Nyhedsbrev oktober 2010, 2. udgave


Nyhedsbrev oktober 2010, 2. udgave
Kommer du hurtigere frem, hvis du reserverer to sæder i bussen? Alle ved, at så længe du har en enkelt plads, når du frem. Men de færreste tænker over, at det samme gælder, når du skal finde en ny medarbejder. Her risikerer du at betale for dobbeltdækning - uden at nå flere jobsøgere.

Det er nemt at tro, det giver større synlighed at indrykke samme jobannonce på flere jobdatabaser. Men de fleste søger job flere steder, og derfor betaler du ekstra for, at de samme mennesker ser annoncen to gange - du betaler altså for dobbeltdækning.

Køber du fx annonce både hos Jobindex og StepStone, eksponeres du kun for 48.525 ekstra brugere udover Jobindex' 354.828 brugere, fordi 60% af StepStones 120.872 brugere allerede er på Jobindex. Dobbeltdækningen mellem Jobindex og hhv. Jobzonen og Ofir er tilsvarende høj - nemlig 59% og 58%.

Resultatet er det samme næsten uanset hvilken målgruppe, man kigger på. Ser man fx på ledere er der 46.332 på Jobindex og 19.612 på StepStone, men 55% af StepStones ledere er også inde på Jobindex, så man når kun ud til 8890 ekstra ledere ved at bruge både Jobindex og StepStone.

Jobzonen har til sammenligning 26.129 ledere hvoraf 50% også er på Jobindex, så man når ud til 12.874 ekstra ledere ved at bruge både Jobindex og Jobzonen, og ved at bruge alle tre sites når man ud til 20.439 ekstra ledere i forhold til at bruge Jobindex alene.

Jobindex er det største jobmarked, også for ledere og for de fleste specialistområder. Og vil du øge effekten af din jobannonce, tilbyder vi mange rekrutteringsprodukter.

Så brug den jobdatabase, der når flest ansøgere - og koncentrér dine annoncekroner, hvor det giver størst resultat. Så får du mest for pengene.

Ring til os på 38323355 og hør, hvordan du kommer længst for pengene. Læs datablad om dobbeltdækning Læs datablad om trafiktal for ledere

Tallene er fra august 2010 fra systemet Gemius Audience fra Foreningen af Danske Interaktive Medier, der er brancheforeningen for websites og jobsites i Danmark. Se de seneste trafiktal fra FDIM

Pristjek på Jobzonen, StepStone, Ofir og Jobindex ErhversBladet lavede i fredags et pristjek på de 4 store jobportaler på internettet, Jobzonen, StepStone, Ofir og Jobindex. Konklusionen er at priserne er meget ens, men at produkterne er meget forskellige. Det er derfor vigtigt at undersøge forskellene på jobportalerne og ikke bare gå efter prisen, skriver Annette Sand. Læs artiklen fra ErhvervsBladet.dk Læs pristjek på Jobzonen Læs pristjek på StepStone Læs pristjek på Ofir Læs pristjek på Jobindex

Jobvejleder projektet er en stor succes Jobvejleder projektet, som vi lancerede i sidste måned, er en stor succes. Vi har over 300 frivillige jobvejledere, der hver kan vejlede en kandidat om ugen, så man kan finde en jobvejleder med erfaring indenfor den branche, man gerne vil arbejde indenfor, og vi har fået mange meget positive tilkendegivelser fra folk, der fortæller at de endelig har fået den hjælp, de manglede, og har fået selvtilliden tilbage.

Jobvejlederne arbejder helt frivilligt og ulønnet. De fleste jobvejledere er personer, der er fritstillede fra deres nuværende arbejde, og som derfor har tid til at vejlede andre, men der er også mange jobvejledere, der er i arbejde. Man må dog ikke være på dagpenge, reglerne tillader desværre ikke at man udfører frivilligt arbejde i samarbejde med et privat firma, samtidig med at man modtager dagpenge. Læs mere om projektet Meld dig som jobvejleder (kræver CV på Jobindex)

Arbejdsmarkedet løftede sig ikke i 3. kvartal 2010 Dansk Jobindex har været karakteriseret af lette hop på stedet over det seneste år. Denne tendens er fortsat i september, hvor Dansk Jobindex steg til 13.700 nye jobannoncer lagt på nettet på én måned. Det seneste år har antallet af nye jobannoncer lagt på nettet ligget rimeligt konstant på et niveau omkring 13.000-14.000 nye jobannoncer lagt på nettet hver måned.

Ser man nærmere på tallene er der imidlertid en interessant udvikling. Der er tydelig fremgang at spore inden for IT, ingeniør, kontor, økonomi, ledelse og salg. Til gengæld falder antallet af jobannoncer indenfor den offentlige sektor. Læs rapporten om Dansk Jobindex for 3. kvartal 2010 Se tallene for jobkategorierne for 3. kvartal 2010

Vil du møde højtuddannede face-to-face? Kom med på Danmarks største job- og karrieremesse, Karrieredagene 2011, og mød de højtuddannede, der er på vej ud på arbejdsmarkedet eller netop er dimitteret. Jobindex er mediesponsor for Karrieredagene.

Karrieredagene afholdes i begyndelsen af marts måned 2011 i Aalborg, Århus, Odense og København. Ved at deltage på messen kan I således komme i kontakt med en hel årgang af højtuddannede - hvad enten I skal bruge talenter nu eller på længere sigt. I sikrer, at jeres brand bliver kendt i målgruppen, og I har mulighed for at opbygge jeres egen pipeline af idealtalenter.

7-8.000 studerende på sidste del af deres studie/nydimitterede (op til 5 års erfaring) besøger hvert år messen. Evalueringerne fra Karrieredagene 2010 viser, at Karrieredagene både bruges som "øjenåbner" ift. kommende arbejdspladser og en kilde til konkrete henvendelser.

Mere end 65 virksomheder og organisationer har allerede sikret sig en plads på Karrieredagene 2011 - kontakt Annette Meding på am@manova.dk, hvis jeres virksomhed/organisation skal med. Læs mere på www.karrieredagene.dk

Jobindex læser korrektur på jobannoncerne SAS blev i forrige uge hængt ud i MetroXpress fordi de havde angivet en alder i en jobannonce for lærlinge på deres hjemmeside, og det samme blev et mindre firma, der havde indrykket en annonce i avisen. Den sidste annonce var også indrykket på Jobindex, men her var der ikke nogen aldersangivelse. Jobindex læser nemlig korrektur på alle annoncer og fjerner aldersangivelser og lignende, og vi har gennem årene reddet mange store virksomheder og rekrutteringsfirmaer fra at lave ulovlige jobannoncer, der kunne have givet både bøder og dårlig presseomtale. Det er blot en af de mange ekstra serviceydelser, som man normalt ikke tænker over, men som man får når man indrykker jobannoncer på Jobindex. Læs artiklen om SAS på MetroXpress Læs artiklen om det mindre firma

Annonceskrivningskursus i Århus den 9. november Der er stadig plads på annonceskrivningskurset i Århus den 9. november. På kurset lærer du at skrive bedre jobannoncer, som rammer målgruppen. Det er et intensivt kursus med max. 8 deltagere, hvor der er tid til at gå i dybden og give deltagerne mere med hjem i værktøjskassen. Prisen er kr. 2500 plus moms pr. deltager. Læs brochure om vores kurser Læs om programmet for kurserne Tilmelding til kurset i Århus den 9. november

Ring til Anne Sevel på 3832 3354 eller skriv til as@jobindex.dk for yderligere informationer, og klik på linkene ovenfor for tilmelding.

Venlig hilsen

Kaare Danielsen