Drop dit ævl og bliv hørt og forstået


Drop dit ævl og bliv hørt og forstået

Af Else Fergo

Dustin M. Wax er project manager hos Stepcase Lifehack, og manden bag The Writer's Technology Companion. Derudover underviser han i antropologi ved University of Nevada, og nu har han kogt sin brede viden om formidling ned til 6 grundregler, som du kan bruge til at booste din kommunikation.

"Hvert semester, når mine elever skal aflevere opgaver, er der altid en håndfuld, der er overbevist om, at jo flere fremmedord de bruger, des bedre" fortæller Dustin M. Wax: "Typisk får jeg skriftlige opgaver der 'Belyser den patriarkalske konfiguration i det sociale arrangement' i stedet for bare at fortælle mig om mandsdominerede samfund".
I det følgende vil Wax opstille argumenter - og grundregler - for klar og tydelig kommunikation, der hurtigt kan føre dig fra mumlende væveri til knivskarp kommunikation.

Noget værre ævl
De fremmedords-forelskede elever lærer den træge skrivestil fra dårlige og tunge lærebøger, men det er først og fremmest fordi samfundet blåstempler den slags, at de dyrker det.
Det er en udbredt misforståelse, at lange ord og indviklede sætninger er lig med kløgt og viden, men en høj sværhedsgrad er ikke udtryk for kvalitet. Folk tror, at hvis noget kræver meget arbejde, så må det være fordi, det er værd at arbejde for, men det er noget værre ævl.

Der findes litteratur der er værd at læse på trods af sværhedsgraden, men aldrig på grund af den, og mange tekster kunne vinde meget, ved at blive formuleret enklere og mere let forståeligt. Faktisk, er der en lang række akademiske tanker og teorier, der ville stå stærkere, hvis de blev formuleret klarere - hvilket i øvrigt gælder for al kommunikation - både skriftlig og mundtlig.

Smart volapyk
Det akademiske sprog som bruges på de højere læreanstalter, og som kopieres af eleverne, er ikke til for at kommunikere ideer, men for at skjule dem. Det er en slags test, der skal sortere de, der hører til, fra de der ikke gør. Det samme gør sig gældende i erhvervslivet med dets smarte volapyk, når man snakker om 'Synergistiske løsningsmodellers elevering med henblik på maksimal ekstrahering af det sekundære revenu' - og bla bla bla.

Den slags formuleringer skjuler det egentlige budskab, og gør meningen utydelig. Det er tit også formålet, og fx en elev kan ved hjælp af svulmende ord camouflere, at vedkommende ikke aner hvad emnet går ud på, eller at han/hun ikke har læst på lektien.

Men er budskabet vigtigt, så fortjener det, at komme klart og tydeligt ud. Det kan du sørge for ved at følge nogle få, simple regler:
  1. Respektér kernen i dit budskab
    At kommunikere tydeligt starter og slutter med kernen. Uanset om emnet er, hvordan vi får fred i verden, eller hvad farve penalhus du mener, er bedst, så sørg for at hovedbudskabet er både i front, centralt og til slut, i det du siger. Lad være med at overdænge det med smarte udtryk. Hvis ideen eller budskabet er godt, kan det sagtens klare sig uden hjælpemidler.

    En anden ting du skal passe på er, ikke at komme til at virke for vag og usikker i din formulering. Mange mennesker bløder deres sætninger op med udtryk som "jeg tror" og "jeg føler". De præsenterer facts som meninger, og meninger som følelser. Det gør det næsten umuligt, at forholde sig til emnet.
    Stå ved det du siger, og vær villig til at løbe risikoen for at tage fejl.


  2. Vær dig selv
    Når folk ikke formulerer sig afslappet og normalt, er det som regel fordi, de prøver at udgive sig for at være noget de ikke er. Det kan være for at fremstå klogere, mere veluddannet, mere businessagtig osv. osv. De forsøger at gemme deres sande identitet bag et slør af ord, som de normalt ikke ville bruge, og det er egentlig ret bizart, for hvis det er deres eget budskab, hvorfor så prøve at udgive det for at være en andens?


  3. Vælg det korte ord og den enkle formulering
    Sproget giver en række valgmuligheder, og når du står over for dem, så gør det til dit udgangspunkt, altid at vælge det korte ord og den enkle formulering. Fx kan du vælge ordet "civiliseret" til at beskrive noget, men vælg hellere det mere enkle: "venlig".
    Og hvis du siger, at du har forsøgt at "abstrahere" fra en fejl, vil færre forstå dig, sammenlignet med hvis du siger, at du har prøvet at "se bort" fra den.


  4. Spring beskrivelserne over
    Selvfølgelig skal der være plads til at beskrive ting og sager, og beskrivelser hører naturligt hjemme i både tekst og tale, men sørg for at rydde ud og rydde op dér, hvor det bliver for meget.
    Hvis du først har besluttet dig for, at budskabet/ ideen er vigtigere end formen, så undlad at bruge mange adjektiver.


  5. Prioritér kommunikationen
    Når du skriver, eller taler, vil du måske få lyst til at peppe sproget op, fordi du ikke synes formuleringen er tilstrækkelig flot eller farverig. Men fald ikke for fristelsen, med mindre du har gang i noget skønlitterært eller kunstnerisk.
    Mind dig selv om, at formålet ikke er at imponere folk med din formulering, men at formidle et budskab. Prioritér altid kommunikationen som det vigtigste.


  6. Vær ikke bange for "dig" og "mig"
    Et andet kneb folk bruger, når de vil sløre deres budskaber og ideer, (som oftest i et forsøg på at imponere), er ved at bruge et upersonligt og distanceret sprog. Den type sprog er i orden, når det drejer sig om fx journalistik, kliniske rapporter o. lign., men meget af det, der ellers skrives og siges, kan gøres langt mere tilgængeligt, ved at bruge 1. person.
    Når du siger "jeg", "mig" "du" og "dig" gør du kommunikationen mere menneskelig, og giver lytteren, eller læseren, nogen at identificere sig med. Brug ikke 3. person når du kan tale direkte.

    Du får også langt bedre, og mere direkte, kontakt ved at bruge "os", og "jer" frem for "man" eller endda "vi".
Husk, at uanset hvor gode dine ideer eller budskaber er, så kunne du lige så godt være foruden, hvis du ikke kan kommunikere dem videre.


Kilde: Dustin M. Wax, "Be Heard, Speak Plainly", Lifehack.org.
Publiceret 2008-11-24


Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.