Ny i job

Ma­te­ma­tik­bø­ger er historie

På DTU er de gamle matematikbøger blevet smidt ud. Nu kan de ingeniørstuderende selv vælge den undervisningsform, der passer dem bedst på nettet.

eNoter, video-undervisning og elektroniske opgaver har afløst de traditionelle undervisningsmaterialer på DTU. De studerende, der startede sidste år, blev mødt af et helt nyt grundkursus i matematik, som indebar en særlig hjemmeside. Her kan de se dagsordnen for dagen, hvornår forelæsningen foregår, hvad de skal nå at læse - og anbefalinger til, hvordan de kan forberede sig. Men måske allervigtigst indeholder hjemmesiden helt nye undervisningsformer som for eksempel video-instruktion – og desuden bliver forelæsningerne optaget, så de studerende kan se dem igen, hvis de har brug for at få opfrisket noget.

”På DTU har vi nogen, der er meget glade for matematik, og så har vi nogen, der bestemt ikke er blevet ingeniører for at læse matematik. Det er typisk sådan, at de mere nørdede foretrækker at læse matematikken i sin rå tekstuel form, mens andre har et behov for visuel præsentation. På den måde prøver vi at imødegå de forskellige niveauer, og de forskellige læringsstile, folk har,” siger Kasper Skårhøj til Ingeniøren.dk.

Han har været med til at udvikle den nye undervisningsform, der er gået mange mandetimer med. Helt præcist er det tre lærebøger, som man har undervist efter i 20 år på DTU, der er blevet skiftet ud med den nye hjemmeside med matematik, der er skrevet fra bunden med inspiration fra de gamle bøger.

Forskellige læringsstile
På de studerendes nye hjemmeside kan man læse:

”På Matematik1 forsøger vi helhjertet at udnytte de muligheder for fornyelse af undervisningen, som it og nettet giver. Vi tror stadig, at fremmøde, forelæsninger og gruppearbejde er helt afgørende bidrag til læring af matematik. Men vi ved også, at kurset rummer 13 meget forskellige studieretninger, og at vores studerende ønsker at finde de arbejdsformer, som passer bedst til hver enkelt. Det ønsker vi at understøtte med en bred vifte af webbaserede læringsobjekter og aktiviteter. Traditionelle undervisningsmaterialer som lærebøger og trykte ugesedler er fra og med dette kursusår erstattet af eNoter, video-instruktion og elektroniske opgaver, der udnytter link-teknologier og lægger op til en mindre lineær læringsstil.”

Matematik 1 på DTU er et helårskursus, der dækker en række fundamentale begreber i lineær algebra og matematisk analyse, og de studerende skal betale 300 kroner for at kunne bruge de elektroniske undervisningsmaterialer. Det er det professionelle matematikprogram Maple, som fungerer som base for kurset.

”Vi mener stadig, at matematik skal bygges op fra bunden, og at det er altafgørende, at du har sat dig grundigt ind i de metoder og mellemregninger, der fører frem til de ønskede resultater. Men ligeså vigtigt er det at få en oplevelse af, hvad matematik kan bruges til i den virkelige verden, hvor komplicerede modeller og omfattende beregninger indgår. Maple understøtter begge dele,” lyder det på DTUs hjemmeside.

Godt resultat
En foreløbig evaluering af kurset har vist, at de studerende er glade for programmet.

”De er glade for at have videoer og pencasts til rådighed, men de er faktisk også glade for traditionelle elementer som forelæsninger. Så der er en smuk blanding af nyt og gammelt,” siger Kasper Skårhøj til Ingeniøren.dk.

Han vil ikke udelukke, at projektet vil sprede sig til andre dele af DTU, men som sagt er det et tidskrævende projekt.

Læs også