JobsøgningNy i job

Gode råd til at få et fast job

Hver anden nyuddannet lærer er ledig, og kampen om et fast arbejde er åbenlys. Mange nyuddannede tager deres første skridt ind på arbejdsmarkedet gennem et vikariat i en begrænset periode, og den vej kan lettes ved at kende til nogle enkelte råd.

Lærernes A-kasse ser med bekymring på de nyuddannede lærere, hvor halvdelen – cirka 800 – er ledige. Tallene, der er fra oktober i år, minder meget om tallene fra sidste år, hvor der var 753 ledige. Mange finder deres første faste job, fordi de til at starte med er i et vikariat eller er ansat som timelærer i en begrænset periode.

Lærernes fagblad, Folkeskolen, har været i kontakt med flere nyudannede lærere, der forsøger at bane sig vej til et fast job ved at udvise initiativ og velvilje, mens de arbejder som vikar. De slår fast, at man skal passe på med ikke at blive for påvirket af den dårlige ansættelsessituation. Sådan gør du ifølge de nyuddannede lærere dine hoser grønne på den gode måde:

  • Vær bevidst om dine kvalifikationer og læg det åbent frem, hvis der er noget, du ikke kan magte. Det giver bæredygtige relationer.
  • Opfør dig troværdigt. Fedteri og falskhed bliver som regel gennemskuet.
  • Gør meget ud af samarbejdet med kolleger og ledelse. Samarbejde er et nøgleord, når det gælder om at nå faglige og pædagogiske mål i grundskolen.
  • Tænk på, at eleverne er skolens centrum. Det er vigtigt at stå sig godt med kolleger og ledelse, men forholdet til eleverne er det vigtigste for en lærer.
  • Vær åben om problemer med arbejdet. Har du svært ved at tackle en bestemt situation i en klasse, eller er forholdet til nogle forældre ved at køre skævt, bør du stå åbent frem og søge hjælp hos enten kolleger eller ledelse.
  • Pas på dig selv og dine ressourcer. Det er godt at være engageret i jobbet og gå aktivt ind i de opgaver, som det byder på, men hvis du bruger alt, hvad du har i dig, og tænker skole i de fleste af døgnets timer, er der en stor risiko for at brænde ud.

Vær original
Desuden råder med til, at man lader være med at pjække. Er man syg, skal man selvfølgelig ikke møde på arbejde, men melder man sig syg for et godt ord, er det en belastning for både en selv og ens kolleger. Desuden vil det kunne stille en dårligt, hvis ledelsen får en opfattelse af, at man er meget fraværende.

”Giv udtryk for, hvem du er. Ingen gider ansætte kopier. De fleste skoleledere vil gerne have, at de nyansatte er med til at udvikle skolen ved for eksempel at komme med nye idéer og forslag eller ved at tage initiativ, som kollegerne eller ledelsen ikke har overvejet,” lyder det sidste råd på Folkeskolen.dk.

Vi har tidligere her på Jobindex.dk skrevet om, hvordan man undgår at få et virkelighedschok som ny lærer, og den viden kan formentlig også hjælpe, når man som nyuddannet gerne vil have forvandlet sit vikariat til en fast stilling. Lars Bo Hansen, som på det tidspunkt var studievejleder på Frederiksberg Seminarium sagde dengang:

”Der er nogle, der får sig en brat opvågning, når de pludselig står helt alene og skal aktivere 25 elever. Dér mærker man alvoren, og det er også først der, du får det helt rigtige billede af, hvad det vil sige at være lærer.”

De lærerstuderende har deres praktiktid, men det kan alligevel ikke sammenlignes med den virkelige verden, mener studievejlederen. For der har du ikke det fulde ansvar.

På Frederiksberg Seminarium har man forsøgt at gøre springet lidt lettere ved for eksempel at få nyudannede lærere ud og fortælle om deres start i folkeskolen.

”Jeg tror egentlig ikke, de studerende kan blive forberedt mere, end de gør nu. Så skal man forlænge studietiden,” siger Lars Bo Hansen, der tidligere har arbejdet som efterskolelærer i fire år.

”Første gang du træder ind i klassen, skal du tro på dig selv og det, du kan,” siger han og mener, at det er det vigtigste råd til en nyuddannet lærer.

Læs også