JobglædeØvrigt

Historisk reduktion i antallet af ar­bejds­u­lyk­ker

Sidste år blev der anmeldt 42.500 arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, hvilket er næsten 7.000 færre end året før - dermed er der tale om et historisk fald. NCC er en af de virksomheder, der gennem de seneste 10 år har oplevet et kraftigt fald i ulykker.

Påkørsler af skiltevogne på motorvejene eller et spring ned fra en arbejdsvogn i stedet for at bruge trinene; det er sådan nogle episoder, der fører til arbejdsulykker, hvis man spørger NCC. Virksomheden har dog de seneste 10 år oplevet et markant fald i antallet af ulykker. Helt præcist var deres såkaldte ulykkesfrekvens på 50 for 10 år siden, og sidste år var den nede på 11,8 – beregnet ud fra antal ulykker med fravær dagen derpå – ganget med en million arbejdstimer – divideret med de totale arbejdstimer i perioden i NCC. Dermed følger NCC den særdeles positive tendens i resten af landet. Her er der dog sket et fald, man skal helt tilbage til 1980’erne for at finde.

Helt nøjagtig 42.561 arbejdsulykker blev i 2009 meldt til Arbejdstilsynet, og det var et fald på 7.000 i forhold til året før.

”Det er en meget glædelig udvikling, at udviklingen af antallet af ulykker sidste år peger på et markant fald. Et fald på 14 procent og 7.000 færre ulykker er et meget positivt og vigtigt resultat. Først og fremmest fordi det betyder, at en masse mennesker sidste år simpelthen undgik at komme til skade på deres arbejde. Det er både godt for den enkelte, for virksomhederne og for samfundet,” udtalte Jens Jensen, der er direktør i Arbejdstilsynet i en pressemeddelelse på dagen for offentliggørelsen af tallene.

Mere tid på sikkerhed
Hos NCC har man altså også oplevet den faldende tendens, og helt konkret har man for eksempel i NCC Roads haft 13 færre uheld på nuværende tidspunkt sammenlignet med samme tidspunkt i 2009. I det samlede NCC var ulykkesfrekvensen fra den 1. januar til den 1. april sidste år som sagt på 11,8, hvor den i samme periode i år kun er på 5,6. Sikkerhedschef Carsten Helmer Nielsen har dog svært ved at give et endegyldigt svar på, hvorfor antallet af arbejdsulykker er faldet hos NCC.

”Gennem årene er vi begyndt at bruge mere og mere tid på sikkerhed, og det tror jeg er en væsentlig grund. Der kommer også flere unge ind, og de er mere påpasselige end folk, der er omkring de 60 år, og som altid har gjort tingene på en bestemt måde. Det er nok en blanding af de årsager.”

NCC’s mål er at få en ulykkesfrekvens på under 10, for helt at undgå ulykkerne er ifølge sikkerhedschefen umuligt. De fleste skader hos NCC sker, når folk skal ud af deres arbejdsvogne og for eksempel hopper ned eller ikke kravler baglæns ned. Tidligere var der også mange ulykker i forbindelse med påkørsler af skiltevogne på motorvejene, men det tal er faldet igen.

Efterfølgende korrektioner
Arbejdstilsynet kommenterer ikke, hvad faldet skyldes på landsplan, men understreger, at der senere på året kommer beskæftigelsestal for 2009 – og at de tal altså kan spille ind.

”Da vi endnu ikke har tallene for arbejdsmarkedet i 2009, kan vi på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor stor en del af faldet, der kan forklares med finanskrisen og det generelt faldende beskæftigelsestal, og hvor meget der skyldes bedre sikkerhed på virksomhederne,” forklarer Jens Jensen fra Arbejdstilsynet.

Hos NCC mener sikkerhedschefen, at der selvfølgelig kan være en sammenhæng der, men hos NCC har man stort set haft det samme antal personale gennem årene på cirka 1.100 – 1.200 fuldtidsstillinger – og desuden er tallene gjort forholdsmæssigt op i forhold til, hvor mange arbejdstimer der er udført.

At sikkerheden er vigtig i NCC illustreres hos NCC Roads, hvor man har stort fokus på alvoren ved arbejdsulykker og sender en beskrivelse af ulykken eller ulykkerne ud til alle medarbejderne hver måned. Desuden samles alle medarbejderne en gang om året til en sikkerhedsdag, hvor ulykkerne bliver gennemgået – og hvor eventuelle efterfølgende handlinger bliver gennemgået. For eksempel fik en medarbejder klemt fingeren i rampen på en blokvogn – og i det tilfælde blev betjeningsknappen flyttet længere væk fra rampen, så lignende ulykker skulle blive forhindret.

I februar i år lancerede Arbejdstilsynet et nyt ulykkesbarometer på tilsynets hjemmeside www.at.dk, hvor man kan hele tiden kan holde øje med antallet af ulykker.

Læs også