Brasilien kalder på opmærksomhed


Brasilien kalder på opmærksomhed

Verdens sjette største forbrugsmarked og kommende værtsland for nogle af verdens største sportsbegivenheder. Brasilien er et af de mest interessante eksportmarkeder lige nu, og mens de store danske virksomheder er repræsenterede i landet, lader de mellemstore danske virksomheder vente på sig.

Af Ida Marie Søeborg, Blankholm Kommunikation

Brasilien skal i løbet af de næste tre år være vært for store internationale sportsbegivenheder som Confederations Cup i 2013, VM i fodbold i 2014 samt ikke mindst OL i 2016. Det skønnes ifølge Udenrigsministeriets oplysninger, at den brasilianske regering vil investere 106 milliarder dollars i forberedelserne til disse begivenheder.

En del af disse milliarder vil gå til nye stadionbyggerier, forbedringer af jernbaner, havne og lufthavne samt offentlig sikkerhed, der skal give publikum til de talrige events en god og sikker oplevelse.

De kommende kolossale byggeprojekter tilsat en historisk stabil økonomisk vækst, en hastigt voksende middelklasse og gigantiske oliefund gør Brasilien, som er verdens sjette største forbrugsmarked, til et interessant bekendtskab for danske virksomheder.

Netværk er alfa og omega

Store danske virksomheder som Widex, Danfoss og Novo Nordisk er til stede i Brasilien og har været det i mange år; men ifølge en artikel i Djøfbladet den 21. november 2012 glimrer de mellemstore danske virksomheder ved deres fravær i Brasilien og Sydamerika generelt.

Hvis fraværet skyldes manglende interesse, har finanskrisen været godt for noget. Ifølge Nicolai Prytz, der har været generalkonsul i São Paulo siden 2007, er interessen for at handle i og med Brasilien steget markant i løbet af de seneste år:

”Man kan dele mit ophold i Brasilien op i to perioder – før og efter finanskrisen. Før skulle man fortælle om mulighederne tre-fire gange, inden interessen blev vækket. Nu kommer virksomhederne nærmest til os af sig selv,” siger generalkonsulen til Djøfbladet.

Nicolai Prytz fortæller, at netværk er alfa og omega, hvis man vil starte op i Brasilien. De danskere, der har haft succes med at starte egen virksomhed, har typisk været udstationerede i flere år for en virksomhed, før de er gået solo.

”Brasilien kræver noget. Man tager ikke bare ned og starter op. Det kræver, at man er her, at man sætter sig ordentligt ind i tingene, og du når ikke langt uden netværk. Det er ikke London eller Australien.”

Innovationscenter slår dørene op i São Paulo

Dansk eksport til Brasilien er siden krisen blevet mere end fordoblet; men selvom det går den rigtige vej, mener Danmarks ambassadør i Brasilien Svend Roed Nielsen ifølge Udenrigsministeriets hjemmeside, at der er rig mulighed for en større dansk tilstedeværelse på det brasilianske marked.

For at hjælpe eksporten på vej og facilitere muligheder for at videndele og danne netværk, åbner Danmark i år et innovationscenter i São Paulo. Danmark har allerede innovationscentre i Silicon Valley, Shanghai og München, og udover São Paulo vil også Seoul og Bangalore åbne nye innovationscentre i år.

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) siger til Berlingske Business den 11. december 2012, at innovationscentrene vil gavne de danske virksomheder på nye og centrale vækstmarkeder:

”Vores virksomheder får via centrene adgang til at lave partnerskaber i internationale innovationsmiljøer. Gennem viden gør vi danske virksomheder mere konkurrencedygtige og hjælper dem med at udvikle løsninger til vækstmarkederne.”

Udenrigsministeriet oplyser, at Brasilien især er et gunstigt marked for eksport og investering inden for landbrug, fødevareproduktion og akvakultur, bygge og anlæg, el- og sikkerhedsudstyr, miljøteknologi, atomkraft, detailhandel og transport.

Publiceret 2013-02-13
Annonce: