Jobindex - Corporate Social Responsibility


Relationer mellem virksomheder og jobsøgere

Jobindex' mission er at hjælpe kunderne med at finde kvalificerede kandidater via internettet, og at hjælpe de jobsøgende med at få et overblik over jobmarkedet. Jobindex har siden 1996 arbejdet for at nedbringe virksomhedernes omkostninger til jobannoncering, og for at skabe en større gennemsigtighed på jobmarkedet.

Målet var fra starten at nedbringe virksomhedernes udgifter til jobannoncering med 90%, og dette mål må siges at være nået. En jobannonce på internettet koster i dag kr. 4995 og giver lige så mange kvalificerede kandidater, som en avisannonce til 40-50.000 kr. gjorde i gamle dage. Det er vores vurdering, at danske virksomheder og organisationer samlet sparer mindst 1 milliard kr. om året ved at anvende internet annoncering i stedet for avisannoncering.

Samtidig har Jobindex skabt en langt større gennemsigtighed på jobmarkedet. Hvor man i gamle dage højst kunne finde nogle få hundrede jobannoncer i avisen, så kan man i dag finde ca. 10.000 jobannoncer samlet på Jobindex. Det er blevet langt nemmere for de jobsøgende at finde jobbene, og takket være de lavere omkostninger bliver der annonceret langt flere job end tidligere. Det skjulte jobmarked er blevet synligt, og det betyder, at virksomheder og jobsøgere i dag finder frem til hinanden hurtigere, nemmere og billigere. Det er vores vurdering, at internettet har betydet at jobsøgende i gennemsnit finder et job ca. 14 dage hurtigere end tidligere, hvilket har reduceret ledigheden med ca. 10.000 personer og sparet staten for ca. 1 milliard kr. om året.

Integration og udviklingsbistand

Jobindex prøver at hjælpe alle med at finde en plads på arbejdsmarkedet, og Jobindex har i mere end 10 år samarbejdet med Foreningen Nydansker om en række forskellige projekter til at fremme integrationen, og der er heldigvis sket store fremskridt på dette område de sidste 10-15 år. I 2013 vandt Jobindex integrationsprisen ’Årets Arbejdsplads’ på grund af projektet eksportjob.dk, der forbinder højtuddannede nydanskere med eksportvirksomheder. Strategien bag projektet er at ændre virksomheders opfattelse af nydanskere, så de ser nydanskere som ressourcestærke medarbejdere, der med deres specialviden om sprog og kultur kan bidrage til virksomheders eksport. StepStone har ligeledes arbejdet med mangfoldighed og har lanceret siten forskelle.dk, som vi i 2014 har gjort til et fælles Jobindex og StepStone projekt.

Jobindex har også støttet Danmarks Indsamlingen med et beløb, der i 2016 gik til forskellige projekter mod fattigdom.

Netværksarrangementer og messer

Jobindex er sponsor for jobsøgningsnetværket PowerJobsøgerne og har sponseret en række meget populære Fester For Fyrede, som afholdes i samarbejde med PowerJobsøgerne og en række andre jobsøgningsnetværk. Til disse arrangementer deltager ca. 1500 jobsøgende til et gratis arrangement, hvor man kan høre foredrag, få karriererådgivning hos en række rekrutteringsfirmaer og danne netværk med andre jobsøgende. I 2014 fik Jobindex sammen med jobsøgningsnetværkene Frederiksbergs Kommunes Beskæftigelsespris for arbejdet med Fest For Fyrede. Konceptet har bredt sig til hele landet, så der nu er blevet holdt Fest For Fyrede i Aalborg, Aarhus, Odense, Sorø og Fredericia. Jobindex er også begyndt at samarbejde med jobcentrene og har bl.a. holdt en Jobmesse på Københavns Rådhus i samarbejde med Jobcenter København.

Jobindex støtter og reklamerer også for andre messer og aktiviteter, der hjælper folk med at finde nyt job. Jobindex er således mediesponsor for en række karrieremesser, herunder Karrieredagene og DSE-messen, samt Onrec-konferencen og Træfpunkt HR, der er årets store messer for HR-folk. Jobindex har endvidere været sponsor for DM i Programmering samt en datalogi-camp for gymnasielever.

Klima

Jobindex var partner i Klima- og Energiministeriets kampagne "1 ton mindre", og arbejder på at nedbringe CO2-udslippet ved at få virksomhederne til at anvende jobannoncer på internettet frem for trykte jobannoncer. En jobannonce, der bliver trykt i 100.000 eksemplarer i en landsdækkende avis udleder over 100 kg CO2, mens en jobannonce på internettet udleder under 1 kg CO2. En jobannonce på internettet reducerer således CO2-udslippet med 99%, udover at virksomheden sparer 20-50.000 kr.

Selskabsskattebetaling

Med en selskabsskattebetaling for hele koncernen på over 10 mio. kr. hører Jobindex koncernen blandt de ca. 300 danske koncerner, der betaler mest i selskabsskat, selvom Jobindex langt fra er en af de 300 største virksomheder i Danmark. Dertil kommer over 30 mio. kr. i A-skat og AM-bidrag som Jobindex har indbetalt på vegne af medarbejderne, og over 40 mio. i moms som Jobindex har indbetalt på vegne af kunderne.

Kønsmæssig sammensætning i ledelsen

Jobindex ønsker at have en nogenlunde lige fordeling af mænd og kvinder i ledelsen og bestyrelsen. Jobindex ønsker at alle medarbejdere uanset køn oplever, at de har samme muligheder for karriere- og lederstillinger. Vi ønsker at have en åben og fordomsfri kultur, hvor den enkelte medarbejder kan udnytte sine kompetencer bedst muligt uanset køn. Jobindex ansætter ledere og direktører under den præmis at ansætte/udnævne den bedst egnede uanset køn. Ved udgangen af 2015 var den kønsmæssige fordeling:

Bestyrelsen: 75 % mænd og 25 % kvinder
Direktionen: 58 % mænd og 42 % kvinder
Ledergruppen: 45 % mænd og 55 % kvinder

Kvinder udgør således 1/4 af bestyrelsen, 1/3 af direktionen og 1/2 af ledergruppen, og Jobindex har en målsætninger om som minimum at fastholde disse niveauer.


Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.