Øvrigt

In­tel­li­gen­te produkter til bolig og byg­ge­plads

DI Byggematerialer står i spidsen for et tre-årigt projekt, hvor 28 byggematerialeproducenter og it-leverandører arbejder sammen om at udvikle nye idéer til intelligente produkter og sætte fokus på anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi i byggesektoren – til gavn for både professionelle og private.

Kan din tagrende fortælle dig, at den er ved at være stoppet? Og kan du følge med i sommerhusets ve og vel, når vinteren sætter ind? Sikkert ikke. Men fremover kan disse og mange flere løsninger blive almindelige features i boligen.

Et projekt, der kan bane vej for dette, er ”Brugerdreven Innovation, Indlejret Teknologi og Byggeri”, som DI Byggematerialer, Statens Byggeforskningsinstitut og DI ITEK står bag, sammen med en gruppe studerende fra DTU. Udover at udvikle nye intelligente produkter, er målsætningen at udbrede brugerdreven innovation i virksomhederne.

En kop kaffe og mange gode idéer
At der er mange muligheder inden for byggeri og ny teknologi, er ikke noget nyt, men måden, holdet er kommet frem til de nye idéer på, er nyskabende inden for branchen. Ud af de 28 virksomheders brugere, er fire brugersegmenter blevet udvalgt: Arbejdere på byggepladser, ansvarlige for drift og vedligehold, boligejere og -lejere. Derefter har holdet bag undersøgelsen haft it-leverandører og materialeproducenter med ude hos brugerne, for at få inspiration til nye produkter, på baggrund af brugernes behov. Marie Bruun Nielsen, konsulent i DI Byggematerialer, siger:

”Der er ikke mange producenter, der er vant til at gå ud og drikke kaffe hos Hr. og Fru Jensen, for at høre, hvilke behov de har. Så det at vi har taget virksomhederne med ud til især beboerne, slutkunden, er noget af det nye i vores projekt.”

Besøgene hos brugerne er udmundet i scenarier og historier, som er blevet præsenteret ved workshops, hvor brugere, producenter, leverandører, håndværkere og arkitekter har deltaget, sammen med holdet bag undersøgelsen. I det kreative forum er mange interessante idéer blevet født, for eksempel tagrenden med en censor, der fortæller, hvornår den er stoppet og skærmen i boligen, der via sensorer og kameraer, kan give et billede af, hvordan det går med sommerhuset, længe efter man har smidt klip-klapperne og er vendt hjem til helårsboligen. For de professionelle på byggepladserne er der også teknologiske hjælpemidler i vente. Her kan man blandt andet se frem til hurtigt at kunne finde de materialer, man skal bruge, ved hjælp af GPS. Eller få information om et materiale – for eksempel hvad det er, og hvordan man skal bruge det – via en indbygget chip.

At finde ind til behovet
Marie Bruun Nielsen fortæller om samarbejdet med brugerne, at selvom det ikke så ofte er dem, der kommer med de gode idéer, er det dem, der i deres adfærd og ytringer, bærer nøglen til de gode idéer:

”Ved brugerdreven innovation kan man få indsigt i ikke-udtalte eller ikke-erkendte behov hos brugerne. Ofte ved de ikke selv, hvilke problemer de har, men gennem dialog og observation kan vi finde ud af det.”

Projektet forventes afsluttet til efteråret og er allerede mundet ud i et digitalt konceptkatalog, hvor man kan se eksempler på intelligente byggematerialer til de forskellige brugergruppers behov, samt en køreplan til virksomheder, der ønsker at blive bedre til brugerdreven innovation i deres produktudvikling. På spørgsmålet om, hvorfor det er en god idé, svarer Marie Bruun Nielsen:

”Lige nu er mange virksomheder i den situation, at de ikke har mange ressourcer. Derfor viser vi vejen med dette projekt, og forsøger at give nogle redskaber til selv at benytte brugerdreven innovation. I bund og grund handler det om at lave produkter, der svarer til de behov, brugerne har. Jo mere træfsikre produkterne er, jo større chance er der for at opnå kommerciel succes og tilfredshed hos brugerne.”