Budgetpartner med kommerciel profil
Arbejdsområde
Nationalmuseet har en ambition om en kommerciel vækst i de publikumsrettede aktiviteter i de kommende år, som ud over en vækst i omsætningen i form af flere besøgende, også har fokus på en styrket nettoindtjening. Derfor oprettes der en ny stilling som budgetpartner for det kommercielle område, hvor du i samarbejde med den eksisterende budgetpartner på området skal understøtte besøgsstedernes økonomistyring og styrke økonomienhedens evne til at agere som en proaktiv forretningspartner for den kommercielle del af museet og de mange stærke fagligheder, der trives på tværs af museet.
Som budgetpartner på Nationalmuseet vil du bidrage til budgetlægning, controlling og den løbende budgetopfølgning for de enheder eller besøgssteder, som bliver en del af din portefølje. Derudover har du en naturlig interesse for at arbejde med data og KPI-nøgletal, og evner at gøre dem handlingsorienterede for dine samarbejdspartnere på besøgsstederne. Endelig vil du sammen med de øvrige budgetpartnere – og de øvrige medarbejdere i økonomienheden – bidrage til at øge transparensen og arbejdet med standardiserede processer og rapporter med henblik på at give museets direktion det bedst mulige overblik og grundlag for de økonomiske beslutninger.
Dine arbejdsopgaver omfatter:
- Budgetlægning og opfølgning, med fokus på de kommercielle indtægter, afledte driftsudgifter og de faste og variable lønomkostninger
- Rådgivning omkring økonomiske beslutninger og oversættelse af økonomiske data til beslutningsrelevant information
- Udarbejdelse af økonomiske analyser, herunder omkostningsanalyser og forecast
- Bidrage til den fortsatte udvikling af kommercielle rapporteringsværktøjer og anvendelse af relevante data
Du er udadvendt, serviceminded, har et godt humør, er vedholdende og energisk. Du har gode analytiske evner, er struktureret, kan formidle komplekse problemstillinger kort og præcist, og du har evnen til at holde overblik samtidig med, at du har interessen for detaljen. Du har lyst til at give dig i kast med nye opgaver, være med til at udvikle jobindholdet, og du interesserer dig for din arbejdsplads og opsøger viden selvstændigt, så høj effektivitet og kvalitet i opgaverne bevares.
Ved besættelse af stillingen vil vi lægge vægt på, at du:
- Har en relevant videregående uddannelse (f.eks. cand.merc., e.l.) og gerne erfaring fra lignende stillinger, fx fra det private erhvervsliv
- Har gode analytiske evner, er struktureret, detaljeorienteret og er god til at skabe overblik – også for andre
- Er rutineret bruger af Excel, og har blik for hvordan data kan struktureres og formidles til en bredere kreds
- Har gode kommunikationsevner og forstår at formidle et budskab – også til museumsfolk uden en økonomibaggrund
- Er serviceminded, proaktiv og har let til smil
- Engagerer dig og ser nye udfordringer som en oplagt mulighed for faglig og personlig udvikling
Arbejdsstedet er Ny Vestergade 11 i København. Arbejdstiden er 37 timer ugentligt. Vi har flekstid. Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til overenskomst for akademikere i staten.
Stillingen ønskes besat pr. 1. september 2025
Ansøgning
Nationalmuseet arbejder aktivt for ligestilling blandt medarbejderne og opfordrer derfor alle interesserede, uanset personlig baggrund, til at søge stillingen.
Skriftlig ansøgning sendes via vores elektroniske rekrutteringssystem på Nationalmuseets hjemmeside www.natmus.dk/job. og skal være os i hænde senest onsdag den 25. juni 2025. Samtaler forventes afholdt i uge 33 og 34.
Yderligere oplysninger om stillingen kan indhentes hos økonomichef Peter Terkelskov på mail: peter.terkelskov@natmus.dk eller telefon 4120 6620.
Nationalmuseet er Danmarks kulturhistoriske hovedmuseum og et statsmuseum under Kulturministeriet. Nationalmuseets formål er altid at være på opdagelse, og at arbejde på at være mere for flere. Vores fyrtårne er Værdifulde oplevelser, Levende viden og Bæredygtigt liv. Se mere om Nationalmuseet på www.natmus.dk
Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex