Sådan håndterer du evalueringer af din virksomhed


Her kan du læse, hvad du kan og bør gøre, når du får en positiv eller negativ evaluering af din virksomhed.

Når du får en positiv evaluering

Får du en positiv evaluering, er det naturligvis en god ting. Og du kan vælge at anerkende det eller blot kommentere på de forhold ved din virksomhed, som fremhæves. Det vil helt sikkert blive taget godt imod, for det viser, at du er interesseret – og sætter pris på de gode historier.

Når du får en negativ evaluering

Fordi evalueringer er et værktøj, der skal skabe åbenhed og klæde jobsøgere på, kan vi ikke kontrollere, hvad der bliver skrevet – i første omgang. Men både vores betingelser og gældende lovgivning sætter rammerne for, hvilket indhold vi kan og vil acceptere.

Hvis du får en evaluering, som du har en dårlig fornemmelse omkring, vil vi råde dig til at læse evalueringen igen og vurdere den situation, du står i: Har du en evaluering, som indeholder navngivne personer eller grov sprogbrug, eller har du mistanke om, at personen bag evalueringen ikke har en relation til din virksomhed? Uanset hvad er dit bedste værn, hvis du fornemmer, at noget er galt, vores rapporteringsfunktion.

Du har mulighed for at rapportere evalueringer, som du mener overtræder betingelser eller lovgivning – og når du rapporterer, skjules evalueringen fra din Virksomhedsprofil. Rapporteringen skal begrundes, og her må du gerne gøre dig umage, så vi har det bedste grundlag, når vi skal behandle din rapportering.

En rapportering kan have to udfald: Enten fjernes evalueringen, hvis den overtræder vores betingelser eller gældende lovgivning, eller også frigives den, hvis der ikke er grundlag for at redigere eller fjerne evalueringen.

Hvis en evaluering, du har rapporteret, bliver frigivet, betyder det, at den ikke overtræder betingelser eller lovgivning. Derfor er det bedste, du kan gøre at svare på evalueringen og tage til genmæle på en konstruktiv måde. Her er det vigtigt, at du giver et professionelt svar.

Vær især opmærksom på, at du:

  1. Svarer med det samme
  2. Er autentisk i dit svar
  3. Svarer på konkrete spørgsmål
  4. Anerkender det positive
  5. Takker for evalueringen