Karriere

Susan Tetler ny professor i spe­ci­al­pæ­da­go­gik

Niels Egelund har hidtil været landets eneste professor i specialpædagogik, men nu er Susan Tetler også blevet udnævnt til professor - med særlige opgaver på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, DPU. Hendes interesse for børn med specialpædagogiske behov startede for mange år tilbage og har holdt ved lige siden.

Susan Tetler undrer sig. Undrer sig over, at seks procent af eleverne i folkeskolen bliver placeret i specialklasser og specialskoler, og den tilstand vil hun gerne være med til at vende.

”Det er problematisk, at der sker en stadig større udskillelse, og at skolerne ikke magter opgaven med de her børn, som bliver placeret i specialklasser. Af mange forskellige grunde vælger man at placere eleverne i specialklasser, og det er gået hen og blevet en normaltilstand – jeg kalder det udskillelsens ulidelige lethed,” siger Susan Tetler, der ikke kan skjule sin passion for arbejdet med børn med specialpædagogiske behov.

Hun er lige blevet udnævnt som professor MSO, hvilket vil sige, at hun er blevet professor med særlige opgaver inden for området ”Inkluderende specialpædagogik”.

”Da jeg fik titlen havde jeg en oplevelse af, at det ikke handlede om, at jeg blev professor MSO, men mere handlede om det område, jeg beskæftigede mig med. Det område har fået status ved, at man etablerede et professorat inden for det,” siger Susan Tetler, der både svarer ja og nej til, om den nye titel kommer til at have betydning for hendes arbejde.

Selve arbejdet vil fortsætte uanfægtet, men hun mener, at det helt sikkert vil få betydning i forhold til forskningsansøgninger, at hun nu kan underskrive sig som professor og ikke længere lektor.
Vejen til professoratet gik igennem ledelsen af et forskningsprogram, der blev etableret på DPU inden for social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv. Der var ingen med en rang af professor i gruppen på de 20 forskningsmedarbejdere, der var tilknyttet, og det mente Susan Tetler, der burde være. Der blev oprettet et professorat, og det søgte Susan Tetler og blev med egne ord derefter bedømt efter alle kunstens regler.

Øget nysgerrighed
Susan Tetler er uddannet lærer og har i mange år arbejdet på Boesagerskolen i Ledøje-Smørum, hvor hun stoppede i 1993.

”Jeg arbejdede blandt andet med børn i almindelige klasser og børn i specialklasser og var involveret i et projekt, hvor man integrerede dem med gode resultater. Så min interesse er vel opstået ved, at jeg selv har arbejdet med det rent praktisk i en del år,” fortæller Susan Tetler, der begyndte at blive interesseret i at få nogle flere teoretiske perspektiver i sit arbejde og derfor begyndte at forske i det.

Tilbage i 1990 tog hun en speciallæreruddannelse, og fra 1994 til 1997 var hun Ph.D.-stipendiat ved Danmarks Lærerhøjskole, og man er ikke i tvivl om, at interessen holder ved, når hun begynder at tale om, hvordan børn med specialpædagogiske behov har det på landets folkeskoler i dag.

”Den normaltilstand, der er opstået, ved at sende elever i specialklasser, er en tilstand jeg gerne vil sætte spørgsmålstegn ved og være med til at vende. Jeg arbejder for, at aktørerne på skolerne primært installerer et inkluderende blik og ikke et ekskluderende blik på de her børn,” siger Susan Tetler og tilføjer, at antallet af børn, der kommer i specialklasser er tredoblet i løbet af de seneste ti år i Danmark.

Navn: Susan Tetler

Uddannelse:
1973: Læreruddannelse (Blaagaard Seminarium)
1990: Speciallæreruddannelse (Danmarks Lærerhøjskole)
1991: Cand. Pæd. Pæd. (Danmarks Lærerhøjskole)
2000: Ph.D. (Danmarks Pædagogiske Universitet)

Beskæftigelse:
2010- p.t. Professor mso (DPU, Aarhus Universitet)
2008 - p.t. Leder af Forskningsprogrammet Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv
2007 – p.t. Gæsteprofessor ved Malmö Högskola
2001 - 2010 Lektor (Danmarks Pædagogiske Universitet)
2000 - 2001 Forskningsadjunkt (Danmarks Pædagogiske Universitet)
1998 - 2000 Regionsleder af Speciallæreruddannelsen (Danmarks Lærerhøjskole)
1998 - 2000 Forskningsadjunkt (Institut for psykologi og specialpædagogik, Danmarks Lærerhøjskole)
1997-1998 Videnskabelig medarbejder (Institut for psykologi og specialpædagogik, Danmarks Lærerhøjskole)
1994-1997 Ph.D.-stipendiat (Institut for psykologi og specialpædagogik, Danmarks Lærerhøjskole)
1973 –1993 Lærer (Boesagerskolen, Ledøje-Smørum)