Jobglæde
In­du­stri­en er positiv med høj jobglæde – trods ud­for­drin­ger

Industrien er en branche med høj jobglæde, men den er udfordret på to ting: Potentielle medarbejdere kender ikke nok til virksomhederne i branchen, og der er ikke tilstrækkeligt med ledige hænder. Her kan du dykke ned i dobbeltudfordringen, men også forbedringspotentialet i branchen.

4 ud af 5 stjerner til industriens virksomheder

Når virksomheder i industrien omtales, er det ofte i positive vendinger, som understøtter virksomhedernes i forvejen gode omdømme og image. Det er også en branche, hvor der er høj jobglæde med en gennemsnitlig evalueringsscore på 4 stjerner.

Det viser Jobindex’ seneste rapport, der undersøger jobglæden på tværs af industriens virksomheder – og illustrerer potentielle kandidaters opfattelse af virksomhederne som arbejdsplads.

Og resultaterne taler deres tydelige sprog, for industribranchen topper – sammen med den finansielle sektor – på jobglæde. Men selvom medarbejderne oplever høj jobglæde, er det alligevel vigtigt for branchens virksomheder at få synliggjort, hvad de kan tilbyde som arbejdsplads. For branchen står over for ikke bare en, men to tankevækkende udfordringer:

  1. Ikke nok kandidater kender til arbejdspladserne, og hvad de kan tilbyde.
  2. Der er ikke tilstrækkeligt med specialister og ingeniører, som ellers er en af grundstenene i branchens succes.

Konklusioner, som bliver underbygget af Dansk Industri, hvor 40 % af medlemmerne har oplevet, at det har været umuligt at besætte en ledig stilling med en medarbejder med en teknisk funderet uddannelse, fx en ingeniør.

Også Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bakker op om den kedelige realitet, eftersom 54 % af virksomhederne i industrien oplever produktionsbegrænsninger, som følge af rekrutteringsudfordringer, fordi de ikke har hænder nok ved produktionsapparaterne. Det er også noget, som underdirektør i Dansk Industri Steen Nielsen kender til, da hvert 10. DI-medlem har været nødt til at takke nej til ordrer på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Derfor har den indsigt og de udfordringer, som rapporten giver indblik i, ikke bare betydning for branchens vækst, men også landets vækst.

Industribranchen har fat i den lange ende

Når det er sagt, er virksomhederne i industrien, ifølge kandidaterne, kendetegnet ved en række positive værdibaserede ord som kvalitetsbevidste, nyskabende og moderne samt fagligt udfordrende. Enkelte virksomheder, her LEGO Systems og Bang & Olufsen, er kendetegnet ved at være prestigefyldte, men det er ikke det, der kendetegner branchen på tværs.

Dog stemmer opfattelsen af virksomhederne i branchen som nyskabende og moderne overens med, hvad industrien almindeligvis er kendt for – godt omdømme og image, innovative produkter og højt kvalitetsniveau. Og det er positivt. Det er blot for få kandidater, der siger netop disse værdibaserede ord – og heri ligger forbedringspotentialet. Ifølge analyseansvarlig hos Jobindex, Helle Elizabeth Skovbæk, har virksomhederne i industribranchen dog fat i den lange ende – og kan samtidig finde inspiration i dem, der gør det allerbedst:

”Industrien gør det overordnet set rigtig godt, og i rapporten får de også meget ros for deres høje jobglæde og spændende arbejdsopgaver,” uddyber Helle Elizabeth Skovbæk og fortsætter:

”Men en virksomhed, der er i en liga for sig selv, er LEGO Systems, der også indtager rapportens førsteplads. Virksomheden scorer i rapporten højest på ledelse og jobglæde, og virksomheden har om nogen formået at arbejde med sit employer brand i branchen og fremhæve de forhold, som de er rigtig dygtige til. Det kan andre virksomheder i branchen finde inspiration i.”

Dygtig ledelse kan modarbejde stigende arbejdspres

Godt arbejdsmiljø og dygtig ledelse kan være med til at trække selv ikke-lønførende virksomheder op til en højere samlet vurdering.

De virksomhedsevalueringer, der blandt andet danner grundlaget for rapporten, opridser også udfordringer, der omhandler fx stress og øget pres på medarbejderne. Det hænger naturligt sammen med et presset produktionsapparat og manglende hænder i branchen, og det er to forhold, som kan gøre det vanskeligt at arbejde i industrien.

Desuden gælder det for alle kandidater i branchen, at de især ønsker faglig udvikling. Udfordringen er bare, at kandidaterne ikke ved nok om, hvad virksomhederne tilbyder i forhold til faglig udvikling.

Her skal virksomhederne i industribranchen være opmærksomme på, at det er en tiltrækningsfaktor, fordi faglig udvikling også er vigtig for de profiler, som industrien efterspørger allermest – nemlig specialister og ingeniører.

Konklusionen i rapporten er derfor at have fokus på det gode arbejdsmiljø, den dygtige ledelse og faglige udvikling og få det synliggjort, for det kan være med til at trække branchen i den modsatte retning – væk fra stress og stigende arbejdspres.

Men hvor skal industriens virksomheder gøre sig til over for kandidaterne?

Du finder stadig specialister og ingeniører på jobsites

Jobsitet er stadig altdominerende, når det kommer til rekruttering af specialister og ingeniører. Blandt andet fordi hele 85 % af kandidaterne svarede, at de bruger onlinebaserede jobportaler til at søge information om potentielle job. Og ikke nok med det. Hele 24 % finder også jobbet gennem jobportalerne, mens LinkedIn kun kan tage æren for at få 2 % af de adspurgte kandidater i job.

Det betyder, at sociale medier ikke er kanaler, der rykker, når det kommer til at få kandidaterne i job. Det er altså ikke de sociale medier, der gør forskellen – heller ikke når vi taler om tekniske specialister og ingeniører.

Hent industrirapporten – og få indsigt i jobglæden

Jobindex udarbejder løbende nye og opdaterede rapporter om jobglæden i en række brancher. Og ønsker du at dykke yderligere ned i industrirapporten, kan du rekvirere den lige her:

Download rapport