
Faglig leder til Mandecentret Hovedstaden
Mandecentret Hovedstaden søger en faglig leder med erfaring inden for ledelse og socialt arbejde – og med sans for, hvordan man skaber engagement blandt medarbejdere, beboere og lokalsamfund. Mandecentret er en værdibåren organisation præget af vækst og høj faglig kvalitet.
Mandecentret er et landsdækkende tilbud med afdelinger i Aalborg, Randers, Aarhus, Esbjerg, Odense, Slagelse og København. Du bliver en del af en organisation, hvor vi står sammen om at hjælpe krise- og voldsudsatte mænd og deres børn. Vi driver både §109- og §110-tilbud under Serviceloven samt tilbyder ambulant rådgivning. Hvert år hjælper vi over 1.000 mænd, hvoraf omkring 300 har ophold i en af vores syv afdelinger i gennemsnitligt fire måneder – langt de fleste med bopæl eller samvær med deres børn under opholdet.
Vi stiller høje krav til os selv og vores faglighed. Det afspejler sig i samarbejdet med kommuner, tilsynsmyndigheder og øvrige interessenter – både lokalt og nationalt. Men vigtigst af alt: Vi møder mændene og deres børn med respekt og forståelse.
Ud over driften af vores botilbud og krisecentre er Mandecentret også en førende NGO inden for interessevaretagelse af mænds rettigheder, ligestilling, mental sundhed og udsathed. Vi samarbejder tæt med politikere, embedsværk og andre aktører i sektoren og er kendt for vores saglige og samarbejdsorienterede tilgang.
Mandecentret som arbejdsplads
Du får en helt særlig arbejdsplads i centrum af København. I vores afdeling er der plads til 36 beboere, og der er stort set altid fuldt hus. Ud over de 36 mænd, der bor på Mandecentret, bor der også mange børn, som enten er på samvær eller bor fast sammen med deres far.
Den 1. juli 2024 blev Mandecentret godkendt til at drive krisecenter under Servicelovens §109. Den godkendelse forudsætter, at vores medarbejdere både kan håndtere voldsudsatte mænd og deres børn. Det stiller store krav til vores faglighed og tilgang til de mange kriseramte mænd og børn, vi møder hver dag.
Vi arbejder målrettet på at være de bedste til vores arbejde – uden at gå på kompromis med kvalitet, faglighed eller menneskesyn. Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan se dig selv i Mandecentrets værdier og strategi om at være førende på området og den foretrukne samarbejdspartner.
Om stillingen
Da du træder ind i en nyoprettet stilling, får du mulighed for at sætte dit præg på rollen og – i samarbejde med forstanderen – udvikle og fastlægge arbejdsopgaverne.
Du bliver fagligt ansvarlig for tre teams fordelt på tre etager i et fælles hus. I hvert team er der 4–5 medarbejdere bestående af både socialrådgivere og socialpædagoger. I afdelingen sidder også Mandecentrets direktør samt organisationens to stabsafdelinger.
Du får ansvar for den daglige faglige drift af de tre teams i tæt samarbejde med Mandecentret Hovedstadens forstander. Din vigtigste opgave bliver at videreføre den stærke faglighed, der allerede kendetegner afdelingen, og sikre en tryg og god implementering af nye arbejdsgange. Derudover søger vi dig, der kan understøtte et godt arbejdsmiljø præget af trivsel, faglig stolthed og omsorg.
Det bliver din opgave at opbygge tætte og tillidsfulde relationer til både medarbejdere, myndigheder og kommuner – og sikre, at vi lever op til vores vigtigste samarbejdspartneres forventninger og krav, samtidig med at vi yder den bedst mulige støtte til mænd og børn.
Du får også ansvar for evaluering og opfølgning på sager, beslutninger vedrørende ind- og udskrivninger – særligt ved forstanderens fravær – samt vagtplanlægning og ferieplanlægning. Derfor kræver jobbet, at overblik, struktur og koordinering er en naturlig del af din måde at arbejde på.
I Mandecentret arbejder vi med en flad struktur, hvor alle tager aktiv del i, at huset fungerer optimalt for beboere, kolleger, samarbejdspartnere og besøgende. Det er derfor vigtigt, at du ser det som en selvfølge at løfte i flok – og ikke er bleg for at tage fat, hvor der er brug for det.
Nøgleopgaver
Daglig drift og ledelse:
Du bliver ansvarlig for den faglige ledelse og for, at praksis i afdelingen følger Mandecentrets retningslinjer, som er beskrevet på Mandecentrets interne Akademi. En af dine opgaver bliver at udarbejde og følge op på vagtplaner og ferieplanlægning. Dit fokus bliver at sikre trivsel, struktur og høj faglig kvalitet, og du vil arbejde tæt sammen med forstander Michael Panduro Hammer om både den daglige drift og den strategiske udvikling.
Kvalitetssikring:
Du bliver faglig koordinator og ansvarlig for vores faglige tilgang. Det indebærer at sikre, at opholdsplaner, handleplansmøder, dokumentation og indsatser lever op til Mandecentrets høje standarder og kommunernes forventninger. Derudover skal du have overblik over Mandecentrets forpligtelser og ansvar i forhold til §§109 og 110 og kunne skelne mellem målgrupper, lovgivning og forvaltning i kommunerne.
Økonomistyring:
Du skal varetage økonomisk opfølgning og budgetoverblik samt understøtte og rådgive medarbejdere i styring og prioritering af afdelingsbudgetter.
Du vil ikke have kontaktpersonansvar for beboere, men skal sikre faglig understøttelse og være en synlig, tillidsfuld og struktureret faglig leder i den daglige praksis.
Din profil
Formelle kvalifikationer
- Relevant uddannelse, gerne inden for det socialfaglige område
- Ledelseserfaring – gerne fra et lignende tilbud eller fra en koordinerende funktion
- Beslutningsdygtig i en kompleks og dynamisk hverdag
- Brænder for Mandecentrets mission og sag
Personlige kvalifikationer
- Tillidsvækkende, tydelig og respektfuld i din kommunikation
- Høj personlig integritet og evne til at skabe følgeskab
- Empatisk med situationsfornemmelse og blik for helheden
Vi tilbyder
- En meningsfuld stilling, hvor du gør en forskel for mænd i krise
- Mulighed for at udvikle dig som leder i et stærkt fagligt og værdibåret miljø
- En del af en fagligt stærk og humørfyldt afdeling
- En organisation i rivende udvikling med et stærkt fællesskab
Du kommer til at arbejde blandt passionerede og fagligt stærke kolleger, som alle arbejder for at sikre bedre vilkår og indsatser for krise- og voldsramte mænd og deres børn.
Der er gode medarbejderforhold, betalt frokost og en attraktiv pensionsordning. Derudover tilbyder vi to årlige omsorgsdage, helbredsforsikring hos PFA samt mulighed for to barnets sygedage og betalt frokostpause.
Du kommer til at referere til forstander Michael Panduro Hammer.
Arbejdstiden er 37 timer ugentligt. Mandecentret er ikke et døgnåbent tilbud, men har åbent på hverdage mellem kl. 8.00–20.00 samt i weekender og på helligdage. Du skal forvente, at aften- og weekendarbejde kan forekomme.
Ansættelsesvilkår
Din første arbejdsdag bliver 1. februar 2026 – meget gerne tidligere. Vi følger funktionærlovens rammer og tilstræber en fair og gennemsigtig lønpolitik, men vi er ikke lønførende.
Ansøgningsproces
Send din ansøgning og dit CV via “Ansøg”. Ansøgningen skal være os i hænde senest den 5. december 2025 kl. 12.00.
Vi afholder første samtalerunde i uge 50 og anden samtalerunde i uge 51. Der vil indgå en test undervejs i forløbet.
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte forstander Michael Panduro Hammer på mail mih@mandecentret.dk.
Jobbet søges via QuickApply på Jobindex.