Er du stærk i at læse og analysere datainformerede sygefraværs- og trivselsindsatser, har du styr på dit HR indsatsfaglige håndværk og har erfaring med koordinering af tværfaglig procesoptimering? Har du erfaring inden for ældre- og handicapområdet? Kan du facilitere komplekse strategiske drøftelser på baggrund af mange informationskilder på en tilgængelig måde for beslutningstagere på politisk-, strategisk- og driftsniveau? Kan du omsætte beslutninger til konkrete handlingsorienterede initiativer med målbar effekt? Så er du måske vores nye kollega!

Opgaven og udfordringen
Ældre- og Handicapforvaltningen (ÆHF) i Odense Kommune, har fokus på øget tilstedevær og trivsel for sundhedsfaglige ledere og medarbejdere. Forvaltningen arbejdet systematisk med professionalisering af rekruttering, fastholdelse af medarbejdere og kontinuitet hos borgeren. Da disse emner kun bliver mere relevante, har ÆHF i stigende grad behov for at forbedre arbejdsmiljøet for den enkelte medarbejder på tværs af faggrupper.

Derfor søger vi nu en dygtig kollega, der kan arbejde fokuseret og systematisk med evidensbaserede indsatser målrettet forbedring af arbejdsmiljøet med effekt på sygefravær og trivsel for både medarbejdere og ledere. En vigtig opgave er at understøtte drøftelser og beslutningstagning på HR-strategiske nøgleområder på tværs af organisationen.

Om jobbet
Som chefkonsulent bliver du en del af det strategiske HR-team i Ældre- og Handicapforvaltningen og vil bidrage til at tegne HR’s profil både i administrationen, driften og gennem forskellige eksterne samarbejder. Du skal kunne tænke strategisk, være solidt fagligt funderet og være god til at formidle sammenhænge mellem forskellige komplekse HR-faglige problemstillinger på en tilgængelig måde. Derudover skal du selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper facilitere tværgående indsatser på arbejdspladsniveau. Du skal således kunne trives både med dybdegående databearbejdning og mere udadvendte funktioner i forbindelse med arbejdspladsnære indsatser og procesopgaver.

Mere specifikt indbefatter jobbet at du skal:
  • Varetage funktionen sygefraværskoordinering, dvs. sikre sammenhæng i de forskellige tiltag som forvaltningen stiller til rådighed for ledere og medarbejdere til forebyggelse og håndtering af sygefravær
  • Samarbejde og vidensdeling med Borgmesterforvaltningen om tværgående interesseopgaver
  • Udvikle og implementere indsatsstrategier til forbedring af arbejdsmiljøet i driften
  • Formidle fagligt materiale om arbejdsmiljøforhold
  • Lave anbefalinger til strategiske beslutningstagere og udfører på arbejdspladsniveau
  • Procesfacilitere konkrete indsatser på arbejdspladsniveau forankret i ledelsesstrengen og medarbejderudvalg
  • Give bredspektret, handlingsorienteret ledelsessparring til chefer og lokale ledere i driften
Om dig
Vi forventer, at du har en relevant faglig baggrund og solid erfaring med og interesse for databaseret effekt- og tilfredshedsmonitorering af HR- indsatser, både via interne registerdata og ad hoc dataindsamling. Eksempler inkluderer opfølgning på trivselsundersøgelser for ledere og medarbejdere, analyse af sygefraværsdynamikker, medarbejderundersøgelser, kursusevaluering, diverse deskriptive opgørelser og indsamling af supplerende driftsdata. Derudover er det en fordel, hvis du kender målgruppen og tidligere både har arbejde med udvikling af værktøjer/koncepter på området, samt hands-on understøttelse af ledere eller medarbejdere både på det specialiserede voksenområde og ældreområdet.

Vi arbejder i HR med forskellige indsatser, som f.eks.:
  • Understøttelse af driften mod hensigtsmæssige niveauer af sygefravær, personaleomsætning, medarbejder- og ledertrivsel og opretholdelse af økonomiske budgetforudsætninger i levering af kerneopgaven
  • Oplevet meningsfuldhed og involvering i arbejdet
  • Implementering af forebyggelse og sundhedsfremmende tiltag inkl. aktiv forebyggelse af arbejdsulykker, hensigtsmæssig planlægning og opretholdelse af sikkerhedsstandarter
Vores samarbejde er generelt præget af en anerkendende tilgang - med kollegial- og ledelsesmæssig sparring. Vi har fokus på udvikling, drive, rum til sparring og godt humør.

Afdelingen HR og Ledelsesunderstøttelse
HR og Ledelsesunderstøttelse i ÆHF er en del af stabsenheden Økonomi og HR, som understøtter hele Ældre- og Handicapforvaltningen, herunder rådmand, udvalg og den øverste ledelse i forhold til økonomi og HR. Vi er en stabsenhed som består af 75 medarbejdere og ledere. HR og Ledelsesunderstøttelse tæller i alt 28 medarbejdere, som spænder bredt – både fagligt og med opgaverne. Du kommer til at referere til Teamleder for HR og Uddannelse.

I HR og Ledelsesunderstøttelse arbejder vi for – i samspil med ledere og medarbejdere – at fremme det gode arbejdsliv, så borgerne møder medarbejdere med høj faglighed, nærvær og arbejdsglæde. Vi arbejder i alle ”lag” i organisationen, både på strategisk, taktisk og operationelt niveau. Derfor er et gensidigt samarbejde med en anerkendende tilgang afgørende for vores opgaveløsning.

HR og Ledelsesunderstøttelse arbejder i dag med organisations- og ledelsesudvikling på HR-strategiske områder, hvor HR understøtter organisationen på væsentlige kritiske områder som fx rekruttering, arbejdsmiljø, sygefravær, trivsel, onboarding, kompetenceudvikling og uddannelse. Vores hverdag er præget af mange forskellige typer af arbejdsopgaver – som vi både løser sammen og hver for sig. Det skal vi fortsætte med - og samtidig skal vi spille ledere og chefer gode, sikre samspil og kobling af strategiske dagsordener i ÆHF og Odense Kommune generelt.

Vi tilbyder
Du får mulighed for at være med til at løse og sætte dit præg på en vigtig samfundsmæssig opgave. Du får i tillæg gode muligheder for personlig og faglig udvikling, fleksibel arbejdstid, et rigtig godt kollegaskab og et fagligt, humoristisk samt uhøjtideligt miljø. Du kommer fysisk til at sidde på vores kontor på Ørbækvej 100, sammen med dine kollegaer, men der vil også være en del mødeaktiviteter ude af huset, ligesom der er gode muligheder for at arbejde hjemmefra.

Vil du vide mere om os som forvaltning så læs mere her:
Sundhedsfaglig - Politikker - Rehabilitering

Vil du vide mere?
Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte teamleder for HR og Uddannelse i Ældre- og Handicapforvaltningen Signe E. Haastrup på 21 37 27 69 eller mail seha@odense.dk eller chef for HR og Ledelsesunderstøttelse Marlene Karmark Andersen på 30 59 42 92 eller mail mkpe@Odense.dk

Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation. Stillingen ønskes besat hurtigst muligt.

Det praktiske
Ansøgningsfristen er den 1. juni 2024. Vi afholder samtaler den 7.juni 2024 evt. 2 samtale den 11. juni 2024

Skriv venligst i din ansøgning at du fandt jobbet på Jobindex