Vi har målt jobglæden i 20 væsentlige danske IT-virksomheder

Sådan er jobglæde-undersøgelsen foretaget

Jobindex har i samarbejde med Computerworld lavet en analyse over jobglæde i 20 væsentlige danske IT-virksomheder.

Det er brugerne af Jobindex, som via et evalueringssystem er blevet bedt om at anmelde deres glæde ved at arbejde for både deres tidligere og nuværende arbejdspladser.

Det er sket med karakterer fra 0 til 6. Her topper Netcompany listen med en såkaldt Jobglæde-score på 4, med SAS Institute er lige i hælene med en score på 3,8.

På tredjepladsen finder vi NNIT med en score på 3,73. Andre af de væsentlige 20 IT-firmaer ligger betydeligt lavere i jobglæden. Og det kan blive en udfordring for dem i en tid, hvor der er hård kamp om medarbejdernes gunst.

Sådan beregner vi jobglæden

På Jobindex har brugerne mulighed for at logge ind og vurdere jobglæden på nuværende og tidligere arbejdspladser. Evalueringerne skal vedrøre en ansættelsesoplevelse, som brugeren har haft inden for de seneste fem år. Arbejdspladsen evalueres indenfor kategorierne ’ledelse’, ’kultur og mening’, ’karrieremuligheder’, ’belønning’, ’arbejdsmiljø og balance’, ’samarbejde og relationer’ samt ’overordnet opfattelse’. Alle evalueringer vægtes i forhold til, hvornår er de blevet foretaget. Nyere evalueringer vejer derfor tungere end ældre evalueringer.

Brugernes evalueringer kombineres ifølge Jobindex med ”andre datakilder,” som herefter gives en samlet jobglædevurdering, der går fra 1-5 stjerner. Hvis Jobindex, andre brugere eller berørte arbejdspladser har mistanke om, at evalueringer er fortaget af en person, der ikke har været ansat i virksomheden, kan Jobindex bede om dokumentation for ansættelsesforholdet.

Virksomheder har mulighed for at fravælge visningen af samtlige evalueringer, hvis de ønsker det. Det betyder, at virksomhederne ikke kan fravælge enkelte evalueringer, men skal fravælge synligheden af samtlige – positive som negative.

Publiceret 2018-10-25