Når dine folk er kompetente, men ikke omstillingsparate: Sådan får du dem trukket med på cloud-bølgen (og det er vigtigt)



Klumme: Ingen virksomhed kan i dag tillade sig at være afhængig af enkeltpersoners detaljekendskab. I skyen bruger alle de samme standarder, men ude i organisationerne sidder mange procesejere og kæmper imod de nye strømme. Succes kræver derfor tre ting. Se dem her.

Ole Rasmussen
Computer World


Konflikten mellem standardsoftware og specialapplikationer er lige så gammel som Eiffeltårnet er højt.

Heldigvis har vi bevæget os i retning af større og større brug af standardløsninger, og nu kan alt i princippet foregå i skyen.

"Det er drønsmart", siger direktørerne og it-cheferne.

"Det passer overhovedet ikke til os", siger Marianne og hendes kollegaer ude i afdelingerne.

Marianne og kollegaerne, jeg taler om, sidder ikke i en ung servicevirksomhed, men i en af de produktionsvirksomheder, der findes så mange af i dansk erhvervsliv.

Måske ordreproducerende med mange mindre underleverandører, salgsselskaber og partnernetværk i udlandet, after sales service og så videre.

Marianne og hendes kolleger har måske siddet med deres funktionsområde i 10 eller 15 år og har opbygget en enorm viden og færdighed i at håndtere indkøb, styre underleverancer, administrere lagerbeholdninger og lignende.

De er super kompetente, men ikke specielt omstillingsparate.

Den ubeviste obstruktion

Deres virksomhed anvender med stor sandsynlighed et eller flere standardsystemer, men jeg tør næsten garantere, at der er fyldt med røde knapper ude i funktionsområderne.

Det vil sige tilpasninger i softwaren, som er målrettet procesejernes specifikke behov og arbejdsmetoder.

For selv om ledelsesagendaen i virksomheder i dag er standardisering, så foregår der en mere eller mindre ubevidst obstruktion ude i krogene.

Hvad betyder det for en traditionel produktionsvirksomheds muligheder for at forfølge en cloudstrategi?

Er cloud i virkeligheden kun for de unge og smarte? Nej, bestemt ikke. Successen afhænger dog af tre primære faktorer.

Stålsat ledelsesfokus

For det første kræver cloud væsentligt mere af ledelsen end noget andet it-projekt.

Fuld opbakning og stålsat fokus på standardisering, standardprocesser og udnyttelse af best practices skal være fremme på nethinden dag og nat.

Cloud er jo grundideen om, at virksomheder i bund og grund ikke er så forskellige.

Man kan komme rigtig langt med at anvende løsninger baseret på best practices i egen branche, så man ud over de rent generiske processer også får gavn af branchespecifikke løsninger i skyen.

Det er nemmere at acceptere på papiret, og når man sidder i direktionen, men forandringsvilligheden er sværere at realisere jo længere ud i funktionerne, man bevæger sig.

Det er ledelsens opgave at stå fast på grundprincipperne hele vejen gennem cloudprojektet. Også når det kræver sværdslag.

Kunsten at give slip

For det andet skal procesejere som Marianne og hendes kollegaer give slip.

De skal acceptere, at deres arbejdsopgaver ikke er så unikke endda og udmærket kan håndteres i et standard setup.

Det er en stor kamel at sluge, at den specialviden, man har bygget op over årene, ikke har den samme værdi for virksomheden som tidligere.

Ingen virksomhed kan i dag tillade sig at være dybt afhængig af enkeltpersoners detaljekendskab, det er den barske sandhed.

Fleksibilitet og muligheden for hurtigt at kunne overdrage opgaver til andre er det, der tæller. Cloud understøtter denne proces, hvilket er en ikke uvæsentlig årsag til, at cloud er så populært.

Fra allieret håndværker til forretningsrådgiver

For det tredje skal vi som it-branche og -leverandører også gribe i egen barm og revidere vores rolle.

De røde knapper, Marianne hidtil har haft adgang til i sine applikationer, er jo ikke opstået af sig selv.

Der har med næsten usvigelig sikkerhed siddet en eller flere it-konsulenter på fast basis i virksomheden.

Som næsten ansatte kommer de meget tæt på procesejerne og får ofte en forståelse for, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at køre tingene som standardprocesser.

Med deres store kendskab til applikationerne kan it-konsulenterne nemt komme til at justere og tilpasse i applikationerne for at imødekomme særlige behov.

I skyen kan it-konsulenten ikke længere være procesejernes allierede håndværker, men skal påtage sig rollen aktivt som rådgiver.

Heldigvis er der i virksomhederne en større og større modenhed i forhold til at acceptere standardiseringens præmisser.

Tænk blot på økonomi- og faktureringssystemer, som mange steder i dag er fuldstændig standardiserede.

Blandt it-leverandørerne er der også en tiltagende bevidsthed om, at alt ikke kan pakkes ned i de samme firkantede kasser i skyen.

I min egen virksomhed har vi valgt at udvikle branchespecifikke cloud-løsninger baseret på standardiserede processer og best practices i de enkelte brancher.

Marianne får ikke sin røde knap, men på den måde er hun på hjemmebane og kan benytte velafprøvede værktøjer i skyen.

Publiceret 2016-09-26


Seneste artikler

Sådan undgår du at dit pilotprojekt ender i en katastrofe
Klumme: Store it-investeringer havner nogle gange i et dødvande, og her kommer ideen om et pilotprojekt tit på banen. Men det kan føre til en katastrofe. Se her, hvordan du bør gribe opgaven an.
Indrykket 21. november på Informationsteknologi
Måske den vigtigste person i it-afdelingen netop nu: Derfor er enterprise arkitekten i så høj kurs
Enterprise arkitekterne er helt afgørende for mange virksomheder netop i disse tider, hvor digital transformation er et nøgleord
Indrykket 14. november på Informationsteknologi
Hurra for de mange nye it-studerende - men den vigtige del af opgaven ligger (stadig) hos de danske it-virksomheder
Computerworld mener: Det vælter ind med nye studerende på it-uddannelserne. Men skal de unge en dag blive de it-specialister, som vi mangler, så kræver det, at også it-branchen rykker.
Indrykket 7. november på Informationsteknologi
Indrykket 31. oktober på Informationsteknologi
Der er grund til bekymring over Danmarks plads på vigtig it-rangliste
ComputerViews: Det går bedre for Danmark på den globale it-rangliste fra World Economic Forum, hvor vi nu indtager 11. pladsen. Alligevel er der grund til bekymring.
Indrykket 24. oktober på Informationsteknologi
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.