Når bløde værdier bliver hårdt­slå­en­de facts

De sidste uger har vi skrevet om kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser. Her blev der sat fokus på områder, hvor virksomhederne har skabt fornem synergi mellem bløde værdier og stærke udviklingsresultater. Nu får du et kig bag facaden hos dem, der vandt specialpriserne.

På kåringsaftenen blev der, ud over de tre hovedpriser, også uddelt tre specialpriser. Temaerne i år var: Inspiration, Social ansvarlighed og Udvikling.

Og tendensen ved specialprisen er lige så tydelig som ved hovedpriserne. Ved at forstå at anvende bløde værdier strategisk giver arbejdet mening hele vejen rundt – fra medarbejdernes hverdag til firmaets forretningsmæssige velvære. Derfor er de bløde værdier også på dagsordenen i ledelserne.

Når det hele er gennemtænkt, resulterer det altså i bløde værdier med en hårdtslående og toneangivende position for en positiv udvikling. Læs her, hvem der vandt specialpriserne i år og hvorfor.

Santander Consumer Bank har ingen tomme værdier

Santander Consumer Bank Denmark hev prisen hjem for inspiration gennem deres arbejde med værdier i praksis

Hvad betyder det egentlig for det daglige arbejde at have værdier som Simple, Personal and Fair? Hos Santander Consumer Bank har man særligt fokus på, at gøre virksomhedens værdier forståelige og omsætte dem til handling for den enkelte medarbejder.

Santander Consumer Bank hører under spanske Grupo Santander som har et globalt virke og et værdisæt, man ønsker fulgt på tværs af landegrænser. Det er ikke altid nemt, at hente et globalt værdisæt ned på lokalt niveau, men hos Santander er det lykkedes.

Det sker blandt andet gennem en ”GamePlaner”, som er udarbejdet af medarbejderne selv og som viser, hvordan de bidrager til at udfolde Santanders strategi i forhold til forretning, trivsel og arbejdsglæde.

Ud over GamePlaner er Santanders værdier også synlige i dagligdagen – på kaffekopper, tavler og billeder – og årligt kåres ”Årets værdimedarbejder”, som et eksempel på en værdi-pionér.

Fælles for initiativerne er, at det er medarbejderne selv, som tager ansvaret. Det er smart, fordi medarbejderne sætter sig ind i at forstå Santanders værdisæt for at udleve det i hverdagen.

Elbek & Vejrup fokuserer på medarbejderudvikling

IT-virksomheden Elbek & Vejrup vandt prisen for udvikling med deres fokus på netop medarbejderudvikling

Man hører tit, at nutidens arbejdsmarked er omskifteligt og dynamisk. Hvis du ikke holder dig opdateret og er parat til nye udfordringer, sakker du bagud.

Denne tendens har IT-rådgivningsvirksomheden Elbek og Vejrup øjnet – og arbejder derfor systematisk med udvikling af medarbejdernes personlige og professionelle kompetencer.

Udviklingsarbejdet sker blandt andet gennem ”EV Academy”, som er et udvalg af kurser og uddannelsesaktiviteter, virksomhedens medarbejdere har til rådighed.

Sammen med personalelederen skræddersys et udviklingsforløb, som sikrer, at medarbejderen får de kurser, som passer til vedkommendes jobprofil, ønsker og ambitioner. Kurserne handler om alt fra specifikke IT-systemer til stresshåndtering og arbejdsglæde. Det er altså ikke kun kompetenceudviklingen, som er i fokus i ”EV Academy” – det er også personlig udvikling af medarbejderne.

Middelfart Sparekasse tager socialt ansvar

Middelfart Sparekasse vandt prisen for social ansvarlighed for deres involvering i omverdenen

Sponsoraftaler til det lokale fodboldhold, sommerlejre for udsatte børn og unge samt erhvervsfaglig sparring for socialt udsatte minoritetsdrenge. Det er blot nogle af de projekter, Middelfart Sparekasse har fingrene i.

Og det er egentlig ikke noget nyt. Middelfart Sparekasse blev grundlagt i 1853, og allerede dengang var filosofien, at sparekassen skulle være til for at hjælpe og løfte sin by.

I dag har Middelfart Sparekasse udvidet filosofien og drager ikke blot ansvar for sin by, men også sine kunder, sine medarbejdere og det bredere samfund.

Sparekassen skeler blandt andet til FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, når virksomheden involverer sig. Ved at forholde sig til verdensmålene lokalt, er det Sparekassens overbevisning, at man kan gøre en forskel i et større perspektiv. På Sparekassens hjemmeside kan du finde flere eksempler på, hvordan virksomheden bidrager til samfundet.

Billederne i denne artikel er taget af Anne-Mette Vinter