Dagligvarer – nemt eller billigt?


Online indkøb

Den interaktive dagligvarehandel er en lettelse for mange ældre samt børnefamilier, der har behov for at få varer bragt ud. Det behov dækker blandt andet Coop’s Irmatorvet og det prisbelønnede danske firma Nemlig.com. Men her stopper online-festen, for det, danskerne sætter allermest pris på, er ikke at spare tid – men penge.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

Klokken er 22.30. Morgendagen byder på møder hele dagen, afhentning af børn – og gæster. Gæster?! Hvad i alverden skal de have at spise fra det tomme køleskab, og hvordan skal du nå at handle ind og rydde op, inden de kommer? Sådan ser virkeligheden i en børnefamilie af og til ud. Men i stedet for beslutsomt at gribe støvsugeren og fare rundt efter sengetid, kan du godt vente til i morgen. Hvis du altså lader dit interaktive supermarked klare indkøbene.

Et bud på online indkøbshjælp kunne være Nemlig.com, som for nyligt har vundet e-handelsprisen herhjemme og er blevet nummer tre blandt de bedste europæiske e-handelsvirksomheder, da European E-commerce Awards blev uddelt tidligere i år. Under mottoet Gør op med indkøbstyranniet, tilbyder Nemlig.com billig dag-til-dag levering og et stort varesortiment.

Karsten Rimmer

Et usikkert hit
Direktør i Coop Danmark, Karsten Rimmer, nikker genkendende til konkurrenten Nemlig.com’s succes, men til spørgsmålet om, hvorvidt Coop Danmarks fysiske butikker vil blive svigtet af kunderne fremover, er der ikke den store bekymring at spore:

”Vi tror på, at fødevarer på nettet vil vækste, men som det er nu, udgør de kun to procent af den samlede nethandel. Så selvom det går godt for enkelte online supermarkeder, betyder det ikke, at de fysiske supermarkeder er truede, og det regner vi heller ikke med, at de bliver foreløbig.”

Ifølge Karsten Rimmer er den typiske danske forbruger meget økonomisk bevidst, når det kommer til dagligvarer. Derfor er discountbutikkerne den helt store succeshistorie herhjemme, og man regner med, at op mod 40 procent af markedet vil være discount inden længe. Den store udfordring for online dagligvarebutikker er derfor, at man ikke – modsat handel med nonfoodvarer – kan spare særligt mange penge ved at handle dagligvarer på nettet:

”Der kan være gode tilbud, men generelt ligger priserne et stykke over det prisniveau, du finder i de fysiske dagligvarebutikker, og dertil kommer prisen for levering. Typisk vil online-butikkerne blive brugt i spidsbelastede situationer, hvor for eksempel børnefamilien har svært ved at finde tid til indkøb, eller når de af og til kan lokke med rigtigt gode tilbud. Men salg af dagligvarer handler om, at folk kommer igen og igen og igen, og det gør de endnu ikke på nettet.”

Kan ikke se Danmark for bare supermarkeder
Coop Danmark har for nyligt deltaget i projektet ”Fremtidens interaktive dagligvarehandel”, som Instituttet for Fremtidsforskning står i spidsen for. Her introduceres endnu en udfordring for online dagligvarehandel; nemlig at supermarkedsdensiteten i Danmark er usædvanligt høj ift. for eksempel England og Sverige, hvor markedet er meget længere fremme.

Ifølge en undersøgelse, Coop Danmark har lavet for 10 år siden, er der under otte kilometer til den nærmeste Coop butik, lige meget hvor i Danmark, man befinder sig. Dertil kommer de øvrige dagligvarekæder samt lokale købmænd. Behovet for at få bragt varer ud er derfor naturligvis mindre end i for eksempel Sverige, hvor der i mange områder nok er under otte kilometer til den nærmeste elg, men væsentligt længere til dagligvarebutikken.

Fremtiden vil have dagligvarehandel på nettet som et naturligt alternativ, måske som et kompromis mellem fysiske og interaktive supermarkeder. Karsten Rimmer forudser, at mange fysiske butikker vil tilbyde en service, hvor deres varer kan bestilles over internettet og bringes ud til kunden – ligesom købmænd typisk tilbød før i tiden.

”Når vi taler om dagligvarer, er det ikke på nettet, men i butikkerne, det foregår. Det er de fysiske butikker, der klarer sig bedst på dagligvareområdet. Så mit bud er, at det er de interaktive dagligvarebutikker – og ikke de fysiske – der er nødt til at udvikle sig og for eksempel give folk oplevelser for at vækste”, siger Karsten Rimmer.