Hvad får man ud af at bruge de sociale netværk til rekruttering?


Hvad får man ud af at bruge de sociale netværk til rekruttering? Vi besluttede at lave en test. Vi valgte en stilling, som mange mennesker kan søge, nemlig en stilling som NewBizz sælger. Læs den traditionelle jobannonce

På de sociale medier følte vi ikke, at vi bare kunne bruge en almindelig jobannonce. Så vi lavede en jobannonce udformet som en reportage, hvor vi følger Louise en dag på arbejde, og undervejs får fortalt om arbejdet og om kravene til jobbet, og slutter af med at opfordre folk til at sende en ansøgning. Læs reportageannoncen

Begge annoncer blev indrykket på Jobindex med to forskellige kontaktpersoner, så det lignede to forskellige job i forskellige afdelinger. Reportageannoncen blev desuden indrykket på LinkedIn, Facebook, Twitter og Google+ med en tredje kontaktperson. Desuden blev den sendt til 10 personer via InMails på LinkedIn.

Dette gav i alt 4 jobansøgninger fra LinkedIn og ingen fra de andre kanaler, plus en venlig mail fra direktøren for en af konkurrenterne. Det er nemlig langt fra alle på LinkedIn, der er jobsøgende, så mange svarer tilbage at de ikke er interesserede i et nyt job, og man risikerer også at de sender henvendelsen videre til deres chef.

Men vi gav ikke op af den grund. For det kunne jo tænkes at folk i mit netværk bare ikke var interesserede i et job som NewBizz sælgere. Måske skulle vi hellere bruges vores medarbejderes netværk.

Mange firmaer har svært ved at få medarbejderne til deltage i referer-programmer. Men med løfter om rødvin og trusler om fyring lykkedes det at få vores 85 medarbejdere til at sende annoncen videre til personerne i deres netværk på Facebook og LinkedIn. Dette gav dog ikke en eneste ekstra ansøgning udover de oprindelige 4.

Annoncerne på Jobindex gav til gengæld 5 ansøgere til den traditionelle jobannonce og 8 ansøgere til reportageannoncen, og i går bød vi velkommen til Kathrine, der havde set reportageannoncen på Jobindex og startede som ny Newbizz sælger og er rigtig glad for jobbet.

Sidste år lavede vi en test, hvor vi købte joblinks for 10.000 kr. på Google og andre sites, for at teste om man kunne nå ud til de passive jobsøgende v.h.a. joblinks. Det gav over 500.000 eksponeringer og 1486 klik på annoncen, men kun 7 ansøgninger, hvoraf ingen blev kaldt til samtale. Joblinkene blev nemlig vist til tilfældige mennesker, der søgte stillingen som en impuls, men ikke var kvalificerede. Læs om testen af joblinks på Google

Så test jeres annoncer og find ud af, hvor ansøgerne kommer fra. Det betaler sig! Læs om Reportageannoncer


Læs også

Sorter artikler efter emne.