AnalyserJobglæde

Godt omdømme er løf­te­stang for høj jobglæde i life science-branchen

Ny undersøgelse kortlægger jobglæden i 12 virksomheder i life science-branchen, hvor det gode omdømme og internationale arbejdsmiljø er løftestang for høj glæde blandt de ansatte.

Jobglæden i life science-branchen er høj. Det konkluderer ny undersøgelse, som afdækker jobglæden i 12 udvalgte virksomheden i branchen, der repræsenterer medicinal-, medico- og biotekindustrien.

Undersøgelsen er baseret på 2.040 evalueringer fra tidligere og nuværende ansatte i branchen samt et spørgeskema – gennemført i maj 2021 – blandt 684 kandidater, der har eller ønsker sig en karriere i life science-branchen.

Kultur og mening præger branchen

Life science-branchen er, udover høj jobglæde, kendetegnet ved et internationalt arbejdsmiljø og godt omdømme. Det internationale arbejdsmiljøkendetegner branchen overordnet, angiver kandidaterne, mens det gode omdømme kendetegner branchen som arbejdsplads.

Men det står ikke alene. Med COVID-19, og et yderligere fokus på branchens virke og betydning, fylder også kulturen og det meningsfulde arbejde for de ansatte i branchen, der honorerer kultur og mening på branchens arbejdspladser med hele 5 stjerner.

Derudover er også de ansattes opfattelse af branchen forbedret under COVID-19 med hele 20 %, mens 75 % fortsat har en uændret, for størstedelen positiv, holdning til branchen. Det smitter også af på jobglæden, der overordnet får 4 stjerner af branchens tidligere og nuværende ansatte.

Overordnet en høj jobglæde

  • Overordnet: 4 stjerner.
  • Kultur og mening: 5 stjerner.
  • Belønning: 4 stjerner.
  • Arbejdsmiljø og balance: 4 stjerner.
  • Samarbejde og relationer: 4 stjerner.
  • Ledelse: 3 stjerner.
  • Karrieremuligheder: 3 stjerner.

Høje forventninger til kvalitet, seriøsitet og innovation

Når vi spørger kandidaterne med interesse i branchen, hvad der kendetegner den, er det værdier som kvalitetsbevidst, seriøs og innovativ, der topper listen. Værdier, der stemmer godt overens med kandidaternes opfattelse af branchen som international og med et godt omdømme.

Top 3 værdier

  1. Kvalitetsbevidst.
  2. Seriøs.
  3. Innovativ.

Stort ønske om godt socialt arbejdsmiljø

Når kandidaterne med interesse i branchen angiver, hvad der er vigtigt for dem i deres næste job, er ønsket om et godt socialt arbejdsmiljø stort. Det er dog ikke i samme grad synligt for kandidaterne som fx det internationale arbejdsmiljø.

Et godt arbejdsmiljø er derfor et forhold, som virksomhederne i branchen med fordel kan lægge vægt på, når de ønsker at tiltrække nye medarbejdere. Branchen kan nemlig, ifølge nuværende og tidligere ansatte, sagtens tilbyde det, eftersom arbejdsmiljø og balance samt samarbejde og relationer honoreres med 4 stjerner.

Fremhæv det sociale – allerede i jobannoncen

For de 12 udvalgte virksomheder i life science-branchen er der potentiale til at videreudvikle deres employer brands, der i forvejen har stærke værdier og opfattelser tilknyttet, ved at synliggøre det gode sociale arbejdsmiljø.

Synliggørelsen kan skabes allerede i et af kandidaternes første møder med virksomheden i jobsammenhæng – fx via jobannoncen på jobsites – der ifølge undersøgelsen har fået 39 % af kandidaterne med interesse i branchen i job.

Hent undersøgelse