Nyhedsbrev januar 2011


Nyhedsbrev januar 2011
Velkommen til januar måneds nyhedsbrev, der bl.a. indeholder en invitation til vores reception den 4. februar, en afstemning om vores næste annonce i Personalechefen og Berlingske Nyhedsmagasin, lancering af vores nye virksomhedsoversigt samt joblinks på Krak og Eniro, og reklame for ASTD konferencen og Karrieredagene, som Jobindex er mediesponsorer for.

Jobindex er ikke bare størst - vi har også flest specialiserede medarbejdere At være størst på markedet er ikke altid det samme, som at være bedst. Men ind imellem er der alligevel noget om snakken. For Jobindex er ikke bare den største jobdatabase målt på brugere. Vi har også flest medarbejdere. Og det betyder, at vi har ekstra ressourcer til at udvikle medarbejdernes kompetencer, så de kan specialisere sig. Du får derfor de mest kvalificerede ydelser hos Jobindex leveret af kompetente og glade medarbejdere. Medarbejdere der hver dag arbejder på at eksponere jeres virksomheder, screene ansøgere og udvikle nye rekrutteringsprodukter.

Her i 2011 er det 15 år siden Jobindex startede - og vi fejrer at vi fortsætter i samme, innovative pionerånd, som da det hele begyndte i 1996. Som den mest veletablerede spiller på markedet for internetrekruttering er vi utroligt glade for og stolte over, at mange af jer kunder - ligesom vores medarbejdere - har været med i over 5 eller 10 år og trofast fortsætter med at vende tilbage hvert år. Alle medarbejdere hos Jobindex ønsker et godt nytår og ser frem til at fortsætte 2011 i samme spor.

I anledning af vores fødselsdag holder vi reception for kunder og venner den 4. februar kl. 15-17. Du er hjertelig velkommen. Tilmeld dig til receptionen

Vælg vores næste annonce i Personalechefen og Berlingske Vi vil gerne fortælle at Jobindex hver måned har flere ledere og specialister på vores site end konkurrenterne, og at man derfor når ud til flest kvalificerede ansøgere via Jobindex. Men vi er i tvivl om hvordan vi bedst fortæller dette budskab. Vi har derfor lavet tre forskellige annoncer, der fortæller budskabet på tre forskellige måder. Annoncen vil blive indrykket i Personalechefen og i Berlingske Nyhedsmagasin den 26. januar, i det første nummer der kommer sammen med Berlingske Tidende. Du kan være med til at vælge hvilken annonce, vi skal indrykke. Kig på de tre annoncer og vær med i afstemningen. Her er links til de 3 annoncer: Se de tre annoncer og deltag i afstemningen

Jobindex lancerer virksomhedsoversigt Jobindex har lanceret en ny virksomhedsoversigt med profiler af virksomhederne. Der er også mulighed for at søge i vores jobannoncearkiv med over 1 mio. gamle jobannoncer.

Og hvad kan man så bruge det til? Forestil dig f.eks. at du er nyuddannet bioanalytiker. Lige nu har vi kun 24 jobannoncer for bioanalytikere, men der er over 2000 gamle jobannoncer i vores jobannoncearkiv. Her kan man få en liste over de firmaer, der har søgt bioanalytikere de sidste par år. Man kan også læse jobannoncerne og finde ud af præcis hvad firmaerne arbejder med, og måske er der et navn og telefonnummer på en kontaktperson, som man kan ringe til, hvis vedkommende stadig er i firmaet.

Virksomhedsoversigten og jobannoncearkivet er en guldgrubbe af informationer til folk, der vil sende uopfordrede ansøgninger. Man får mest ud af at sende uopfordrede ansøgninger til små firmaer, for de får ikke nær så mange uopfordrede ansøgninger som de store firmaer. Hidtil har det været svært at finde frem til de små firmaer i en branche, men nu kan man finde dem i Virksomhedsoversigten. Man kan se statistik over hvilke jobannoncer de har haft, og via LinkedIn kan man tjekke om man kender nogen, der kender nogen i firmaet.

Alle virksomheder, der har rekrutteret medarbejdere de seneste par år, har allerede en virksomhedsprofil på Jobindex. Men vi vil gerne have nogle flere informationer om virksomhederne. I har derfor mulighed for at opdatere virksomhedsprofilen og indtaste en tekst der præsenterer virksomheden overfor de jobsøgende. I kan vælge en fremhævet virksomhedsprofil, der kan indeholde billeder og videoer, til 10.000 kr., eller I kan logge ind og indtaste en gratis virksomhedsprofil, der kun består af tekst. Søg i den nye Virksomhedsoversigt

Test dine jobannoncer - det betaler sig Mange medier hævder, at man skal markedsføre sine jobannoncer ekstra målrettet over for passivt jobsøgende. 'Passive jobsøgende' er personer, der er i job og som ikke umiddelbart er på udkig efter et nyt. De kan derfor være svære at nå med traditionel jobannoncering.

Mange virksomheder vil gerne markedsføre deres ledige stillinger over for denne 'skjulte reserve' af talent, og i mange år er dette sket gennem avisannoncering. De seneste år er aviserne også begyndt at sælge såkaldte 'joblinks' på avisernes egne hjemmesider. Joblink er små henvisninger, der kan lede interesserede videre til egentlige jobannoncer.

MEN på trods af at det er nemt at måle, hvor mange klik og ansøgninger, der kommer fra disse kilder, har vi endnu ikke set én eneste rapport eller statistik der dokumenterer, hvad kunderne får ud af at købe henvisningsannoncer eller joblinks.

For 5 år siden udfordrede Jobindex aviserne til en duel: Vi ville lave en omfattende test der sammenligner avisannoncer og joblinks med rigtig online-rekruttering og måle, hvor man får mest effekt for pengene. Men det ville aviserne ikke være med til.

Vi prøvede selv at købe joblinks på Google, sidste gang vi havde en ledig stilling. Vi brugte over 10.000 kr. og fik over 600.000 eksponeringer og 1486 klik, men kun 7 ansøgninger, hvoraf ingen blev kaldt til samtale. Joblinkene blev nemlig vist til tilfældige mennesker, der søgte stillingen som en impuls, men ikke var kvalificerede.

Heldigvis kan man selv teste sine egne jobannoncer - også i din virksomhed, og uden større besvær: Næste gang I skal besætte en stilling, så anvend forskellige mail-adresser de steder, I annoncerer, og spørg ansøgerne hvor de har set annoncen. Man bør måle hvor mange klik annoncen får, hvor ansøgningerne kommer fra og om de er kvalificerede.

Metoden kan også bruges til at teste udformning af jobannoncer. Teksten i en jobannonce betyder rigtigt meget for, om stillingen bliver søgt af de rigtige. Mange virksomheder bruger store ressourcer på udvælgelse af medarbejdere, men meget få på udformning af selve annoncen. Det burde være omvendt, for jobannoncen afgør hvem der søger stillingen, og uden de rigtige ansøgere får man ikke den bedste medarbejder til den pågældende stilling.

Så test jeres jobannoncer og find ud af, hvordan I bliver set af de rigtige ansøgere. Det betaler sig!

Jobindex lancerer joblinks Selvom effekten af joblinks aldrig er dokumenteret, så må vi konstatere, at mange af vores kunder tror på effekten og er begyndt at efterspørge joblinks. Og vi vil naturligvis altid gerne hjælpe vores kunder med at få ansøgninger. Derfor har vi indgået en aftale med Eniro, der gør det muligt for os at vise joblinks i bannerannoncer, der bliver vist på Krak, Eniro, TDC og Boligsiden, der tilsammen har over 2 mio. forskellige brugere pr. måned. Joblinks følger fremover gratis med i købet, når man køber profilannoncer med CV-match. Så har I mulighed for at teste effekten, uden at skulle bruge en masse penge. Se stort eksempel på joblink banner

ASTD International Conference & Expo, Orlando 2011 Den årlige ASTD konference foregår denne gang i Orlando fra den 22. til 25. maj 2011. ASTD er verdens største organisation for folk, der arbejder med udvikling af ledere og medarbejdere på arbejdspladsen. Organisationen har 70.000 medlemmer fra mere end 100 lande verden over. ASTD er berømt for sine årlige uddannelses- og udviklingskonferencer, som er verdens største af sin art.

Som sædvanligt bliver det årets største faglige kick! Konferencen repræsenterer et sandt overflødighedshorn af spændende oplægsholdere, faglige input og nye, spændende ting på verdens største udstilling. Der kommer omkring 9000 deltagere fra 70 forskellige lande, så der er rige muligheder for at netværke og finde fagligt ligestillede.

ASTD Global Network Denmark har i samarbejde med Jobindex arrangeret en 7-dages studierejse til konferencen; du kan læse mere om turen på www.astd.dk. Yderligere information om turen kan fås på info@astd.dk eller 2087 2218.

Vil du møde højtuddannede face-to-face? Kom med på Danmarks største job- og karrieremesse, Karrieredagene 2011, og mød de højtuddannede, der er på vej ud på arbejdsmarkedet eller netop er dimitteret. Jobindex er mediesponsor for Karrieredagene.

Karrieredagene afholdes i begyndelsen af marts måned 2011 i Aalborg, Århus, Odense og København. Ved at deltage på messen kan I således komme i kontakt med en hel årgang af højtuddannede - hvad enten I skal bruge talenter nu eller på længere sigt. I sikrer, at jeres brand bliver kendt i målgruppen, og I har mulighed for at opbygge jeres egen pipeline af idealtalenter.

7-8.000 studerende på sidste del af deres studie/nydimitterede (op til 5 års erfaring) besøger hvert år messen. Evalueringerne fra Karrieredagene 2010 viser, at Karrieredagene både bruges som "øjenåbner" ift. kommende arbejdspladser og en kilde til konkrete henvendelser.

Mere end 65 virksomheder og organisationer har allerede sikret sig en plads på Karrieredagene 2011 - kontakt Annette Meding på am@manova.dk, hvis jeres virksomhed/organisation skal med. Læs mere på www.karrieredagene.dk

Venlig hilsen

Kaare Danielsen