JobsøgningKarriere

Mandlige pædagoger går le­der­vej­en

Andelen af mænd i pædagogiske lederstillinger er markant større end andelen af mænd blandt BUPL’s medlemmer, og jo højere lederstillingen er, jo mere øges mændenes andel. Det giver en skævvridning mellem antallet af mandlige og kvindelige ledere.

23 procent af de mandlige BUPL-medlemmer er ledere. I sig selv ikke et opsigtsvækkende tal, men hvis man dertil lægger, at mændene blot udgør 14 procent af alle medlemmer i BUPL, så giver det stof til eftertanke.

Det mener Michael R. Danielsen, erhvervspsykolog og teamleder i Psykiatrifonden, med en baggrund som coach og konsulent inden for erhvervspsykologi; men han mener ikke, at tallene, der er opgjort i januar 2013, er overraskende:

”Det ligger mere til mænd at gå efter indflydelse i deres arbejdsliv. Hvor kvinders status stadig ligger i at få det nære, de tætte relationer og børnenes trivsel til at fungere, finder mændene status i deres karriere – de ser i højere grad end kvinder arbejdsmarkedet som et sted, hvor man konkurrerer, vinder eller taber,” siger Michael R. Danielsen og tilføjer:

”Det vil ret hurtigt være interessant for den mandlige pædagog at gå et skridt op i hierarkiet og erstatte det nære pædagogiske arbejde med arbejdet for at skabe rammer for, at flest muligt får gode betingelser.”

Traditionelle kønsroller spiller ind

Når kvinderne ikke snupper lederstillingerne på et traditionelt kvindedomineret område skyldes det ifølge Michael R. Danielsen flere ting. For det første vælger mange kvinder et arbejdsliv på deltid, og dermed vælger de også en krævende lederstilling fra; men der er desuden afgørende forskel på mænd og kvinders træk:

”Det feminine er mere orienteret mod sammenhold; vi skal være ens og bakke hinanden op. Man kan sige, at det maskuline i høj grad handler om at kunne styre, kontrollere og skabe rammer for hverdagen, mens det er en feminin værdi at få det bedst mulige ud af rammerne,” siger Michael R. Danielsen.

Han påpeger, at der også er afgørende forskel på, hvordan mænd og kvinders lederegenskaber opfattes. Selvom de feminine værdier, der bygger på fællesskab og sammenhold, efterspørges på arbejdsmarkedet i dag, er en kompetent leder i de flestes øjne stadig én, der er handlekraftig og tydelig og udstikker en fast kurs.

Kvinder skal booste sig selv

Det voksende antal mandlige ledere blandt pædagoger kommer ikke ud af den blå luft; antallet af mandlige ansøgere til pædagoguddannelsen har ifølge BUPL’s tal været støt stigende siden 2008 – i år var 29 procent af ansøgerne mænd; og mændene er også stærkt repræsenterede ude i institutionerne, især i klubber, fritidshjem og SFO.

Formand for lederforeningen i BUPL, Sanne Lorentzen, byder de mange mænd velkommen, men ikke skævvridningen mellem antallet af mandlige og kvindelige ledere, som især er tydelig længere oppe i hierarkiet.

Et eksempel på dette er BUPL’s forretningsudvalg, hvor der sidder flere mænd end kvinder. Ifølge BUPL’s tal løber mændene med en tredjedel af alle lederstillingerne på område- eller distriktslederniveau.

”Det er dejligt, at der er mænd, der vil ind i pædagogfaget, men det er påfaldende, at de få mænd, vi ser i faget, ofte får lederstillingerne. Andelen af mænd og kvinder skulle gerne være den samme hele vejen op igennem hierarkiet,” siger Sanne Lorentzen i en artikel på BUPL.dk den 8. marts 2013.

Mens mændene tilsyneladende selv sørger for at bestride lederstillingerne, opfordrer Sanne Lorentzen kvinder, der gerne vil være ledere, til at sælge sig selv bedre til ansættelsessamtaler og ikke tøve med at fremhæve deres kompetencer.

Læs også