Social re­k­rut­te­ring

Konsulentfirmaet 2BM har taget alternative metoder i brug i rekrutteringen af 21 nye ansigter. Overvågning af sociale medier har været en af vejene til kompetente nyuddannede medarbejdere.

Når konsulentfirmaet 2BM inden for et år har udvidet med 50 procent ved at ansætte 21 nye medarbejdere, er det ikke sket alene ved hjælp af en traditionel headhunter eller det normale netværk.

Susanne Mejborn, Konsulentdirektør hos 2BM

2BM udvider nemlig især på området for mobile løsninger, og her nytter det ikke noget at ansætte erfarne kræfter – området har brug for nyuddannede, kreative mennesker, der ikke er for fastlåste i forhold til bestemte måder at gøre tingene på. Konsulentdirektør hos 2BM, Susanne Mejborn, uddyber:

”Vi satser på nyuddannede, fordi mobility i høj grad efterspørges af kunderne. De mobile områder skifter hele tiden – vi har Iphones og Android nu, men om lidt er det nok noget andet. Udviklingen går så hurtigt, at vi er nødt til at have den mest opdaterede viden og de mest forandringsparate medarbejdere,” siger Susanne Mejborn og tilføjer:

”Vi plejede at rekruttere fra vores eget netværk, men på den måde ansatte vi nogen, der lignede os selv og kunne nogenlunde det samme – og det er ikke særligt godt i en branche, der er i konstant udvikling.”

Sociale medier åbner nye døre
Når de tungere poster i firmaet skal besættes, er det stadig en traditionel headhunter, der sørger for at finde den rette – ofte erfarne – kandidat; men i jagten på nyuddannede har 2BM taget utraditionelle rekrutteringsmetoder i brug. Firmaet har fået meget ud af at besøge karrieremesser på universiteter, blandt andet IT-Universitetet:

”Vi har været på besøg på ITU og fået gode snakke med en masse unge mennesker, samt en god fornemmelse af, hvordan de forskellige uddannelser er bygget op. Vi fik en lang liste med hjem med interesserede kandidater, hvoraf vi planlægger interviews med nogen af dem,” siger Susanne Mejborn.

Desuden hjælper en såkaldt talent finder fra BW Consult med at trawle sociale medier igennem og dermed matche 2BM’s kompetenceprofiler med kandidater, som måske ikke aktivt søger job, men har de ønskede kvalifikationer. Og det giver ofte bid:

”Jeg markerer hvilke profiler, der kunne være interessante, og hun ringer og hører, om folk har lyst til at komme ud til en samtale hos os. Der er selvfølgelig mange, der ikke er interesserede i at skifte job – men jeg er alligevel blevet overrasket over, hvor mange der ender med at komme ud og snakke med os,” siger Susanne Mejborn, som anbefaler brug af sociale medier i rekrutteringen:

”Det er hurtigt og effektivt, og hun får fat i mange, som vi ikke selv ville have en chance for at finde.” 2BM opfordrer desuden deres medarbejdere til at annoncere efter kandidater på deres personlige profiler på sociale platforme. Hvis et opslag udmønter sig i en ny medarbejder, bliver det honoreret med en ipad.

Den perfekte kombination
Selvom de nyuddannede har rigtigt meget at byde på, mangler de den erfaring, som får så mange andre virksomheder til kun at gå efter kandidater med flere års erfaring fra lignende jobs. Hos 2BM er indkøringen af de nyuddannede sat i system, så de får den nødvendige støtte og indlæring fra starten:

”De står ikke alene, men har erfarne folk ved deres side. Vi har indført en wingman-ordning, hvor de nyuddannede bliver koblet op på en erfaren medarbejder, som sørger for, at de kommer igennem en række læringspunkter,” forklarer Susanne Mejborn og tilføjer, at det af og til er en udfordring at følge op på medarbejdernes udvikling, da arbejdsdagen ofte foregår ude hos kunderne:

”Vi kører ordningen meget stringent og har nogle firkantede aftaler for, hvornår der skal følges op.” Ifølge Susanne Mejborn er nyuddannede medarbejdere og wingman-ordningen en anbefalelsesværdig kombination, der, udover at give rigtigt dygtige medarbejdere, også skaber dynamik på arbejdspladsen og holder de ældre medarbejdere på tæerne.