Kan du bruge dit ledelsesmandat som en frihedsskabende kraft? Spille andre bedre, åbne deres udsyn og hjælpe dem med at forme mål, der løfter både dem selv, deres elever – og skolens fællesskab?

Tør du tage ansvaret – sætte hjørneflagene i landskabet – og samtidig stille spørgsmål ved, hvor de står? Tør du udfordre både dine egne og organisationens grænser, mens du holder blikket fæstnet på skolens værdigrundlag som din ledestjerne?

Kan du træde ind i komplekse, relationelle rum – og bevæge dig i dem, uden at miste fodfæstet i dig selv?

Om Rudolf Steiner Skolen i Silkeborg
Rudolf Steiner Skolen i Silkeborg er en selvejende institution med dagtilbud, SFO, klub og skole. Vi har ét spor fra børnehaveklasse til 9. eller 10. klasse og vi bygger på Rudolf Steiner-pædagogikkens levende praksis og menneskesyn.

Vores mål er at støtte børn og unge i at blive hele, frie og kreative mennesker med engagement, dømmekraft og mod på livet. Undervisningen forener kunstneriske, håndværksmæssige og boglige fag – og giver eleverne mulighed for at udvikle sig på mange planer og i mange retninger.

Vi lægger vægt på tid og nærvær i relationen med børnene. Det afspejles i en god normering, små klasser og et tæt samarbejde med vores forældre. Hos os skal alle føle sig hjemme og kunne vokse i tillid og tryghed.

Skolen har en lang historie i Silkeborg og et stærkt fællesskab præget af medarbejderinddragelse, faglig stolthed og pædagogisk engagement. Vi arbejder med selvforvaltning og konferencearbejde som en del af skolens struktur og kultur.

Samtidig er vi en organisation i udvikling. I de senere år har vi arbejdet målrettet med ledelsesstruktur, økonomi og organisering, og vi står nu stærkere – både som pædagogisk fællesskab og som arbejdsplads.

Læs mere om os på: www.steinerskolen-8600.dk

Om stillingen som daglig leder af skoleafdelingen
Som daglig leder af skoletilbuddet får du det overordnede ansvar for den daglige drift, pædagogiske opfølgning og ledelse af skolens klassetrin. Du refererer til skolens øverste leder og indgår i den tværgående ledelsesgruppe sammen med ledere fra dagtilbud, fritidstilbud og administration.

Samtidig står du i spidsen for skoletilbuddets interne ledelsesteam, som består af dig, en souschef og en pædagogisk repræsentant – sidstnævnte vælges af medarbejdergruppen for to år ad gangen og kan sidde i op til fire år. Dette team udgør den nære ledelsesmæssige sparring i en organisation, hvor ansvar er noget, der deles og bæres i fællesskab.

Du vil få en bred og alsidig opgaveportefølje, som blandt andet omfatter:

  • Personaleledelse af skolens lærere og pædagoger
  • Opfølgning på elevernes trivsel og læring
  • Ressourcefordeling og planlægning (herunder skema og skolehverdagen)
  • Kontakt til forældre samt deltagelse i møder, samtaler og åbent hus-arrangementer
  • Sygesamtaler, MUS og udviklingssamtaler
  • Tilsyn med kvalitet og udviklingen af skolens pædagogik og didaktik
  • Samarbejde med ledelsesteam og bestyrelse

En væsentlig del af dit ansvar bliver ledelsen af skolens konference – lærerkollegiets centrale beslutningsorgan og pædagogiske fællesskab. Her mødes både vilje, værdier og virkelighed. Konferencen er et selvforvaltende organ med betydelig beslutningskraft, og du skal kunne facilitere møder, støtte retning og styrke fællesskabet, samtidig med at du står med det daglige ansvar for, at tingene sker i praksis.

Du bliver således leder i et spændingsfelt, hvor ledelse ikke kun udøves oppefra, men opstår i samspillet mellem medarbejdere, konference og øverste ledelse. Rollen kræver, at du kan træde frem, når det er nødvendigt – og træde tilbage, når det styrker processen. At du kan arbejde i spændet mellem det styrende og det faciliterende, mellem tydelig ledelse og kollektiv kraft.

Om dig
Du er et menneske, der kan stå i kompleksitet uden at forsimple. Du ved, at det at lede ikke handler om at have alle svarene – men om at kunne holde spørgsmål åbne, lytte til flere perspektiver og hjælpe et fællesskab med at finde sin retning. Du er vant til at tage ansvar, men du forstår, at det ikke gør dig til den vigtigste i rummet – blot til én, der tør bære og bevæge.

Du har erfaring med pædagogisk praksis og personaleledelse, og du har en naturlig følsomhed over for det, der lever mellem mennesker. Du kan facilitere, balancere, strukturere – og du ved, hvornår du skal slippe. For du har mærket, at tillid er noget, der ikke blot gives – men skabes og genskabes i relationen, igen og igen.

Du leder relationelt – ikke for at være moderne, men fordi du dybt nede godt ved, at mennesker ikke flytter sig alene. Du har blik for koordinering og helhed, og du tænker i mønstre og bevægelser snarere end i systemer. Du kan overskue og oversætte, holde overblik og skabe handling – og samtidig rumme, at livet er levende, og at det hele ikke altid passer i kolonner.

Du har mod. Ikke det larmende mod – men det rolige. Det, der gør dig i stand til at sige det nødvendige, og være i det uvisse. Du ved, at udvikling ikke altid er komfortabel, og du byder alligevel dig selv ind – med din dømmekraft, dit spørgsmål og din vilje til at blive klogere.

Og så er du åben. Virkeligt åben. Ikke som i ’imødekommende’, men som én, der tør stille sig til rådighed med det, du ser og ved. Også når det ikke føles færdigt. Du ved, at løsninger sjældent kommer fra én person – og at de bedste beslutninger fødes, når nogen lægger noget ærligt i midten. Hos os er det et vilkår: uden åbenhed virker hverken konference eller ledelsesgrupper. Her bliver du ikke målt på at have svaret, men på om du stiller dig til rådighed for, at vi kan finde det sammen.

Du har heller ikke berøringsangst for hverdagens realiteter. Når noget skal ryddes op – fysisk eller menneskeligt – er du villig til at tage fat. Du er ikke bange for at være praktisk, tilgængelig og konkret, når det er dét, der skal til. Du forstår vigtigheden af planlægning, overblik og opfølgning – og trives med at holde system og rytme i hverdagen.

Vi forventer, at du har et grundlæggende kendskab til Rudolf Steiner-pædagogikken og en oprigtig interesse i at fordybe dig yderligere. Samtidig skal du kunne møde og reflektere over tidens pædagogiske strømninger med åbenhed og faglig nysgerrighed. Det er vigtigt for os, at du både kender dit ståsted og evner at møde verden i bevægelse.

Vi tilbyder
Hos os bliver du en del af et levende fællesskab, hvor engagement, pædagogisk stolthed og menneskelig nærhed væver sig ind i hverdagen. Du vil træde ind i en organisation, hvor vi arbejder tæt sammen – og hvor frihed og ansvar går hånd i hånd.

Stillingen som daglig leder er nyoprettet og skabt som en hybrid, hvor du både leder og er en del af skolens praksis. Timetallet og rammens præcise udformning kan justeres og udvikle sig i takt med både dine kompetencer og skolens behov. Cirka 12–15 timer om ugen er afsat til ledelse, mens resten af din ansættelse vil være som klasselærer, faglærer, støttelærer eller tilsvarende – alt efter din profil og skolens behov. Det betyder, at du ikke kun leder for kollegerne – du står også sammen med dem i skolens liv og opgave. Du er forankret, og det mærkes.

Arbejdet foregår i udgangspunktet inden for normal arbejdstid, men aftenmøder og enkelte lørdage må forventes som en naturlig del af livet i en skole med et aktivt forældresamarbejde og høj grad af kollegial inddragelse.

Du vil få stor frihed og selvstændighed i tilrettelæggelsen af dine opgaver – og du vil opleve, at tillid er noget, vi både giver og forventer. Samtidig er vores samarbejde forpligtende. Det her er ikke blot et arbejde, man går til og fra. Det er et sted, vi er – med hinanden og for hinanden. Her gør det en forskel, at du er nærværende, synlig og deltagende i skolens liv.

Vi tror på, at ledelse begynder i det personlige – i viljen til at blive klogere på sig selv og andre. Derfor ser vi faglig og personlig udvikling som en nødvendighed, ikke som et tilbud ved siden af. Vi ønsker at støtte dig i at fordybe og udvikle dit lederskab, din pædagogiske tænkning og din menneskelige indsigt. Det kan ske gennem efteruddannelse, supervision, sparring eller på andre måder – men vigtigst er, at du bærer ønsket om at vokse.

Som Steinerlærer og -leder står man aldrig stille. Vores menneskesyn kalder på bevægelse – og vi søger dig, der vil være i den bevægelse sammen med os.

Praktisk information
Stillingen ønskes besat pr. 1. august 2025.

Der vil være to samtalerunder i ansættelsesprocessen. Første runde fokuserer på samtale og indtryk, anden runde vil indeholde en konkret case eller refleksionsopgave, samt mulighed for dialog med dele af kollegiet.

Ansøgning, CV og relevante bilag sendes til:
📧 job@steinerskolen-8600.dk
Ansøgningsfrist: onsdag d. 28. maj
1. samtale: fredag d. 6. juni

Har du spørgsmål til stillingen, er du meget velkommen til at kontakte skoleleder Frank Dam Yde på 8680 0333.

Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex