Danmark klar til sansemarkedsføring


Af Ulla Oppermann Blankholm

Sansemarkedsføring har været afprøvet gennem nogle år i Danmark, men det er først nu, at den slår igennem og fylder mere og mere.

De fleste kender til duften af friskbrygget kaffe, der langsomt spreder sig mellem hylderækkerne i en gammel købmandsforretning, og det er formentlig ikke en tilfældighed, at købmanden valgte at have en kaffemølle stående. Duften bringer glæde og tilfredshed frem i kunderne, og det er samme princip, der nu vinder frem i Danmark om end i en noget mere moderne version.

Hos Mood Media, der er den største leverandør af sansemarkedsføring i Europa og Asien mærker man, at Danmark for alvor har fået øjnene op for duftmarkedsføring.

”Vi har solgt musik og reklamer i mange år på det danske marked, og nu har mange i Danmark fundet betydningen af, at der skal dufte dejligt,” siger Poul Damholt, der er nordisk direktør i Mood Media. Han understreger, at duftmarkedsføringen skal tages alvorligt, fordi det ikke nytter noget at tilføre en duft af flæskesteg i slagterafdelingen i et supermarked, fordi det ikke er realistisk. ”Det skal bruges med moral, så man gør kundens oplevelse til det, den nu engang skal være. Det skal give dig en behagelig oplevelse,” siger han.

Findes mange steder
Mood Media har lige løst en opgave for Fisketorvet i København, hvor man havde lugtproblemer på toiletterne og desuden en dårligt lugt i restaurantområdet i shoppingcentret, hvor duften af middelhavsmad, McDonalds og pizza ikke var nogen behagelig lugt i næsesporene. Lugten på toiletterne er væk, og Mood Media har formået at adskille de forskellige restaurationsdufte.
Også skoforretninger har stor gavn af, at der lugter lækkert at skind, og pengeinstitutterne tilsætter ofte en duft af eksklusivitet.

”Man er langt mere omgivet af duftmarkedsføring, end man er klar over, og det er til glæde for kunderne.” Poul Damholt nævner, at flyselskabet Singapore Airlines ligefrem har taget patent på en duft, så det dufter af det samme i alle selskabets fly – uanset hvor i verden man befinder sig. Det får flypassagererne til at forbinde turen med en dejlig oplevelse og det at føle sig godt tilpas, og det kan være en stor hjælp for Singapore Airlines, når de næste flybilletter skal bestilles.

Manipulerende markedsføring
Det bliver debatteret, hvorvidt denne form for markedsføring er manipulerende, og det står Poul Damholt helt uforstående overfor.

”Det kan jeg slet ikke se, det er. Hvis du slår ordet manipulation op i ordbogen, så er betydningen, at man får folk til at gøre en gerning, de ellers ikke ville have gjort. Det er jo ikke tilfældet her. Du manipulerer heller ikke med dine gæster, hvis du laver god mad til dem, har tændt lys osv. Du vil bare gerne have, at de befinder sig godt hjemme hos dig, og at de får lyst til at komme tilbage. Det stimulerer nogle sanser i hjernen, som siger: Her kan jeg godt lide at være – præcis lige som med duftmarkedsføringen”

Mood Media beskæftiger sig også med baggrundsmusik og har gjort det i mange år, og dengang virksomheden startede med det, var der mange psykologer fremme og sige, at folk blev manipuleret – og kom i en slags trance af musikken.

”I dag kan du næsten ikke opleve et ungt menneske, uden at vedkommende har musik i ørerne. De hører musik fra morgen til aften, og i dag er der ikke nogen, der stiller spørgsmålstegn ved baggrundsmusikken. I dag spiller Mood Media baggrundsmusik i over 110.000 butikker over hele verden.”

I forhold til duftmarkedsføringen kan man ikke tale om, at en bestemt duft hitter, fordi det ifølge Poul Damholt er så individuelt fra forretning til forretning, hvad der er brug for.

”I bare én forretning kan der også være forskel på valget af duft, alt efter hvilken årstid man befinder sig i – eller om det er til en bestemt kampagne.”

Sansemarkedsføring
Mood Media benytter sig af duftteknologien Microfresh, der ved hjælp af molekyler bliver i luften i 16 timer, og som kan give en bestemt duft eller neutralisere dårlige lugte. Ifølge Mood Media forbindes dufte direkte til det system, der styrer vores minder og følelser. De går langt ud over vores rationelle opfattelse og har stor betydning for, hvordan vi har det. Dufte får os simpelthen til at reagere instinktivt.

Publiceret 2010-01-19
Annonce: