Crowne Plaza modtager kun uopfordrede ansøgninger


Et kig i annonce-arkivet viser imidlertid, at Crowne Plaza kun har annonceret en enkelt stilling i de 4 måneder, nemlig et barselsvikariat for en erfaren konferencekoordinator med et eksisterende kundenetværk. Så jeg ringede til direktør Allan Agerholm for at finde ud af, hvad der var op og ned på historien.
Crowne Plaza i København er næste virksomhed i serien om arbejdsgivere, der har svært ved at finde medarbejdere. Crowne Plaza er et flot nyt hotel i Ørestaden, der åbnede i 2009, og i den forbindelse slog de en masse stillinger op og fik ansat en masse medarbejdere, og hotellet blev kendt da regeringen forhandlede regeringsgrundlaget på plads i toppen af det sorte tårn. Men direktør Allan Agerholm, der samtidig er næstformand i brancheforeningen HORESTA, har flere gange på TV forklaret, at de ikke får ret mange ansøgninger fra danske medarbejdere til deres lavtlønnede stillinger. I et indslag på DR2 Morgen fortalte Allan Agerholm således, at de på 4 måneder kun havde fået 15-20 ansøgninger til 7 ledige fuldtidsstillinger og 3 praktikpladser.

Allan Agerholm forklarer, at de har ledige stillinger, men at de ikke slår dem op åbent på Jobnet eller Jobindex. I stedet har de et samarbejde med Center for Afklaring og Beskæftigelse under Jobcenter København, om at skaffe job til særligt udsatte medarbejdere. Det gør de som et led i deres sociale ansvar, for at give en chance til folk, der er langt fra jobmarkedet. Som regel følger der også et tilskud med, der gør det muligt for Crowne Plaza at oplære medarbejderen, og hvis det lykkes får de en rigtig loyal medarbejder, som ansættes på overenskomstmæssige vilkår.

Center for Afklaring og Beskæftigelse kommer imidlertid kun finde et begrænset antal ansøgere, der er særligt udsatte og samtidig er kvalificerede til at arbejde på Crowne Plaza. Derfor ansætter Crowne Plaza også folk, der søger uopfordret. Men der er kun få danske medarbejdere, der uopfordret søger de lavtlønnede stillinger som natportier og stuepige. Men der er mange udlændinge og danskere med udenlandsk baggrund, der selv henvender sig og spørger, om der er ledige stillinger. Allan Agerholm mener, at det formodentlig er skattesystemets skyld, fordi det dårligt kan betale sig at tage de lavtlønnede job.

Efter TV-indslaget blev Crowne Plaza kritiseret af både Jobcenteret og Fagforeninger, der sagde at de sagtens kunne skaffe danske medarbejdere til Crowne Plaza. Centerchef i Center for Afklaring og Beskæftigelse under Jobcenter København Jørgen Eric Clausen sagde f.eks. til Avisen.dk at: "Hvis han har nogle af de her ordinære stillinger, som han siger, han har, skal han jo slå dem op de rigtige steder, således at han kan rekruttere nogle, som er meget tættere på arbejdsmarkedet."

Allan Agerholm er da også klar over, at han sikkert sagtens kunne få masser af ansøgere til stilingerne, hvis han annoncerede dem på Jobnet eller Jobindex. Men det er der ikke nogen grund til, når der kommer masser af uopfordrede ansøgere, der selv henvender sig. Men til de lavtlønnede stillinger kommer disse uopfordrede ansøgninger altså primært fra udenlandske medarbejdere og danske medarbejdere med udenlandsk baggrund. Efter omtalen i pressen kom der dog en del henvendelser fra danske medarbejdere, og nogle af disse er også blevet ansat.

Crowne Plaza har stadig ikke slået nogen stillinger op på Jobnet eller på Jobindex. Men de modtager gerne uopfordrede ansøgere, hvis man har lyst til at arbejde på et af Københavns nyeste og flotteste hoteller.
Læs artiklen "Det sorte tårn fifler med fakta"
Læs artiklen "Johnny: Hotelchef sviner mig til"
Læs artiklen "Hotelchef: Skriv en ansøgning
Send uopfordret ansøgning til Crowne Plaza

Held og lykke med jobsøgningen!

Venlig hilsen Kaare Danielsen