Karriere

Spe­ci­a­lisér dig hvis du vil beholde dit kontorjob

Det er slut med udelukkende at tage telefonen, kopiere, skrive mødereferater og stå for chefens kørselsregnskab, hvis du som sekretær eller lignende vil beholde dit job. Den klogeste fremtidssikring er at specialisere dig og på den måde skabe ekstra værdi for virksomheden.

”For at beholde dit job skal du skabe ekstra værdi for virksomheden. Det er altså ikke mere nok at være en dygtig bogholder, HR-assistent, lagerekspedient eller receptionist og koncentrere sig om sine opgaver. Du skal også være med til at øge produktiviteten og virksomhedens konkurrenceevne. Det kan du gøre på to måder: ved at frigøre ressourcer blandt kollegerne og ved at optimere de administrative opgaver. Derfor er den klogeste fremtidssikring for dig som kontoransat, at du specialiserer dig, så du kan overtage opgaver fra kolleger og specialister i organisationen og lette deres arbejde.”

Sådan lyder det i en artikel i HK Privats blad. Samtidig er det nødvendigt, at du dyrker kompetencer især inden for projektledelse og effektivisering af administrative arbejdsgange. De konklusioner er kommet frem i en stor undersøgelse: ”Kompetencer til vækst – analyse af den administrative faglighed i fremtiden”, der er foretaget af firmaet New Insight.

Det er altså formentlig slut i fremtiden med kun at kunne tage telefonen, kopiere og skrive mødereferater, hvis man for eksempel arbejder som sekretær.

”Kompetencer, der kan øge produktiviteten, bliver fremtidens krav til alle medarbejdere,” siger Søren Liebing Madsen, der er chefanalytiker i New Insight.

Buddet på, at fremtidens HK’er skal specialisere sig og fokusere på projektledelse, blev også sidste år nævnt af chefkonsulent på professionshøjskolen Metropol, hvor Helle Mylund Jacobsen opfordrer HK’erne til at tage Akademiuddannelsen i Offentlig Forvaltning og Administration – den tidligere statonom-uddannelse. ”Om tyve år vil alle have en statonom,” forudser Hele Mylund Jacobsen på HK.dk.

I fremtiden skal man ifølge chefkonsulenten have en diplom og en master for at skille sig ud, og kravet om højere uddannelsesniveau skyldes, at HK’erne ikke længere (alene) er støttefunktion for andre faggrupper – de har ansvar for større komplekse helheder.

Hold fokus i kaos

”Fremtidens HK’er er ifølge Helle Mylund Jacobsen ikke blot stabil, præcis, ordentlig, systematisk og detaljeorienteret, men også omstillingsparat, fleksibel, nytænkende, selvledende, analytisk og helhedsorienteret. Hun har sans for planlægning, problemløsning og kommunikation. Og så skal hun kunne holde fokus i kaos. Helle Mylund Jacobsen spår, at der snart bliver ekstra efterspørgsel på projektstyring, fundraising og procesoptimering. Derfor er det en god idé at efteruddanne sig til disse funktioner,” lyder det på HK.dk, og Helle Mylund Jacobsen lader derfor til at være enig i den nye analyse fra New Insight.

Tilbage i 2003 udkom analysen ”Fremtidens Kontorarbejde”, der blev udarbejdet af Teknologisk Institut, og her fremgår det, at virksomhederne har en stor del af ansvaret for at videre- og efteruddanne deres medarbejdere, men at det i høj grad også er medarbejdernes eget ansvar.

”De har et ansvar for at stille krav om uddannelse og jobudvikling, og de har et ansvar for at tage initiativ til at udvikle sig, blandt andet gennem ”at gribe bolden”, når den kommer i deres retning. Også i de tilfælde, hvor kontormedarbejderne har mulighed for at specialisere deres administrative job hen imod et større samspil med den faglighed, som udgør virksomheden/arbejdspladsens kerne, må de lære ”at gribe bolden”, lyder det i analysen, der samtidig gør opmærksom på, at medarbejderne må gøre virksomhedens ledelse opmærksom på, at jobudvikling ofte også må ledsages af efteruddannelse, så medarbejderne ikke ender i et job, de ikke har en forudsætning for at bestride.