A.P. Møller - Maersk A/S

A.P. Møller - Mærsk A/S, fork.APMM, er et danskejet konsortium med aktiviteter i 130 lande inden for en række sektorer, primært transport, udvinding af olie og naturgas samt handel med dagligvarer. Målt på omsætning er det Danmarks største virksomhed og den næststørste i Norden, kun overgået af Statoil ASA[2], mens den målt på antallet af ansatte overgås af ISS. På verdensplan er containerrederiet Mærsk Line verdens største.[3]

I udlandet er virksomheden kendt under navnet Maersk og især for sin store shippingvirksomhed. Hovedkontoret ligger på Esplanaden i København. Desuden er der kontorer i mere end 100 lande over hele verden. Virksomheden har sine rødder i det shippingfirma, som kaptajn Peter Mærsk Møller og hans søn Arnold Peter Møller grundlagde i Svendborg i 1904. Det nuværende selskab, A.P. Møller – Mærsk A/S, opstod imidlertid i2003 efter en fusion af de to Mærsk-rederier D/S 1912 og D/S Svendborg. Før fusionen var A.P. Møller – Mærsk Gruppen formelt set ikke en koncern, fordi alle selskaber i gruppen var ejet 50-50 af de to rederier. Denne konstruktion gjorde det overordentligt vanskeligt for udenforstående at få overblik over gruppens økonomi.

A.P. Møller – Mærsk A/S råder over en flåde på over 300 fartøjer, der til sammen har en dødvægt på ca. 12 mio. tons. Flåden omfatter containerskibe, tankskibe, bilskibe, forsyningsskibe, skibe til særlige formål ogborerigge. Flåden blev yderligere udvidet med opkøbet af P&O Nedlloyd i 2006.

Virksomheden har tidligere haft aktiviteter indenfor informationsteknologi samt rute- og charterflyvninger. I 2004 frasolgtes IT-virksomheden Mærsk Data til IBM Danmark A/S sammen med DM Data som A.P. Møller – Mærsk har ejet i halvpart sammen med Danske Bank. Der blev indgået en outsourcing-aftale, således at IBM i en årrække leverer IT ydelser til APM. 30. juni 2005 frasolgtes rute- og charteraktiviteterne i Maersk Air tilislandske Fons Eignarhaldsfelag, der tidligere købte Sterling Airlines. I handlen indgår ikke selve flyflåden. Denne blev i A.P. Møller – Mærsks ejerskab, men flyene udlejes til den nye ejer i en periode af indtil seks år.

Selskabets regnskab for 1. halvår 2009 endte med et underskud på 3 mia. kr. – det første underskud i koncernens historie siden 2. verdenskrig. [4]

Kilde: http://wikipedia.org, hentet den 21-06-2016