Ny i jobØvrigt

Undgå vir­ke­lig­heds­chok som ny lærer

Mange nyuddannede lærere får sig lidt af en overraskelse, når de har første skoledag ude i virkeligheden. En studievejleder fra Frederiksberg Seminarium giver råd til, hvordan de nyuddannede kan få så blid en start som muligt.

Undgå virkelighedschok som ny lærer

På Frederiksberg Seminarium ved man, at overgangen fra seminariets skolebænk til folkeskolens, kan være et chok.

”Der er nogle, der får sig en brat opvågning, når de pludselig står helt alene og skal aktivere 25 elever. Dér mærker man alvoren, og det er også først der, du får det helt rigtige billede af, hvad det vil sige at være lærer,” siger Lars Bo Hansen, der er studievejleder på Frederiksberg Seminarium.

De lærerstuderende har deres praktiktid, men det kan alligevel ikke sammenlignes med den virkelige verden, mener studievejlederen. For der har du ikke det fulde ansvar.
På Frederiksberg Seminarium har man forsøgt at gøre springet lidt lettere ved for eksempel at få nyudannede lærere ud og fortælle om deres start i folkeskolen.

”Jeg tror egentlig ikke, de studerende kan blive forberedt mere, end de gør nu. Så skal man forlænge studietiden,” siger Lars Bo Hansen, der tidligere har arbejdet som efterskolelærer i fire år. ”Første gang du træder ind i klassen, skal du tro på dig selv og det, du kan.”

Faglig ballast
Det er det allerbedste råd, han kan give: Troen på sig selv og ikke mindst sin faglighed.

”Dine nye kollegaer står klar til at hjælpe dig, så i starten er det mest forældrene, der stiller de største krav. Du skal ikke lade dig kue af forældrene, som måske tvivler på dine evner som nyuddannet lærer,” siger han og fortsætter:

”Der er en grund til, at du har læst i fire år, og der er også en grund til, at du har bestået. Én af de ting, du kan, er at fortælle, hvorfor du underviser, som du gør. Eleverne undrer sig måske over, hvorfor de skal lære det, du underviser dem i – og der skal begrundelsen jo ikke bare være, at det er fordi, man lige er faldet over det i fjernsynet. Der skal være en nøje plan for hele skoleåret.”

Lars Bo Hansen vil ikke udelukke, at den til tider bratte overgang til folkeskolen fra seminariet kan være en af årsagerne til, at en del nyuddannede lærere falder fra efter noget tid i deres første job. Det mener han er ærgerligt, og henviser igen til, man som nyuddannet skal tro på sig selv – fra allerførste gang man træder ind ad klasselokalet.

Gode råd:

  • Find din egen måde at være lærer på og tro på dig selv og din faglighed
  • Søg hjælp hos dine lærer-kollegaer
  • Lyt til forældre, men lad dig ikke kue af dem
  • Lav en detaljeret årsplan for hele året og hold dig til den

Læs også