Virksomhedens karriereside, trykte foldere og især jobannoncer, bliver ofte peppet op med fotos af medarbejdere, der muntert udfører deres pligter.
Vi ved nok inderst inde, at det sjældent er så sjovt at være på arbejde, som billedet viser, og helt galt går det, når kontortunge stillinger skal illustreres visuelt.
For hvordan gør du et job levende, hvor samtlige ansatte i bund og grund bruger størstedelen af dagen foran computeren?
Svaret er ligetil. Du beder dem om at pege.
Det er ikke afgørende på hvad. Blot at de peger, så den ansatte på billedet udstråler mål, drive og retning.
Og virksomhedernes annoncefotos er fyldt med pegende mennesker.
Der er et peg til alle situationer
Fx kan du vise samarbejde ved at få to medarbejdere til at stirre intenst ind i en computerskærm, mens den ene – eller eventuelt begge – peger på skærmen.
Skal du illustrere et møde? Nemt. Sæt en person op foran en flok eftertænksomt udseende kolleger, og bed ham pege på en tavle eller et lærred.
Andre muligheder er at knipse fotos af folk, der peger ned i nogle papirer,
hen på noget udstyr,
op på et kort
eller ned i en IPad.
Du kan også få en cheftype til at pege ud af vinduet eller mod horisonten for at vise visioner og fremdrift.
Behold dem i lommen
Nogle vil måske mene, at det kan blive for meget med al den pegen. Og andre kunne tænkes at hævde, at man bør være opmærksom på visuelle floskler i annoncer i lige så høj grad som sproglige.
LÆS OGSÅ: Floskler og tom kommunikation dominerer jobannoncer
Derfor kunne virksomhederne måske overveje, hvordan – hvor meget eller hvor lidt – strakte pegefingre bør fylde i deres visuelle profil.