Øvrigt

Krisen skærper kravene til it-job­sø­gen­de

Virksomhederne har lige nu de allerbedste muligheder for at ansætte de stærkeste profiler i deres it-job, og det betyder, at kravene til de jobsøgendes kompetencer er blevet øget.

Ifølge et såkaldt whitepaper fra april i år fra Computerworld, skærper krisen kravene til it-folk, fordi udbuddet af kompetente it-folk simpelthen er blevet større. Krisen har desuden forstærket nogle eksisterende tendenser, for eksempel kravet om forretningsforståelse og større spændvidde i kompetencerne hos it-medarbejderne. Morten Oure, der er partner i GlobeSearch, ser tendensen meget tydeligt:

”Ønsket om en markant produktivitetsforbedring har været meget karakteristisk for ledelserne i it-branchen. De er under krisen for alvor begyndt at stille sig spørgsmålet: Har vi det rigtige team? Kommer der det rigtige output? Måske skal vi flytte nogle folk til en anden funktion og få nogle nye ind, der passer bedre til forretningsmodellen,” siger han til Computerworld.

Michael Tøttrup, der er ledelseskonsulent hos Prosa, siger i whitepaperet, at der især er ét kompetencekrav, der går igen: Forretningsforståelse. Det bliver der talt endnu mere om nu end før krisen. Selvfølgelig skal folk have en høj teknisk forståelse, men hvis den ikke er koblet med god forretningsforståelse, så er den ikke meget værd, udtaler han.

Ude i erhvervslivet benytter man sig af situationen til at skærpe kravene:
”Lidt kynisk betragtet har krisen betydet, at vores muligheder for at tiltrække de rigtige profiler aldrig har været bedre. Og vi har nok også skærpet kravene lidt. Generelt har der været en fornemmelse af, at vi så at sige kunne få mere for pengene,” siger Torben Bonde, der er it-direktør i Vestas.

Nye værktøjer stiller også større krav
For et år siden var Prosa fremme med en artikel om, at fremtiden stiller større krav til it-supportere. Kort fortalt kan nye værktøjer gøre det nemmere at være it-supporter via automatiserede processer, men de kan samtidig også give større efterspørgsel på support og kræve mere af supportmedarbejderen. Krisen og tendensen med de skærpede krav kan altså øge forventningerne til de job-søgende it-folk.

Chefanalytiker i IDC Nordic forudser, at det især bliver i de mindre virksomheder, at man vil finde de endnu større krav til it-supporteren i forbindelse med de mange nye værktøjer.

”Kravene er vidt forskellige i store og små virksomheder. Man skal dække et langt større område i en lille virksomhed, fordi små virksomheder ofte kun har en eller to it-supportere ansat. Det kræver mere af medarbejderen. I en større virksomhed bliver it-supporterne specialiserede og kan fokusere på et kerneområde,” siger Brian Poulsen i artiklen.

Han mener, at det, der vil være den største påvirkning fremover af it-supporternes arbejde, er mobilitet, fordi det optager en stadig større del af deres arbejdsområde. Det gælder de bærbare computere og mobiltelefoner, som stadig kan løse mere intelligente opgaver.

”Det giver nogle fordele at kunne give support via en videochat eller bruge remote access, så it-supporteren kan gå ind og rette et problem, selv om han ikke fysisk er til stede. Også Mobile Device Management giver store fordele, fordi man lægger opdateringer ud på samtlige mobile enheder på én gang fra ét sted,” tilføjer Brian Poulsen.

Benyt dig af…
Følgende teknologier kan ifølge Prosa give en bedre it-support:

Mobile Device Management
MDM er en standard, som gør det muligt at have en central administration af mobile enheder i en organisation. Brugeren skal derfor ikke tænke på opsætning, vedligeholdelse og administration af software.

Unified Communications
Unified Communications er integreret kommunikation på tværs af platforme som telefoni, e-mail, sms, voice mail, instant messaging og tele-, web- og videokonferencer.

Online Backup
En online backup løsning, som erstatter en in-house løsning med backupbånd, kan lette og sikre at backup’en altid er opdateret. Samtidig fjernes et større ansvarsområde fra it-supporten og lægges ud til en ekstern leverandør, som sikrer, at der tages backup, og at den opbevares sikkert.

Remote access
Fjernbetjening af computere, servere og andre systemer via SSH remote-standarden gør det muligt for en it-supporter at rette problemer fra alle steder, hvor der er en internetforbindelse.

Hvis du vil læse mere om de skærpede krav til it-folk i whitepaperet fra Computerworld; følg linket: http://www.infoworld.dk/download/nyt-job-krisen-skaerper-kravene.

Bemærk, at du skal lade dig registrere for at få lov til at læse whitepaperet.