Trivsel er alfa og omega



Revisionsfirmaet Beierholm er de seneste år vækstet voldsomt – over 25 nye enheder er blevet del af virksomheden. Alligevel ligger den for syvende år i træk i Top 5 over Danmarks Bedste Store Arbejdspladser - denne gang på førstepladsen. At det lykkes, er ifølge adm. dir. Kenneth Jensen kun fordi Beierholm tager medarbejdernes trivsel alvorligt.


Lizette Ottensten


FAKTA: Beierholm

Revisions- og rådgivningsvirksomhed

Hjemsted: 28 afdelinger i Jylland, på Fyn og Sjælland.

Antal medarbejdere: 965 fuldtidsansatte

Vision: Bedst til mennesker

Trivsel begrænser sig ikke til, at en arbejdsplads skal være et rart sted at være. Trivsel er ikke bare et lille sukkerdrys midt på eftermiddagen. Medarbejdernes trivsel gør hele forskellen for, om en virksomhed er en succes – ikke mindst når den vækster. Og det gør Beierholm. 25 gange inden for de sidste tre-fire år er enheder blevet lagt sammen med revisionsvirksomheden, som har 28 kontorer rundt i Danmark.

Alle årene er de forblevet på Top 5 i Danmarks Bedste Arbejdspladser. I år ligesom i 2014 på førstepladsen.

Gennemsyrer ledelsesstil

"De resultater skyldes først og fremmest, at alle medarbejderne er dedikererede til Beierholm, for det er jo især dem, der skaber resultaterne. Men man skal ikke tage fejl af, at det også spiller en afgørende rolle, at ledelsen tager trivsel alvorligt. Trivsel gennemsyrer hele vores ledelsesstil," forklarer adm. dir. Kenneth Jensen.

Læs også: 'Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden'.

Alle kan se scoren

At tage trivsel alvorligt vil bl.a. sige, at virksomheden er helt åben omkring resultaterne af trivselsundersøgelserne, og det kan være lidt barskt, medgiver Kenneth Jensen.

"Men det betyder til gengæld, at de enkelte afdelinger tager dem meget seriøst. Man kan ikke gemme sig som leder, hvis afdelingen scorer lavt. Og så har vi helt faste procedurer for, hvad man skal gøre for at få en bedre trivsel afhængigt af, hvor lavt man scorer."

Helt overordnet har Beierholm ifølge direktøren høj trivsel, fordi medarbejderne har et stort ansvar, høj frihedsgrad og er selvledende. Derudover har de meget vide muligheder for uddannelse og udvikling.

Forventer lille dyk

De sidste to store sammenlægninger, som betyder, at Beierholm har fået 50% flere medarbejdere, er for nye til at være med i årets undersøgelse, understreger direktøren, som vil undre sig meget, hvis ikke næste år viser et lille dyk i trivselsscoren.

Modløshed en tid er forventeligt

"Vi fortæller altid medarbejderne i de nye afdelinger, at de skal forvente, at de i en periode bliver lidt modløse. Selvom hverdagen kører videre med samme kunder, samme kolleger og samme leder, som nu blot er partner hos os, kommer mange nye ting til at vælte ind over dem. De skal over på vores system, og der bliver også nødt til at være en vis ensartethed i, hvordan vi behandler medarbejderne. Der vil gå noget tid, inden de kommer ud på den anden side, men derefter skal de gerne være oppe i gear og i god trivsel igen," siger Kenneth Jensen, som selv har været hos Beierholm, siden han begyndte som elev.

Læs også: 'Kun glade mennesker kan skabe glade kunder'.

Trivsel er god forretning

Beierholm introducerer trivsel allerede i forhandlingerne med en potentiel fusionspartner.

"Vi er kendt for at have et godt arbejdsklima, og det er bestemt ikke nogen selvfølge i vores branche, så det er med til at sætte os i en bedre position," fortæller Kenneth Jensen.

Trivsel er med andre ord også en trumf, som gør Beierholm mere attraktiv som partner, og i det hele taget er ledelsen i Beierholm overbevist om, at trivsel er en rigtig god forretning.

"Vi har set, at vækst i denne branche er vigtig for at udvikle virksomheden, og hvis det skal lykkes, skal vi have høj trivsel. Vi har ingen varer på hylderne at sælge, vi har kun medarbejdernes tid. Og det er en notorisk kendsgerning, at hvis du skal kunne levere, skal du være i god balance med dig selv, og du skal i det hele taget trives med arbejdspladsen - ellers kan vi se, at performance falder", slutter Kenneth Jensen.

Integrationsplan til sammenlægning

For at gøre sammenlægningerne så smertefri som muligt for de nye medarbejdere, har Beierholm en omfattende integrationsplan. I forbindelse med større sammenlægninger indbefatter dette eksempelvis også:

  • Intranet: Opretter intranet til de nye medarbejdere to-tre måneder før overtagelsesdatoen for at kommunikere, hvordan alle praktiske detaljer kommer til at foregå.

  • Roadshow: Direktionen tager ud til den/de nye afdeling(er) for at fortælle om Beierholms strategi og værdier samt vise menneskene bag.

  • Introduktionsdag: På selve overtagelsesdagen samles alle til en introduktionsdag, hvor bl.a. HR og trivsel fylder en god del.

  • ”Buddies”: Et antal mentorer kommer ud og arbejder i den/de nye afdeling(er) for at hjælpe med praktiske spørgsmål og i det hele taget hjælpe de nye kolleger godt i gang.

Læs også: 'En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen'.

Publiceret 2016-11-21


Seneste artikler

Kreativ eller konservativ: Hvordan virker din stil til jobsamtalen?
Kreativ eller konservativ: Hvordan virker din stil til jobsamtalen?
At gå til jobsamtale er en kunst, men du bliver vurderet på en masse faktorer, som ikke har med dine svar eller kompetencer at gøre. Udover kropssprog består en stor del af udfaldet til din jobsamtale af, hvordan du ser ud.
Indrykket 18. september på Forside
Undgå for alt i verden at virke desperat
Undgå for alt i verden at virke desperat
Selv om du i den grad kan være desperat efter at få et job, fordi din dagpengeperiode er ved at udløbe, eller fordi din chef er uudholdelig, så lad være med at vise det.
Indrykket 11. september på Forside
Fest for Fyrede
Hvorfor hedder det Fest For Fyrede?
Inspirationen kommer fra USA og de såkaldte ”pink slip parties”. Hvordan det endte med Fest For Fyrede og et tilbagevendende arrangement skræddersyet til danske jobsøgende, får du svaret på her.
Indrykket 4. september på Forside
Ordbog over jobtitler, du engang forstod
Stillingsbetegnelser, du engang forstod, har fået nye navne – mange nu på engelsk. Det lyder ofte lidt finere og mere internationalt, men kig med her og se, hvilke job der gemmer sig bag titlerne.
Indrykket 28. august på Forside
Parlør til jobsamtalen: Forkortelser, du bør kende og udtryk, du bør bruge
Du har sikkert hørt, at du skal bruge de samme ord og udtryk som virksomheden, når du skriver din ansøgning og kommer til samtale. Men hvad er det nu lige, du skal skrive og sige? Her får du en parlør til udtryk, du kan benytte dig af, og forkortelser du bør kende – så du kan aligne dig med hiring manager til jobsamtalen.
Indrykket 21. august på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.