Øvrigt

Er­go­te­ra­pe­utud­dan­nel­sen hitter

Over 50 procent flere end sidste år har søgt ind på ergoterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol som deres første prioritet – en række andre professionsbacheloruddannelser oplever ligeledes stigende popularitet landet over.

Ergoterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol har i år modtaget 285 ansøgninger, hvilket er 51 procent flere end sidste år – og det er blot én i rækken af imponerende stigninger i ansøgninger til landets professionshøjskoler.

Professionshøjskolen VIA University College har i år modtaget 39 procent flere kvote 2-ansøgninger til sygeplejerskeuddannelsen end sidste år, mens pædagog- og socialrådgiveruddannelsen står for en fremgang på henholdsvis 25 og 35 procent.

VIA’s rektor Harald Mikkelsen skriver den 20. marts 2013 i et indlæg på VIA.dk, at den store søgning til professionsbacheloruddannelserne først og fremmest er glædeligt set i et samfundsperspektiv:

”Det er uhyre vigtigt, at de unge får kompetencer, der tilfredsstiller behovene på fremtidens arbejdsmarked og ad den vej bidrager til at få skabt den fornødne vækst i det danske samfund generelt.”

Samtidig med at tilfredsstille det hjemlige behov for arbejdskraft vurderer Harald Mikkelsen, at velfærdsuddannede kandidater fremover vil blive en vigtig eksportvare til for eksempel Kina, der i stigende grad efterspørger viden og kompetencer inden for eksempelvis dansk pædagogik og ældreomsorg.

Endelig peger han på, at der er et stigende behov for at udvikle innovative løsninger inden for velfærdssektoren, som højt kvalificerede pædagoger, sygeplejersker med videre kan bidrage til i samarbejde med erhvervslivet.

Tværfaglighed er et must

Muligheden for innovative tværfaglige samarbejder mellem studerende på professionshøjskolerne og erhvervslivet er ifølge lektor på ergoterapeutuddannelsen på VIA, Birthe Lodahl Haxholm, helt centralt i ergoterapeutuddannelsen.

De ergoterapeutstuderende på VIA gennemgår under deres uddannelse et forløb med fokus på innovation. I en artikel på VIA.dk den 20. marts 2013 fortæller Birthe Lodahl Haxholm, hvordan ergoterapeuter kan bidrage med vigtig indsigt i projekter, der ikke umiddelbart har noget med ergoterapi at gøre:

”Ergoterapeuter kan for eksempel arbejde sammen med bygningskonstruktører, så en bygning indrettes, så den er fleksibel, hvis der skal laves ændringer. At der for eksempel ikke løber rør i væggene uhensigtsmæssige steder. Ergoterapeuter kan med deres viden tænke med i byggeprocessen fra starten.”

Virkelighedsnær undervisning

Metropol vægter ligeledes virkelighedsnær undervisning. Den 15. februar i år åbnede et aktivitetslaboratorium i København, som giver de ergoterapeutstuderende mulighed for at afprøve hjælpemidler og eksperimentere med indretning:

”Både størrelsen og indretningen af rummene kan indstilles, så de passer til forskellige cases. På den måde kan de studerende både arbejde med indretningen af et Nørrebro-toilet og et Hellerup-badeværelse, og de kan afprøve betydningen af skabenes højde. Vi har altid brugt simulation som del af undervisningen, men nu bliver simuleringen så virkelighedstro som overhovedet muligt. Det vil uden tvivl give mere trænede dimittender,” fortæller uddannelsesleder på ergoterapeutuddannelsen, Gitte Mathiasson

Aktivitetslaboratoriet for ergoterapeutstuderende er første etape i etableringen af et ”Professionernes Hus” i København. På sigt skal der indrettes tilsvarende simulationslokaler for jordemoder- og fysioterapeutuddannelsen, samt lokaler til kommunikationsøvelser for alle sundhedsuddannelserne på Metropol.

Læs også