Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet en søger programmør til DaSSCo
Statens Naturhistoriske Museum søger en programmør til DaSSCo (Danish System of Scientific Collections) projektet til softwareudvikling på DaSSCos IT-infrastruktur. Stillingen er en tidsbegrænset fuldtidsstilling ved sektionen for Digitale samlinger og arkiver på Statens Naturhistoriske Museum.
Formålet med DaSSCo er at opbygge en infrastruktur til digitalisering af Danske naturhistoriske samlinger. DaSSCo drives af et konsortium bestående af Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Naturhistorisk Museum i Aarhus og er blandt andet finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Infrastrukturen består af arbejdsstationer og arbejdsgange til masse digitalisering af samlingsgenstande samt en IT-infrastruktur til processering og lagring af digitaliseringsdata.
Om Statens naturhistoriske Museum
Naturhistoriske museer har aldrig haft større betydning, end de har i dag. Vores planet er beboet af millioner af levende arter. Men i dag har en enkelt art magten til at ændre livet på Jorden fundamentalt. Skal vi finde løsninger på de store udfordringer, verden står over for, kan det kun ske ved, at vi forandrer lokalt, samarbejder internationalt og deler den viden og de ressourcer, vi i fællesskab besidder.
Visionen for Statens Naturhistoriske Museum er at styrke forbindelsen mellem mennesker og natur. Vi vil inspirere, engagere og give alle mulighed for at opleve, forstå og passe på naturens mangfoldighed. I de kommende år bygger vi et nyt nationalt hovedmuseum for naturhistorie. Den nye museumsbygning får beliggenhed i Botanisk Have i hjertet af København og vil rumme state-of-the-art-laboratorier, enestående videnskabelige samlinger, nye udstillinger samt faciliteter til undervisning og til at styrke den enkeltes grundlag for at træffe videnbaserede beslutninger i hverdagen. Det er vores ambition i løbet af de næste fem år at ændre opfattelsen og brugen af naturhistoriske museer og herigennem styrke forbindelsen mellem mennesker og natur.
Om dig
Du har erfaring med softwareudvikling i forbindelse med store digitaliseringsprojekter indenfor naturhistoriske samlinger. Du har erfaring i samarbejde med kollegaer og eksterne samarbejdspartnere fra forskellige faggrupper indenfor museumsområdet og softwareudviklingskonsulenter. Du kan formulere dig på et fejlfrit og let forståeligt dansk og engelsk både skriftligt og mundtligt. I et foranderligt arbejdsmiljø med mange selvstændige opgaver skal du på en professionel måde kunne prioritere og planlægge langsigtede processer og samtidig håndtere akut opståede udfordringer. Du skal være udadvendt og kunne balancere både at lytte til og fremføre synspunkter ved møder med kolleger, forskere og samarbejdspartnere.
DaSSCo programmøren vil have arbejdsplads i sektionen for Digitale samlinger og arkiver og refererer til sektionsleder for denne sektion. Programmøren vil arbejde tæt sammen med DaSSCo IT Lead, DaSSCo projektleder, data manager, digitaliseringspersonale, samlingsmedarbejdere og kuratorer hos DaSSCo partnerne.
Dine opgaver:
- Forstå og udvikle kernekravene for udvalgte dele af DaSSCo IT-infrastrukturen.
- Deltage i agilt softwareudviklingsprojekter med anvendelse af Github og Slack.
- Programmering af software komponenter i hovedsageligt Python under anvendelse af open source softwarepakker.
- Test af softwarekomponenter ved funktionel og integrationstest.
- Dokumentation of udviklet software.
- Forberede softwarekomponenter til og udføre udrulning til produktionsmiljø.
- Kommunikere projektstatus og udfordring til IT Lead og andre teknisk og ikke-teknisk kyndige kollegaer.
- Du er uddannet datamatiker
- Du har dokumenteret erfaring med softwareudvikling til museumsdigitaliseringsprojekter på DaSSCo.
- Du har erfaring med at designe, bygge og arbejde med softwarekomponenter såsom WebAPI’er.
- Du har erfaring med Python programmering og web udvikling i FastAPI.
- Du erfaring i at anvende git og Github som værktøj til versionering, projektstyring, dokumentation og samarbejde.
- Du kan levere et let forståeligt sprog på fejlfrit dansk og du kan begå dig på engelsk både mundtligt og skriftligt.
- Du arbejder struktureret, selvstændigt og overholder deadlines.
- Du er en holdspiller og imødekommende over for eksterne parter.
Ansættelsen sker i henhold til Fællesoverenskomsten mellem Finansministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer - Det Statslige Område (OAO-S-fællesoverenskomsten) og efter Cirkulære om organisationsaftale for Kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK) eller Fællesoverenskomst mellem Finansministeriet og Lærernes Centralorganisation og CO10 – Centralorganisationen af 2010 (LC/CO10-fællesoverenskomsten) og efter Organisationsaftalen for IT-medarbejdere (PROSA) i statens tjeneste.
Indplacering vil ske på baggrund af erfaring og kompetencer. Der vil være mulighed for en individuel lønforhandling.
Arbejdstiden er 37 timer om ugen og vi har mulighed for flekstid.
Tiltrædelse pr. 1. juli 2025.
Stillingen er tidsbegrænset til udløb pr. 31. august 2026 med mulighed for forlængelse.
Arbejdssted: Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet
Din ansøgning
Er du interesseret i stillingen, beder vi dig sende en elektronisk ansøgning med bilag: eksamensbevis, CV og eventuelle anbefalinger (om muligt) via Jobportalen (tryk på linket "SØG STILLINGEN" nederst i opslaget) senest 20. maj 2025.
Jobsamtaler afholdes umiddelbart efter ansøgningsfristens udløb.
Universitetet ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.
Yderligere spørgsmål
Kan rettes til sektionsleder Kim Steenstrup Pedersen, kimstp@snm.ku.dk.
Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex