Jobindex samler alle jobannoncer i Danmark

I Jobindex samler vi alle jobannoncer i Danmark og driver også landets største annoncearkiv, der bruges af blandt andet vores jobsøgende kandidater og Beskæftigelsesministeriet.

Om jobannoncer og annoncearkivet

Jobindex er ansvarlig for samtlige jobannoncer på vores site og i vores annoncearkiv, der er en samling af alle jobannoncer publiceret i Danmark. Dataansvaret gælder både jobannoncer indrykket af kunder, men også jobannoncer, som er blevet hentet af vores robotscanner fra andre eksterne sites.

Annoncearkivet er en såkaldt offentlig tilgængelig informationsdatabase og underlagt reglerne for offentligt tilgængelige informationsdatabaser i loven om massemediers informationsdatabaser.

Deling af annoncedata

Jobindex samarbejder med Damvad Analytics, HBS Economics, Beskæftigelsesministeriet og Dagbladet Børsen, som vi sender vores jobannoncedata til. Disse data anvender vores partnere til at udarbejde analyser og statistikker, og vi oplyser om, at en kopi af jobannoncerne befinder sig hos disse partnere.

Kontaktoplysninger i jobannoncer

De fleste jobannoncer indeholder almindelige personoplysninger i form af kontaktoplysninger, ofte på den HR-ansvarlige eller lederen i den afdeling, der søges en medarbejder til. Oplysningerne omfatter oftest fulde navn, e-mailadresse og/eller telefonnummer.

Disse kontaktoplysninger er lagret hos os, fordi du og din virksomhed har indrykket en jobannonce hos os, eller at vi har hentet din jobannonce med vores robotscanner, der tilføjer alle de jobannoncer, der ikke indrykkes hos os, til vores annonceoversigt.

Formålet med at gemme kontaktoplysninger i jobannoncer

Jobindex gemmer først kontaktoplysninger i Jobindex’ aktuelle annonceoversigt og senere en kopi i vores annoncearkiv. Annoncearkivet er tilgængeligt for alle og indeholder i øjeblikket 3 millioner jobannoncer, der bruges af vores jobsøgende kandidater til at genfinde oplysninger i forbindelse med eksempelvis:

  • Fremsendelse af uopfordrede ansøgninger – hvem kan kandidaten relevant kontakte, hvis vedkommende stadig er ansat?
  • Indkaldelse til jobsamtale – her kan jobannoncen fungere som forberedelse, og oplysninger på kontaktperson kan genfindes, hvis disse er bortkommet
  • Research – hvilken type medarbejdere har virksomheden tidligere søgt?

Annoncearkivet benyttes også af Beskæftigelsesministeriet og andre til at analysere trends på arbejdsmarkedet, hvor antallet af jobannoncer over tid er en væsentlig indikator på udviklingen og væksten i arbejdsmarkedet, men også til at prognosticere ledighed samt fremtidige kompetencebehov.

Opbevaring af annoncer og kontaktoplysninger

Jobindex opbevarer annoncer og kontaktoplysninger så længe, de tjener et historisk formål. I særlige tilfælde kan kontaktoplysninger fjernes.

Anmodning om at få annoncer eller kontaktoplysninger fjernet

Vi gemmer og opbevarer senere en kopi af din virksomheds jobannoncer, fordi vi ønsker at tilbyde vores jobsøgende kandidater, men også andre relevante aktører, et opslagsværk over samtlige job, der har været annonceret i Danmark. Denne legitime interesse understreges af, at oplysningerne i en jobannonce er offentliggjort og foranlediget af den rekrutterende virksomhed selv. Vi fjerner derfor som udgangspunkt ikke jobannoncer fra vores annonceoversigt eller -arkiv.

Ønsker du at få fjernet kontaktoplysningerne i din virksomheds jobannoncer, og også fra vores annoncearkiv, skal du og din virksomhed kontakte os og oplyse, hvorfor oplysningerne bør slettes. Dette kan eksempelvis være, at personen udsættes for chikanøse opkald på baggrund af de angivne kontaktoplysninger.

Kontaktoplysninger fjernes efter en konkret vurdering

Det betyder, at vi fjerner kontaktoplysninger efter en konkret vurdering af din og din virksomheds henvendelse. Vi foretager dermed en afvejning af indsigelsen og vores legitime interesse i at opbevare oplysningerne.

Disse oplysninger kan i øvrigt tidligst fjernes tre måneder efter ansøgningsfristen. Dette for at give vores jobsøgende kandidater mulighed for at genfinde relevante oplysninger i henhold til de tidligere angivne grunde.

Klage til Pressenævnet

Du og din virksomhed har ret til at indgive en klage til Pressenævnet, hvis du er utilfreds med vores behandling af oplysninger i annoncearkivet. Du finder Pressenævnets kontaktoplysninger på deres hjemmeside.