OnboardingRekruttering

Sådan kommer vækst­ko­me­ten Dixa gennem corona-krisen

Dixa har fart på vækstmotoren, men corona-krisen giver bump på vejen. Åbningen af et nyt kontor i USA er sat på hold, men selskabet fortsætter i højt tempo og skal ansætte 40 nye udviklere. Se, hvordan det hurtigvoksende selskab håndterer tidens udfordringer.

Den danske startup Dixa har haft vind i sejlene de sidste par år.

Selskabet har erobret nye lande på stribe, kunderne strømmer til, og venturefonde og business angels har postet store investeringer i software-virksomheden.

Selvom der stadig er vind i sejlene, så tvinger corona-krisen selskabet ud i bølgegang.

Selskabet, der har skabt en digital kundeserviceplatform, som samler kommunikation fra blandt andet sms, telefoni, Messenger og WhatsApp, er nu nødsaget til at trække i bremsen på visse områder og træde på speederen på andre.

Det under fem år gamle selskab afsluttede i begyndelsen af året en større funding-runde, som sikrede en kapitaltilførsel på 245 millioner kroner.

Den friske kapital skulle blandt andet investeres i en vækstsatsning i USA, men her spiller corona-pandemien allerede en betydelig rolle for etableringen af det amerikanske kontor.

Udskyder åbning af kontor på østkysten

"Det var meningen, at vi ville åbne kontor i enten New York eller Boston her til sommer. Men af logistiske årsager bliver vi nødt til at udskyde det," fortæller Mads Fosselius, medstifter og administrerende direktør i Dixa, til Computerworld.

Han understreger dog, at det ikke er af frygt for turbulente tilstande i verdensøkonomien, men at der er logistiske udfordringer ved at rykke et team til USA og parre det med nyansættelser.

"Der er mange praktiske ting, der er blevet voldsomt udfordret af corona-krisen. Bare det at få lov til at rejse til USA er meget svært nu. Hvis det her varer nogle måneder, så er det måske først realistisk at rykke til USA i december og måske endda først i starten af 2021," tilføjer han.

Dixa har i dag over 200 kunder på tværs af 30 lande. En række af kunderne befinder sig i USA, men serviceres fra kontoret i England og i København.

Det er grundet nogle af kundernes efterspørgsler, at den hurtige ekspansion kom på tegnebrættet.

"Vi blev faktisk trukket ind i USA, blandt andet af en af verdens største gaming-virksomheder. Det er en dejlig måde at gøre det på, for det betyder, at kunderne kommer til os," siger Mads Fosselius.

Øgede omsætning med 400 procent

Dixa blev stiftet i 2015 af de fire venner Mads Fosselius, Jacob Vous Petersen, Jakob Nederby Nielsen og Krisztian Tabori.

I 2019 øgede selskabet omsætningen med 400 procent, og medarbejderskaren voksede fra 35 til 120 ansatte.

En del af den nye kapital, der blandt andet kom fra Preben Damgaard, Lars Thinggaard og venturefonden Notion Capital, skal bruges på at hyre 40 nye produktudviklere.

"Det er planen med den investering, vi har fået ind, at vi skal fordoble vores produktudviklingshold i 2020, der er på omkring 35 personer i dag. En stor del af den store investering, vi fik, var øremærket til at videreudvikle vores produkt og platform, og det er stadig planen," understreger han.

"Vi ønsker stadig at leve op til vores roadmap, som vi også har en masse kunder, der ser frem til."

Dixa har også budgetteret med at ansætte flere kommercielle medarbejdere, blandt andet inden for salg, marketing og administration. Men her vil selskabet slippe speederen for en stund, lyder det fra Mads Fosselius.

Jobinterviews sker nu kun online

Den danske regering med Mette Frederiksen (S) i spidsen har forlænget tiltagene, der bevarer den delvise nedlukning af Danmark. Indtil videre går forlængelsen til 13. april.

Derudover frarådes alle rejser til og fra Danmark ligeledes indtil corona-situationen er afblæst.

Men det har ikke den store betydning for Dixas plan om at ansætte 40 nye medarbejdere.

"Hvis vi har en udvikler i København, vi gerne vil interviewe, så har vi brugt lejligheden til at vise vores kontor inde på strøget, men ellers rekrutterer vi 80 procent remote i forvejen. Så der er ikke særlig mange ændringer."

I forhold til rekrutteringen, så er onboarding noget af det, som selskabet kigger mest på i øjeblikket. For her plejer Dixa at få fløjet de nye medarbejdere til København i tre uger for at møde kolleger og blive oplært.

En lynhurtig omstilling

På trods af corona-virussens effekt på det danske erhvervsliv, så er Mads Fosselius fortrøstningsfuld på software-virksomhedens vegne.

Selv foretog Dixa en lynhurtig omstilling til at arbejde hjemme. Her fortsatte den mundtlige kommunikation over Slack, Zoom og virksomhedens egen kundeserviceplatform.

Dixa fortsætter med "business as usual", som Mads Fosselius kalder det, men han kan ikke undsige, at situationen vil få en effekt på selskabet.

"Vi tror også, at vi vil blive hæmmet, selvom vi har en meget relevant platform og software, der kan bruges hjemmefra, da alle kundeservicemedarbejdere er blevet sendt hjem. Men der vil være nogle industrier, vi er i, der vil blive ramt."

Det er netop coronaens effekt på selskabets kunder, der i sidste ende vil vise sig i Dixas regnskabstal, forklarer medstifteren.

"Vi har store industrier, som virkelig vokser de her dage, og så er vi i industrier, der er hårdt ramt. Så måske kan de to ting komme til at balancere hinanden ud. Nogle går ned, mens andre går op," tilføjer han.

Får nye kunder ind under krisen

Dixa har kunder inden for rejse-, restaurations- og hospitality-brancherne, som ser ud til at modtage hårde slag for tiden, da stort set al aktivitet er sat på pause inden for disse industrier i de fleste lande verden over.

"Men så får vi også mange ind, der står og pludselig sender en masse folk hjem, hvor de skal bruge en platform som vores til at kommunikere med deres kunder via hjemmearbejdspladser. På den måde får vi faktisk nogle helt nye kunder ind nu, som vi er glade for at kunne hjælpe."

I forbindelse med selskabets seneste funding-runde lagde Dixa og investorerne en 2-årig plan for, hvordan vækstkurven skulle se ud.

Mads Fosselius fortæller, at den opbremsning og usikkerhed, der er i markedet nu, får nogle kunder til at vente med at investere.

"Den slowdown vi ser nu, vil have en effekt på vores 2020-resultater, men vi når vores mål i 2021-tal. Derved rammer vi væksten i vores 2-års plan."