overenskomst mellem Finansministeriet og LC.

Tiltrædelse: Den 1. september 2025 eller snarest muligt.

Vi ser frem til at modtage din kvalificerede ansøgning, senest den 25. juli 2025 – og gør i øvrigt opmærksom på, at kandidater løbende kaldes til samtale. Der vil være mulighed for at besøge skolen efter nærmere aftale med Bøgetorp.

Send ansøgning, CV og relevante bilag som en PDF eller Word-fil på mail på: job2503@bogetorp.com

Få yderligere informationer om stillingen hos Bøgetorp Skoleudvikling, der varetager rekrutteringen for RFFE.

Kontaktinformationer:

Partner, Leo Bøgeholm Madsen på 52990727

Partner, John Ungermand på 20308058

Seniorkonsulent, Johan Andersen på 22110416