Jurister til Sundhedsjura (konsulenter og fuldmægtige)
Om Sundhedsjura
Du bliver en del af et stort hold af sundhedsretlige eksperter med et stærkt juridisk fagligt fællesskab.
Vores hovedopgave er at træffe afgørelser og kvalitetssikre styrelsens opgaver på tilsynsområdet. Opgaverne løses i tæt samspil med vores sundhedsfaglige kollegaer.
Vi laver også lovgivningsopgaver samt administrerer og yder juridisk vejledning om en lang række centrale regler på sundhedsområdet, herunder regler om journalføring, patienters retsstilling, kosmetisk behandling, markedsføring af sundhedsydelser og forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed. Sundhedsjura koordinerer og kvalitetssikrer desuden styrelsens opgaver med bidrag til besvarelser af folketingsspørgsmål og lovhøringer.
Enheden har for nylig undergået en organisationsændring, og derfor er redefineringen af enheden pt i højsædet. Vi søger i denne forbindelse jurister, som har lyst til og mod på at være med til at nytænke og forme enheden i samarbejde med de nuværende ledere og medarbejdere.
Enheden består af i alt 23 medarbejdere fordelt på to sektioner, hveraf er vi 20 jurister. Vi søger tre nye juridiske kollegaer.
Din hverdag hos os
Din hverdag hos os vil være afvekslende og udfordrende. Du bliver en del af en sektion med i alt 9 jurister, og du vil have mulighed for tæt sparring med både erfarne juridiske kollegaer og ledere. Din hverdag vil være præget af, at vi løser mange af vores opgaver i et tæt samarbejde, ikke mindst med vores sundhedsfaglige kollegaer, som alle drives af et stort engagement.
Dine primære arbejdsopgaver bliver:
- Påbud til behandlingssteder som led i vores sundhedsfaglige organisatoriske tilsyn samt andre juridiske opgaver i forhold til tilsynet.
- Juridisk rådgivning til sundhedspersoner mv. om patienters retsstilling, journalføring m.v.
- Administration og håndhævelse af reglerne om tilladelse til at udføre kosmetisk behandling.
- Rådgive politiet i sager inden for styrelsens områder.
- Vejlede og undervise kollegaer i sundhedsjuridiske og offentligretlige spørgsmål.
- Udarbejde og revidere bekendtgørelser og vejledninger om vise dele af sundhedsfaglig virksomhed.
- Betjene minister og departement, herunder bidrage til svar på folketingsspørgsmål, inden for dine sagsområder.
Din uddannelse, erfaring og personlige kvalifikationer
Du er uddannet cand.jur. og har styr på din forvaltningsret samt interesse for sundhedsvæsenet. Det er en fordel, hvis du er vant til at træffe afgørelser eller har erfaring fra en anden tilsynsmyndighed, ligesom kendskab til sundhedsjuridiske spørgsmål eller lovgivningsopgaver er en fordel. Vi er også åbne overfor nyuddannede, der brænder for opgaven og er klar til at tage ansvar efter en periode med oplæring.
Det er afgørende, at du er god til at samarbejde og finde løsninger i fællesskab – både internt med dine nære kolleger og eksternt i en bred kreds af samarbejdspartnere.
Vi lægger vægt på, at du:
- Arbejder selvstændigt og effektivt uden at gå på kompromis med kvaliteten.
- Kommunikerer klart og tydelig i både skrift og tale.
- Er en holdspiller, der vil bidrage til et godt kollegaskab, både fagligt og socialt.
Du får skønne kollegaer, som gerne lærer fra sig, og opgaver med mening, hvor du gør en direkte forskel for patientsikkerheden. Vi har en uformel omgangstone og vægter godt kollegaskab og arbejdsglæde højt.
Du vil gennemgå et introduktionsprogram og få en basisuddannelse i styrelsens tilsynsopgaver. Det bliver tilpasset din erfaring og dine kompetencer. Du vil også få gode muligheder for anden efteruddannelse.
Du får gratis kaffe- og frugtordning, gode træningsfaciliteter, og så har vi en god kantine og en smuk beliggenhed. Vi har også en kunstforening og en aktiv personaleforening, der står for en række forskellige arrangementer såsom teater- og biografture, museumsbesøg og kanalrundfart.
Du bliver også en del af en arbejdsplads, der prioriterer samarbejdet om den grønne omstilling.
Om ansættelsen
Ansættelserne er på fuld tid og tiltrædelse ønskes pr. 1. oktober 2025.
Den fysiske adresse er Islands Brygge 67, 2300 København S.
Du bliver – afhængig af dine kvalifikationer – ansat som fuldmægtig eller specialkonsulent efter gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og Akademikernes Centralorganisation.
Ansøgningsfrist er den 4. august 2025.
Kontakt os gerne
Få mere at vide om stillingen ved at ringe til sektionsleder Henrik Kristensen på tlf. 7222 7798 eller enhedschef Helle Borg Larsen på tlf. 2526 5267. Begge kan træffes i uge 26-29 og igen i uge 32.
Er du interesseret?
Klik på "søg stillingen" og send os din ansøgning med CV og eksamensbevis.
Ansættelsessamtaler forventes afholdt i 33. Du kan læse mere om os på www.stps.dk.
Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex