Trivsel er alfa og omega



Revisionsfirmaet Beierholm er de seneste år vækstet voldsomt – over 25 nye enheder er blevet del af virksomheden. Alligevel ligger den for syvende år i træk i Top 5 over Danmarks Bedste Store Arbejdspladser - denne gang på førstepladsen. At det lykkes, er ifølge adm. dir. Kenneth Jensen kun fordi Beierholm tager medarbejdernes trivsel alvorligt.


Lizette Ottensten


FAKTA: Beierholm

Revisions- og rådgivningsvirksomhed

Hjemsted: 28 afdelinger i Jylland, på Fyn og Sjælland.

Antal medarbejdere: 965 fuldtidsansatte

Vision: Bedst til mennesker

Trivsel begrænser sig ikke til, at en arbejdsplads skal være et rart sted at være. Trivsel er ikke bare et lille sukkerdrys midt på eftermiddagen. Medarbejdernes trivsel gør hele forskellen for, om en virksomhed er en succes – ikke mindst når den vækster. Og det gør Beierholm. 25 gange inden for de sidste tre-fire år er enheder blevet lagt sammen med revisionsvirksomheden, som har 28 kontorer rundt i Danmark.

Alle årene er de forblevet på Top 5 i Danmarks Bedste Arbejdspladser. I år ligesom i 2014 på førstepladsen.

Gennemsyrer ledelsesstil

"De resultater skyldes først og fremmest, at alle medarbejderne er dedikererede til Beierholm, for det er jo især dem, der skaber resultaterne. Men man skal ikke tage fejl af, at det også spiller en afgørende rolle, at ledelsen tager trivsel alvorligt. Trivsel gennemsyrer hele vores ledelsesstil," forklarer adm. dir. Kenneth Jensen.

Læs også: 'Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden'.

Alle kan se scoren

At tage trivsel alvorligt vil bl.a. sige, at virksomheden er helt åben omkring resultaterne af trivselsundersøgelserne, og det kan være lidt barskt, medgiver Kenneth Jensen.

"Men det betyder til gengæld, at de enkelte afdelinger tager dem meget seriøst. Man kan ikke gemme sig som leder, hvis afdelingen scorer lavt. Og så har vi helt faste procedurer for, hvad man skal gøre for at få en bedre trivsel afhængigt af, hvor lavt man scorer."

Helt overordnet har Beierholm ifølge direktøren høj trivsel, fordi medarbejderne har et stort ansvar, høj frihedsgrad og er selvledende. Derudover har de meget vide muligheder for uddannelse og udvikling.

Forventer lille dyk

De sidste to store sammenlægninger, som betyder, at Beierholm har fået 50% flere medarbejdere, er for nye til at være med i årets undersøgelse, understreger direktøren, som vil undre sig meget, hvis ikke næste år viser et lille dyk i trivselsscoren.

Modløshed en tid er forventeligt

"Vi fortæller altid medarbejderne i de nye afdelinger, at de skal forvente, at de i en periode bliver lidt modløse. Selvom hverdagen kører videre med samme kunder, samme kolleger og samme leder, som nu blot er partner hos os, kommer mange nye ting til at vælte ind over dem. De skal over på vores system, og der bliver også nødt til at være en vis ensartethed i, hvordan vi behandler medarbejderne. Der vil gå noget tid, inden de kommer ud på den anden side, men derefter skal de gerne være oppe i gear og i god trivsel igen," siger Kenneth Jensen, som selv har været hos Beierholm, siden han begyndte som elev.

Læs også: 'Kun glade mennesker kan skabe glade kunder'.

Trivsel er god forretning

Beierholm introducerer trivsel allerede i forhandlingerne med en potentiel fusionspartner.

"Vi er kendt for at have et godt arbejdsklima, og det er bestemt ikke nogen selvfølge i vores branche, så det er med til at sætte os i en bedre position," fortæller Kenneth Jensen.

Trivsel er med andre ord også en trumf, som gør Beierholm mere attraktiv som partner, og i det hele taget er ledelsen i Beierholm overbevist om, at trivsel er en rigtig god forretning.

"Vi har set, at vækst i denne branche er vigtig for at udvikle virksomheden, og hvis det skal lykkes, skal vi have høj trivsel. Vi har ingen varer på hylderne at sælge, vi har kun medarbejdernes tid. Og det er en notorisk kendsgerning, at hvis du skal kunne levere, skal du være i god balance med dig selv, og du skal i det hele taget trives med arbejdspladsen - ellers kan vi se, at performance falder", slutter Kenneth Jensen.

Integrationsplan til sammenlægning

For at gøre sammenlægningerne så smertefri som muligt for de nye medarbejdere, har Beierholm en omfattende integrationsplan. I forbindelse med større sammenlægninger indbefatter dette eksempelvis også:

  • Intranet: Opretter intranet til de nye medarbejdere to-tre måneder før overtagelsesdatoen for at kommunikere, hvordan alle praktiske detaljer kommer til at foregå.

  • Roadshow: Direktionen tager ud til den/de nye afdeling(er) for at fortælle om Beierholms strategi og værdier samt vise menneskene bag.

  • Introduktionsdag: På selve overtagelsesdagen samles alle til en introduktionsdag, hvor bl.a. HR og trivsel fylder en god del.

  • ”Buddies”: Et antal mentorer kommer ud og arbejder i den/de nye afdeling(er) for at hjælpe med praktiske spørgsmål og i det hele taget hjælpe de nye kolleger godt i gang.

Læs også: 'En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen'.

Publiceret 2016-11-21


Seneste artikler

De fleste blev noget andet end barndomsdrømmen
De fleste blev noget andet end barndomsdrømmen
Du blev nok ikke det, du drømte om som barn – men elementer af drømmen overlever i en anden jobform eller lever videre i fritiden.
Indrykket 11. december på Forside
Hvem ka’? Kollegaer kan!<
Hvem ka’? Kollegaer kan!
På spørgsmålet ”Hvad kendetegner en god arbejdsplads?” kommer gode kollegaer ind på en klar førsteplads.
Indrykket 5. december på Forside
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Højtlønnede har længere arbejdsdage
Selv om den aftalte ugentlige arbejdstid lyder på 38,9 timer blandt de højest lønnede i Danmark, så er den faktiske arbejdstid på 40,6 timer.
Indrykket 1. december på Forside
Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef
De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.
Indrykket 28. november på Forside
Kun glade mennesker kan skabe glade kunder
Alle, som arbejder hos den kun seks år gamle IT-virksomhed Daxiomatic, skal grundlæggende være specialister på deres felt. Men de skal også kunne trives med vidtstrakt frihed og ansvar i virksomheden, hvis vision er at gøre alle kunder glade. Nu har Daxiomatic fået titlen ’Danmarks Bedste Mindre Arbejdsplads 2016’ – oven i købet allerførste gang de er tilmeldt Danmarks Bedste Arbejdspladser. Dermed har Daxiomatics grundlæggere opfyldt et af motiverne for at starte virksomheden – at gøre verden til et lidt bedre sted.
Indrykket 28. november på Forside
Annonce:
IDG Kurser
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.