Jobindex - Corporate Social Responsibility


Relationer mellem virksomheder og jobsøgere

Jobindex' mission er at hjælpe kunderne med at finde kvalificerede kandidater via internettet, og at hjælpe de jobsøgende med at få et overblik over jobmarkedet. Jobindex har siden 1996 arbejdet for at nedbringe virksomhedernes omkostninger til jobannoncering, og for at skabe en større gennemsigtighed på jobmarkedet.

Målet var fra starten at nedbringe virksomhedernes udgifter til jobannoncering med 90%, og dette løfte må vi sige, at vi har indfriet. En jobannonce på internettet koster i dag kr. 4995 og giver lige så mange kvalificerede kandidater, som en avisannonce til 40-50.000 kr. gjorde i gamle dage. Det er vores vurdering, at danske virksomheder og organisationer samlet sparer mindst 1 milliard kr. om året ved at anvende internetannoncering i stedet for avisannoncering.

Samtidig har Jobindex skabt en langt større gennemsigtighed på jobmarkedet. Hvor man i gamle dage højst kunne finde nogle få hundrede jobannoncer i avisen, så kan man i dag finde 10-15.000 jobannoncer samlet på Jobindex. Det er blevet langt nemmere for de jobsøgende at finde jobbene, og takket være de lavere omkostninger bliver der annonceret langt flere job end tidligere. Det skjulte jobmarked er blevet synligt, og det betyder, at virksomheder og jobsøgere i dag finder frem til hinanden hurtigere, nemmere og billigere. Jobindex koncernens forskellige websites har over 1 mio. brugere hver måned, og ifølge en undersøgelse fra Megafon har 17% af arbejdsstyrken eller ca. 500.000 personer fundet deres nuværende job gennem et jobsite på internettet. De fleste af disse havde naturligvis også fundet et job uden Jobindex, men det er vores vurdering, at internettet har betydet at jobsøgende i gennemsnit finder et job ca. 14 dage hurtigere end tidligere, hvilket har reduceret ledigheden med ca. 10.000 personer og sparet staten for ca. 1 milliard kr. om året.

Integration og udviklingsbistand

Jobindex prøver at hjælpe alle med at finde en plads på arbejdsmarkedet, og Jobindex har i over 10 år samarbejdet med Foreningen Nydansker om en række forskellige projekter til at fremme integrationen, og der er heldigvis sket store fremskridt på dette område de sidste 10-15 år. I 2013 vandt Jobindex integrationsprisen ’Årets Arbejdsplads’ på grund af projektet eksportjob.dk, der forbinder højtuddannede nydanskere med eksportvirksomheder, og i 2016 har Jobindex lanceret integrationsjob.dk for flygtninge. Strategien bag begge projekter er at ændre virksomheders opfattelse, så de ser nydanskere og flygtninge som ressourcestærke medarbejdere, der med deres specialviden om sprog og kultur kan bidrage til virksomheders eksport. StepStone har ligeledes arbejdet med mangfoldighed og har lanceret siten forskelle.dk, som vi i 2014 har gjort til et fælles Jobindex og StepStone projekt.

Jobindex-koncernen støtter Danmarks Indsamlingen med 1 kr. for hver betalt jobannonce, som vi har håndteret. I 2016 blev det til 83.054 kr., der går til forskellige projekter mod sult blandt børn.

Netværksarrangementer og messer

Jobindex er sponsor for jobsøgningsnetværket PowerJobsøgerne og har sponseret en række meget populære Fester For Fyrede, som afholdes i samarbejde med PowerJobsøgerne og en række andre jobsøgningsnetværk. Til disse arrangementer deltager op til ca. 1500 jobsøgende til et gratis arrangement, hvor man kan høre foredrag, få karriererådgivning hos en række rekrutteringsfirmaer og danne netværk med andre jobsøgende. I 2014 fik Jobindex sammen med jobsøgningsnetværkene Frederiksbergs Kommunes Beskæftigelsespris for arbejdet med Fest For Fyrede. Konceptet har bredt sig til hele landet, så der nu er blevet holdt Fest For Fyrede i Aalborg, Aarhus, Odense, Sorø og Fredericia. Jobindex er også begyndt at samarbejde med jobcentrene og har bl.a. holdt Jobmesser på Københavns Rådhus og i Ringsted.

Jobindex støtter og reklamerer også for andre messer og aktiviteter, der hjælper folk med at finde nyt job. Jobindex er således mediesponsor for en række karrieremesser, herunder Karrieredagene og DSE-messen. Derudover er Jobindex mediesponsor for Træfpunkt HR, der er årets store messer for HR-folk.

IT undervisning

Jobindex støtter sammen med datterselskabet Computerworld forskellige projekter for at fremme IT-undervisningen i Danmark. Der er stor mangel på IT-specialister blandt vores kunder, men det er ikke bare IT-specialister, der skal lære at programmere. Flere og flere job vil blive overtaget af computere, og det vil føre til ledighed i fremtiden, hvis eleverne ikke lærer computernes sprog. For man kan efterhånden ikke en gang få et job ved et samlebånd, hvis man ikke kan programmere en maskine til flere millioner kr.
Jobindex og Computerworld er derfor medsponsorer for Coding Pirates og Coding Class, der lærer folkeskoleelever at programmere. Coding Pirates underviser 1000 skoleelever og foregår efter skoletid hos forskellige it-virksomheder rundt omkring i landet. Coding Pirates er et initiativ fra IT-Brancheforeningen, der har undervist 15 folkeskoleklasser med det formål at vise, hvordan man kan indføre programmering som et fag i folkeskolen. Jobindex har endvidere været sponsor for DM i Programmering samt en datalogi-camp for gymnasielever.

Klima og miljø

Jobindex arbejder på at nedbringe CO2-udslippet ved at få virksomhederne til at anvende jobannoncer på internettet frem for trykte jobannoncer. En jobannonce, der bliver trykt i 100.000 eksemplarer i en landsdækkende avis udleder over 100 kg CO2, mens en jobannonce på internettet udleder under 1 kg CO2. En jobannonce på internettet reducerer således CO2-udslippet med 99%, udover at virksomheden sparer 20-50.000 kr. Jobindex arbejder også på at nedbringe virksomhedens egen CO2 udledning. Jobindex køber således grøn strøm fra vind og har anskaffet en firmacykel og en Tesla, der står til rådighed for medarbejdere, der skal på kundebesøg.

Selskabsskattebetaling

Med en selskabsskattebetaling på over 10 mio. kr. om året hører Jobindex-koncernen blandt de 300 danske koncerner, der betaler mest i selskabsskat, selvom Jobindex langt fra er en af de 300 største virksomheder i Danmark.

Kønsmæssig sammensætning i ledelsen

Jobindex ønsker at have en nogenlunde lige fordeling af mænd og kvinder i ledelsen og bestyrelsen. Jobindex ønsker at alle medarbejdere uanset køn oplever, at de har samme muligheder for karriere- og lederstillinger. Vi ønsker at have en åben og fordomsfri kultur, hvor den enkelte medarbejder kan udnytte sine kompetencer bedst muligt uanset køn. Jobindex ansætter ledere og direktører under den præmis at ansætte/udnævne den bedst egnede uanset køn. Ved udgangen af 2016 var den kønsmæssige fordeling:

Bestyrelsen: 75 % mænd og 25 % kvinder
Direktionen: 58 % mænd og 42 % kvinder
Ledergruppen: 45 % mænd og 55 % kvinder

Kvinder udgør således 1/4 af bestyrelsen, 1/3 af direktionen og 1/2 af ledergruppen, og Jobindex har en målsætninger om som minimum at fastholde disse niveauer.


Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.