Su­per­mar­ke­der sænker priserne

Det skal være billigere at handle i de store supermarkedskæder Netto, Føtex og Bilka, lover Per Bank, der er direktør for Dansk Supermarked, som ejer alle dagligvarebutikkerne. Føtex går forrest med et såkaldt prismatch, der garanterer kunderne, at priser på en lang række varer er lige så billige som i discountbutikker.

Regeringens nye konkurrencepolitiske udspil peger på, at forbrugerpriserne i Danmark er højere end i andre lande. Det mener erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen ikke, at de danske forbrugere kan være tjent med.

Børsen skriver den 30. oktober 2012, at ministeren vil have foretaget en analyse af, hvordan de forskellige aktører på markedet påvirker priserne. De store spillere i detailhandlen vil blive bedt om at være med i analysearbejdet.

Prisniveauet i branchen er hovedfokus for det kommende analysearbejde. Annette Vilhelmsen siger til Børsen: ”Vi vil ikke betale mere for vores varer, end rimeligt er, og vi vil præsenteres for de muligheder, der er.”

Uenighed om årsagen til høje priser

En af de store spillere i detailbranchen, der måske kan være med til at finde ud af, hvorfor de danske forbrugerpriser er så høje, er Dansk Supermarkeds topchef Per Bank. Nogenlunde samtidig med Annette Vilhelmsens udmelding, annoncerede Per Bank, at Føtex, Bilka og Nettos varer bliver billigere.

”Der er en hel række ting, som gør, at jeg nu og fremadrettet til stadighed vil komme med initiativer, der gør dagligvarerne billigere. For jeg tror på den måde, at jeg får flere kunder, og derved kan jeg også få en mere lønsom forretning, selvom jeg sænker priserne og avancerne,” siger Per Bank til Børsen.

På trods af Bank og Vilhelmsens fælles intention om at banke detailhandlens priser ned, er parterne dybt uenige om årsagen til de høje priser; mens Vilhelmsen efterlyser selvransagelse fra branchens side, mener Per Bank, at det er politiske benspænd, der tvinger priserne i vejret.

Han peger på momsen, de danske afgifter og de høje danske lønninger som direkte årsager til, at priserne i Danmark generelt er fire til seks procent over EU-gennemsnittet. Desuden fik Hjørring for nyligt nej til at åbne en Bilka, da miljøminister Ida Auken mener, at store butikker i større byer koster byliv og butikker i de omkringliggende mindre byer.

”Jo større og mere effektive butikker, jo lavere priser kan du få. Men nu har ministeren givet mig et monopol ved ikke at tillade flere Bilkaer,” siger Per Bank som en reaktion på Ida Aukens nej til Hjørring-Bilka.

Rabat forvirrer

Per Bank har som sit første initiativ i projekt prissænkning lanceret Føtex’ prismatch-koncept, hvor butikken garanterer ligeså lave eller lavere priser på udvalgte dagligvarer end discount-konkurrenterne. Rabatten gælder dog kun, hvis visse kriterier er opfyldt; for eksempel skal kunden købe ind for mere end 200 kroner for at opnå rabatten.

Ifølge chefkonsulent ved Forbrugerrådet, Martin Salamon, er kampagnen kompliceret og uigennemskuelig. Forbrugerrådet byder nytænkning i dansk dagligvarehandel velkommen, men frygter, at kampagnen kun vil komme Føtex’ bundlinje – og ikke forbrugerne – til gode:

”Det er helt uklart, om man kommer til at spare penge på den samlede indkøbskurv, eller om man ville kunne gøre det billigere i en anden dagligvarebutik,” siger Martin Salamon ifølge Berlingske Business den 1. november 2012.

Discountkæderne lader heller ikke til at være overbevist om effekten af Føtex’ prismatch. Den danske discountkæde Rema 1000 tror ikke, at Dansk Supermarked kan true discountkædernes kunde-dominans:

”Uanset sådan nogle tiltag som de her, så vil det altid være billigst for kunderne at handle hos os. Det er vores opgave,” understreger administrerende direktør i Rema 1000 Henrik Burkal på DR NETTV den 30. oktober 2012.

Dansk Supermarked, COOP og Supergros står for cirka 80 procent af dagligvaresalget.

Dansk Supermarked, der omfatter Føtex, Bilka, Netto og Døgn Netto, er størst med en omsætning i 2011 på 54,1 milliarder kroner.

COOP omsatte sidste år for 39,6 milliarder kroner og Supergros for 21,5 milliarder kroner.