Teamleder til Familie- og Ungekontakten i Silkeborg Kommune
Vil du stå i spidsen for et engageret team, der hver dag gør en forskel for børn, unge og familier i udsatte positioner ?
Så er du måske vores nye teamleder i Familie- og Ungekontakten.
Stillingen som teamleder er nyoprettet som følge af en politisk besluttet rammeudvidelse af Familie- og Ungekontakten. Vi har i efteråret ansat syv nye medarbejdere, og for at sikre et bæredygtigt ledelsesspænd og fortsat høj kvalitet i vores tilbud oprettes denne stilling.
Stillingen er en del af den kommende organisering af Familie- og Ungekontakten, som implementeres fra 1. januar 2026.
Om os
Familie- og Ungekontakten (FUK) er en del af Familie og Børnehandicap sektionen i Silkeborg Kommune. Vi arbejder med forebyggende og støttende indsatser for børn, unge og deres familier i alderen 0–18 år (23 år), altid med udgangspunkt i Barnets Lov og i tæt samarbejde med Børne- og Ungerådgivningen.
Vi består af ca. 70 engagerede familie- og ungekonsulenter, en sektionspsykolog, en administrativ medarbejder og en husassistent. Heraf har fire medarbejdere funktion som faglige koordinatorer i delte stillinger, der understøtter faglig kvalitet og udvikling i enheden.
Vores borgere har ofte komplekse og sammensatte udfordringer, fx sociale, emotionelle, adfærdsmæssige eller relateret til funktionsnedsættelser og psykiske udfordringer. Vi tror på, at børn, unge og forældre er eksperter i eget liv, og at vores opgave er at støtte, styrke og guide dem – i tæt samspil med familien, netværket og de professionelle omkring barnet.
Om jobbet
Som teamleder bliver du en del af et tillidsfuldt lederteam, der ud over dig består af to teamledere og lederen af Familie- og Ungekontakten. Du bliver samtidig en del af et tværgående lederfællesskab i Familie og Børnehandicapsektionen, sammen med ledere fra Børne- og Ungerådgivningen og Solbo Døgninstitution.
Du får personale- og fagligt ledelsesansvar for ca. 20 medarbejdere, som arbejder selvtilrettelæggende med høj grad af faglighed og engagement. Din vigtigste opgave er at sikre, at opgaverne løses effektivt, med høj kvalitet og med blik for trivsel, ressourcer og udvikling.
Dine primære opgaver bliver at:
- lede og understøtte dit team i den daglige opgaveløsning med fokus på faglig kvalitet, prioritering og trivsel
- sikre tydelig formidling og implementering af politiske, lovgivningsmæssige og faglige beslutninger i praksis
- afholde teammøde og faglig sparring
- gennemføre samtaler med medarbejderne, der både omfatter opfølgning på trivsel og faglig sagsgennemgang
- afholde MUS-samtaler ca. hvert andet år
- have blik for kompetenceudvikling, faglig progression og psykologisk tryghed i teamet
- planlægge og gennemføre teambaserede udviklingsdage
- deltage aktivt i tværgående lederfora, projekter og driftsnære udviklingsopgaver
Nogle af de spændende opgaver, du vil indgå i, er bl.a. implementeringen af fælles fagligt ståsted, som er en politisk samlende retning for hele 0-18 års området i Silkeborg Kommune samt udvikling og tilpasning af FUKs tilbudsvifte, kapacitetsstyring, visitation og kvalitetssikring af opgaveløsningen i tæt samarbejde med ledergruppen, de faglige koordinatorer og medarbejdere.
Om dig
Vi søger en leder, der kan navigere i krydspresset og balancere organisatorisk blik, faglig kvalitet og menneskelig forståelse.
Du har:
- en pædagogisk, socialfaglig eller tilsvarende relevant uddannelse
- erfaring med ledelse eller lyst til at udvikle dig som leder
- viden om udførerområdet og samarbejdet med myndighed
- forståelse for, hvordan kvalitet og ressourcer kan gå hånd i hånd
- evne til at skabe psykologisk tryghed og trivsel i et arbejdsfelt med høje følelsesmæssige krav
- stærke kommunikative evner og evnen til at omsætte retning og beslutninger til konkret praksis
Det er en fordel, hvis du kender til arbejdet med Barnets Lov, men vigtigst er, at du har mod på at sætte retning, skabe sammenhæng og være tæt på dine medarbejdere.
Vi tilbyder
- En nyoprettet stilling i et udviklingsorienteret fagligt miljø med høje ambitioner
- Et groundet og samarbejdende lederteam, hvor ordentlighed, gennemsigtighed og tydelighed er styrende værdier
- Erfarne, faglige og selvstændige medarbejdere, der ser frem til at tage godt imod dig
- En organisation i fortsat udvikling, hvor der arbejdes målrettet med faglig retning, psykologisk tryghed og kvalitet i praksis
- Gode muligheder for faglig og personlig udvikling
Yderligere information
På kommunens hjemmeside under ”Bliv leder hos os” kan du finde stillingens job- og personprofil. Her kan du også læse mere om kommunens ledelsesgrundlag, koncernstrategi mv.
Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte Leder af Familie- og Ungekontakten, Suad Sawan på tlf. 29 31 63 64. Send gerne en sms for at aftale et tidspunkt for en telefonsamtale.
Ansøgningsfrist den torsdag den 13. november 2025. Vi holder første samtalerunde onsdag den 19. november 2025 og anden samtalerunde mandag den 24. november om formiddagen. Går du videre til anden samtale skal du udfylde en personprofil og du vil få en tilbagemelding på profilen mellem 1. og 2. samtale.
Tiltrædelse forventes den 1. januar 2026.
Vi foretrækker, at du sender din ansøgning online.
Klik på Ansøg. Vedhæft din ansøgning og relevante bilag.
Hvis du indstilles til ansættelse i stillingen, vil der inden endelig ansættelsesaftale indgås, blive indhentet reference hos seneste arbejdsgiver og gerne hos flere.
Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex