Din guide til annoncering til ledere

En god leder kan gøre underværker for et team, produktivitet, trivsel og bundlinje i en virksomhed. Men de gode ledere hænger ikke på træerne. Så hvad gør du næste gang, du skal rekruttere?

En dygtig leder rykker din virksomhed

Utallige undersøgelser fra både Danmark og udlandet viser, at en dygtig leder er et must for et teams produktivitet og ultimativt en virksomheds bundlinje. Ifølge McKinsey vil 9 ud af 10 teams opnå deres 3-årsmilepæle, hvis en dygtig leder er kommet godt ind i sit nye job. Det underbygger Gallup, som i undersøgelser har belyst, at talentfulde ledere ønsker at arbejde sammen med andre dygtige ledere. Derfor gælder det om at ansætte talent på forskellige niveauer i organisationen. En, to, mange.

Men hvad tiltrækkes de gode ledere så egentlig af?

Hvad er det vigtigste, en jobannonce skal indeholde? Meget vigtigt Vigtigt SUM
Konkrete arbejdsopgaver/ansvarsområder 46 % 54 % 100 %
Virksomhedens forventninger til mig 43 % 51 % 94 %
Geografisk placering 37 % 44 % 81 %
Krav til faglige og personlige kompetencer 32 % 59 % 91 %
Virksomhedens krav til mig (KPI'er og succeskriterier) 29 % 49 % 78 %
Hvordan ledelsen er 29 % 46 % 75 %
Personlige og faglige udviklingsmuligheder 27 % 51 % 78 %
Nærmeste chef 26 % 42 % 68 %
Løn- og ansættelsesvilkår 24 % 46 % 70 %
Medarbejderindflydelse 20 % 51 % 71 %
Organisatorisk indplacering 18 % 51 % 69 %
Arbejdstider 17 % 34 % 51 %
Konkrete karriereveje og -muligheder 16 % 40 % 56 %
Krav til uddannelse og sprog 13 % 44 % 57 %

Kilde: Jobindex' undersøgelse, Den gode jobannonce, 2020

Hvad er vigtigst for, at du kan vurdere, om jobbet er relevant for dig? Meget vigtigt Vigtigt SUM
Virksomhedens krav og forventninger til kandidaten 45 % 49 % 94 %
Jobbets indhold er beskrevet fyldestgørende 39 % 50 % 89 %
Virksomhedens kultur og sociale miljø 20 % 51 % 71 %
Virksomhedens omsætning og antal ansatte 3 % 24 % 27 %

Kilde: Jobindex' undersøgelse, Den gode jobannonce, 2020

Ukendt virksomhed Ja Nej Ved ikke
Vil du være motiveret for at søge et job i en ukendt virksomhed? 86 % 5 % 9 %

Kilde: Jobindex' undersøgelse, Den gode jobannonce, 2020

Dit første skridt er jobannoncen – gå målrettet til værks fra start

  • Udarbejd en klar kandidatprofil inkl. opgaver og kompetencer. En klar idé om, hvad du har brug for, danner basis for hele din rekruttering. Inddrag evt. det team, personen skal lede.
  • Overvej den alternative kandidat – du kan hyre på basis af enten erfaring eller potentiale.
  • Sæt en hel dag af til din jobannonce. Stil skarpt på dit employer brand, og tænk over, hvad du kan tilbyde en leder, som allerede er i et godt job – og lad det være din indgangsvinkel til annoncen.
  • Tænk din annonce som en målrettet, ærlig reklame for jobbet, og strukturer den derefter.
  • Tænk ud af boksen. Overvej fx at forklare, hvordan netop din virksomhed vil udvikle lederen og hjælpe til, at det kommende job bliver en succes.
  • Lug ud i floskler. Ingen har tid til tomme ord.
  • Hvor skal din annonce deles? Overvej det og målret teksten – du kan fx bede andre ledere dele annoncen i deres netværk, så du ikke skyder i blinde på jobportaler og sociale netværk.

Få ansat den rigtige leder i første forsøg

Vi har spurgt rekrutteringskonsulent Jens Fog fra Jobindex, hvad konsekvenserne er ved en mislykket lederrekruttering.

”Lederen har en kæmpe impact på medarbejdere, organisation og kunder. Derfor vil omkostningerne på rekruttering, onboarding og udvikling være langt højere en for en ”almindelig medarbejder”, hvis du fejler.”

Jens Fog, Jobindex

Jens’ tips til næste skridt er derfor

Afsæt rigelig tid til opkald med spørgsmål omkring firmaets økonomi, vækstplaner, KPI’er, kultur og strategi.

Lederes ansøgningsmateriale er mere beskrivende og tager typisk lidt længere tid at gennemgå.

Få afdækket kandidatens svagheder. Ledere er ofte dygtigere til at skabe et positivt billede.

Referencetagning er et vigtigt værktøj for at se gennem ”forblommede” ord.

Hav fokus på ordentlig aflønning, benefits og muligheder for leders udvikling.

Alfa og omega er en professionel proces, hvor deadlines etc. overholdes.