Jo­ban­sø­ge­re skal behandles lige så godt som kunderne

Læs, hvordan Telia arbejder med rekruttering af over 100 medarbejdere hvert år. Og se de tre trin til et godt afslag, der sender selv de fravalgte kandidater hjem med en god oplevelse.

”De har gjort sig umage med ansøgningen, har taget bussen herind og brugt en masse tid og energi på os som virksomhed. Så kan vi ikke være bekendt bare at sende en mail med en generisk tekst, hvis de ikke får jobbet. Vi skal opføre os ordentligt og professionelt.”

Det siger Hanne Bavnild, der er HR business partner i Telia Danmark. Hun er involveret i de 100 stillinger, som Telia slår op hvert år – foruden de folk, der bliver hentet ind via headhuntere.

For hende er det en selvfølge, at alle jobansøgere – uanset om de får jobbet eller ej – bliver behandlet godt.

”Hvis du er nået så langt, at du har været til samtale med os, så ringer den ansættende leder eller HR-kollegaen altid, hvis det bliver til et afslag. Vi fortæller, hvad kandidaten gjorde godt, og hvorfor vi alligevel har valgt at gå videre med en anden. Og vi gør os umage med at forklare kandidaten, hvad de kan gøre bedre næste gang,” siger Hanne Bavnild.

”Hvis du bliver valgt fra før en samtale, så sørger vi for at sende et brev eller en mail, hvor vi har skrevet en tekst, der rent faktisk passer til det job, du har søgt – ikke bare en forudbestemt, upersonlig remse.”

Et godt afslag giver godt omdømme

Telia Danmarks indstilling til et godt afslag er et eksempel på, hvordan alle virksomheder bør gøre, hvis de skal have en chance for at hente de bedste folk ind. Det mener Thomas Dalgaard, der er rekrutteringsdirektør i Jobindex.

"I jobrekrutteringen bør virksomheder behandle kandidater på samme måde, som de behandler deres kunder. Når andre bruger tid og kræfter på din virksomhed, er det respektløst ikke at behandle dem ordentligt,” siger Thomas Dalgaard.

”Rekruttering er langt mere end bare en administrativ opgave. Det er særdeles vigtigt for virksomhedens renommé. Hvis man behandler alle kandidater godt, så fortæller de den gode historie videre til venner og familie – og det er ekstremt god markedsføring, som med tiden betyder, at det bliver nemmere at tiltrække de allerbedste folk”.

Sådan behandler I alle ansøgere godt

På Jobindex kan medarbejdere nu evaluere deres arbejdsplads og se, hvad andre synes om deres. Målet er at give andre jobsøgere et indblik i arbejdspladsen, når de skal søge job.

Det er et godt eksempel på, at det er blevet langt nemmere for jobansøgere at få indblik i virksomhedernes omdømme. Så meget vigtigere er det, at virksomheder gør en bevidst indsats for at behandle alle kandidater ordentligt.

Det mener Jakob Kaae, der er markedsdirektør i HR-virksomheden Garuda og ansvarlig for e-rekruttering.

”Det er vigtigt at give en hurtig, skriftlig tilbagemelding, når man laver den første grovsortering af kandidaterne. De skal have et hurtigt svar, der er skrevet på en høflig og troværdig facon”, siger Jakob Kaae.

”Her er det en god idé, at man ikke lader HR være alene om at formulere afslaget. Få kommunikation og marketing med ind over, så det ikke bliver en stiv og overformel tekst. Det er vigtigt at skrive noget, der tager afsæt i virksomhedens værdier, og at man takker kandidaten for interessen.”

For de kandidater, der bliver sorteret fra efter første samtale, er det ikke nok med et generisk svar. Her er det vigtigt at give et personligt og individuelt svar.

”Det er oplagt at forklare, hvad I har lagt vægt på hos de kandidater, der blev valgt i stedet for. Fremhæv kandidatens positive sider, og kom gerne med gode råd til, hvad de kan gøre anderledes fremover,” siger Jakob Kaae.

Og så er der dem, der når igennem hele rekrutteringsmøllen med anden samtale, personlighedstest, opgaveløsning, og hvad der ellers kan være. De har krav på en opringning, mener Jakob Kaae.

”Det er ikke nok med et skriftligt svar, når folk har brugt så meget tid på jeres virksomhed. De skal ringes op til en god snak om, hvad I har valgt til hos de andre kandidater, og hvorfor den pågældende ikke fik jobbet,” siger Jakob Kaae.

Man skal både sige pænt goddag og pænt farvel

Det er netop for at sikre, at alle ansøgere får en god oplevelse, at samtlige af Telias ledere får træning i rekruttering, forklarer Hanne Bavnild.

Her lærer de blandt andet at være åbne om rekrutteringsprocessen over for jobsøgerne.

”Vi giver information om hele forløbet, så kandidaterne altid ved, hvad de kan forvente fra os. Hvis vi siger, at vi ringer i morgen, så er det noget, vi rent faktisk gør. Selv giver jeg altid mit telefonnummer til kandidaterne efter en jobsamtale, så de kan ringe, hvis der lige var noget, de glemte at spørge om,” siger Hanne Bavnild.

Og det er ikke bare almindelig god opførsel at lave et godt afslag. Det kan også give bonus, hvis førstevalget til jobbet springer fra i sidste øjeblik, har Hanne Bavnild erfaret.

”Fordi vi sørger for at behandle kandidaterne ordentligt, er det ikke noget problem at ringe til dem og spørge: ’Ved du hvad, har du lyst til at komme ind til samtale igen?’ Det handler om at sige pænt goddag, men også pænt farvel eller på gensyn.”

Fakta: Det forventer ansøgerne

  • 89 procent finder det vigtigt eller meget vigtigt at få hurtigt svar på en ansøgning.
  • 54 procent forventer afklaring på, om de er gået videre i processen, senest to uger efter ansøgningsfristen. 28 procent senest efter én uge.
  • 53 procent foretrækker en personlig begrundelse, hvis de ikke bliver valgt til jobbet.